هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(3)
#امام_عاشورایی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این تصویر برای همه ایرانی ها آشناست؛ امام دستمال سفیدی به صورت گرفته و شانههایش میلرزد، وقتی که مرحوم کوثری دارد روضه میخواند. فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح میکند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد. پیوند عمیقِ امام خمینی با عاشورا، در همه سالهای زندگی اش قابل پی جویی است. برای روشن شدن این پرده از زندگی امام، پنج روایت در پی می آید:
🔸یک: آیت الله شبیری زنجانی به نقل از «آشیخ محمدحسین بهاری همدانی»: آقای حاج شیخ عبدالکریم [حائری]، مجلس روضه ای داشت و در آن مجلس زنها هم شرکت میکردند، دو نفر کمسن در آن مجلس چای می دادند: یکی آقا روح الله [خمینی] و دیگری آقا ریحان الله [نخعی گلپایگانی]». (جرعه ای از دریا، ج3، ص675).
▪️دو: از آیت الله مرعشی نجفی منقول است که: «در ایام جوانی، با تنی چند از طلّاب علوم دینی، شبهای محرم تا سحر، با سینه زنی و گریه و زاری بر مظلومیت سیدالشهدا و اهلبیت پاکش علیهم السلام احیاء می گرفتیم، و از جمله کسانی که در این مجلس شرکت می کردند امام خمینی رحمه الله بودند».
سه: مرحوم علی دوانی می گوید: « در سال 1328 شمسی که برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم آمدم، و آیت الله العظمی امام خمینی ـ رضوان الله علیه ـ را در مجالس عزاداری می دیدم، به تعبیر امروز، «فرهنگ عاشورا» در نظرم مجسم می شد.
🔸هنگامی که واعظ به «گریز» می رسید، یا روضه خوان شروع به خواندن روضه می کرد، حاج آقا روح الله خمینی نخستین کسی بود که دستمال سفید و تمیز خود را از جیب درمی آورد و به صورت می گرفت و گریه را سر می داد. اگر تکیه بر دیوار داده بودند، بدون حرکت و تکانی می گریستند، و چنانچه خم می شدند، می دیدی که چطور می لرزند و اشک می ریزند».(امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع):کنگره...سال76)
◽️چهار: آقای حاج سیدمحمد کوثری ذاکر امام، نقل کرده: «وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلا .... گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خوانده اند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید. و به خانم، همسرشان نیز فقط گفته اند: «مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. خدا او را از ما گرفت».
🔸آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که ... خدای نکرده صدمه ای نبینند. می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند» [من] وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: «بفرمایید!».
▪️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم،... در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم. (پیشین، به نقل از مرحوم دوانی)
◽️پنج: بعد از قضیه ی سال ۴۲ هنگام بازگشت از مدرسه فیضیه، در خیابان ارم عکسی از حضرت امام خمینی به دیوار زده بودند. حضرت آیت الله اراکی، وقتی نگاهشان به آن عکس افتاد فرمودند: قسم می خورم که صاحب این عکس اگر در کربلا می بود جزء مستشهدین بین یدی امام حسین علیه السلام بودند و ۷۲ نفر میشد ۷۳ نفر .(مصاحبه دکتر مصلحی فرزند آیت الله اراکی با روزنامه رسالت، شماره ۲۵۷۸ پنج شنبه ۱۰ آذر ۷۳)
@rozaneebefarda
📸اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی
🔶حاشیه
در روزهای گذشته گفتگوها و نقد و نظرهای فراوانی در محافل سیاسی، خصوصا مجامع حزباللهی در مورد لیست و کابینه دولت جدید مطرح شد که در جای خود از حیث محتوا و زمان و زبان طرح بحث، قابل ارزیابی است.
در کابینه معرفی شده افراد جهادی و توانمندی حضور دارند که انشالله در صورت توفیق در ایجاد همدلی و با اتکا به الگوی مدیریت دانشبنیانِ جهادی، وضعیت را میتوانند تغییر دهند. نام برخی نیروهای متوسط نیز به چشم میخورد که به شرط مشورتپذیری با نخبگان متعهد انقلابی و روحیه تشکیلاتی و مردمی، امید توفیق حداکثری به کارنامه آنان نیز وجود دارد.
البته برخی افراد، مشخصا دو تن از وزرای پیشنهادی نیز به هیچ وجه قابل دفاع نیستند و احتمالا مجلس انقلابی به آنها اعتماد نخواهد کرد. عرصه آموزش در عداد سایر مقولات حائز اهمیت راهبردی است و از حیث توانمندی مدیریتی و اصالت فکری/سیاسی، باید از عناصر متعهد و قوی استفاده کرد.
در هر حال، ضمن نصح و خیرخواهی و کمک فکری و مدیریتی به دولت جدید، دعا برای بهبود شرایط و توفیق دولت، در این ایام و لیالی بسیار تعیینکننده است.
@rozaneebefarda
#حر امام حسين عليهالسلام
حر بن يزيد رياحى به پيش عمر بن سعد آمد وگفت: " آيا قصد دارى با حسين بجنگى ؟"
عمر سعد گفت: " آرى، به خدا قسم مى خواهم جنگى كنم كه كمترين چيزش آن باشد كه سرها از بدنها جدا ودستها از پيكرها قطع گردد. "
حر از شنيدن اين سخنان، از ياران خود فاصله گرفت و در حالى كه بدنش مىلرزيد، به گوشهاى رفت.
مهاجر بن اوس به حر گفت: " اى حر ! كار تو مرا به شك انداخته است. اگر از من مى پرسيدند كه شجاعترين مرد كوفه كيست، هرگز از تو تجاوز نمى كردم وفرد ديگرى را نمى گفتم، پس چرا به خود مى لرزى ؟ "
حر در پاسخ گفت: " به خدا قسم، خودم را در ميان بهشت ودوزخ مخير مى بينم، ولى به خدا سوگند، چيزى را بر بهشت ترجيح نمى دهم، اگر چه بدنم پاره پاره شود و سوزانده شوم. "
آنگاه حر بر اسب خود نهيب زد و به قصد خيمهگاه حسين(ع) حركت كرد.
او دو دست خود را بر سر گذاشته بود و مىگفت: " خداوندا ! به سوى تو انابه مى كنم، توبه مرا بپذير، زيرا من دوستان تو وفرزندان دختر پيغمبر تو را مرعوب ساختم. "
سپس حر به نزد حسين(ع) رفت وعرضه داشت:
"جانم فداى تو باد. من آن كسى هستم كه بر تو سخت گرفتم ونگذاشتم به مدينه برگردى. گمان نمى كردم اين مردم كار را به اينجا بكشانند. اينك توبه نموده وبه سوى خدا بازمى گردم. آيا توبه من پذيرفته است؟"
حسين(ع) فرمود: " آرى، خداوند توبه تو را قبول خواهد كرد. پياده شو. "
حر گفت: "سواره در راه تو بجنگم بهتر است از پياده شدن، زيرا بالاخره از اسب سرنگون خواهم شد وچون من نخستين كسى بودم كه راه بر تو سد كردم، اجازه فرما نخستين كسى باشم كه در راه تو كشته مى شود، شايد از كسانى شوم كه روز قيامت با جدت محمد(ص) مصافحه مىكنند."
پس از آن حسين(ع) به او اجازه داد.
حر، شروع به جنگيدن نمود ونيكو مقاتله كرد تا آن كه عدهاى از شجاعان ودليران را كشت وخود پس از لحظهاى، به شهادت رسيد.
بدن او را نزد حسين(ع) بردند.
آن حضرت خاكها را از چهره حر پاك مىكرد و مىفرمود: " تو آزادمردى، آنچنان كه مادرت تو را " حر " نام نهاد و تو در دنيا وآخرت آزاده اى."
@rozaneebefarda
بیغیرتی و بزدلی متولیان دیپلماسی، عامل حرمتشکنی بیگانگان علیه ایرانیان!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حرمتشکنی سفرای انگلیس و روس در مرور روزهای تلخ اشغال تهران به دست بیگانگان، با واکنش یکپارچه ایرانیان مواجه شده و در نتیجه متولیان دیپلماسی دولت روحانی و برخی وکیلالدولههای عاشق سلفی با موگرینی نیز ای بسا مجبورا مواضع نیمبندی گرفتهاند. البته این مواضع هم خالی شيطنت نبود! چه اینکه اینان بازهم به سمت #ملکه_پیر غش کردند!
موضع رئیس مجلس و برخی اعضای دولت جدید البته غیرتمدارانه و بهتر بود اما همچنان، این برادران حق مطلب را ادا نکردهاند! چرا؟
ادامه یادداشت را بخوانید..
در دولت روحانی زن ایرانی را در یک کشور فقیر و بدبخت، هتک حرمت کردند و صدای حضرات در نیامد!
به نوجوانهای ایرانی تجاوز شد، موضع خاصی اتخاذ نکردند!
حاجیهای مظلوم را در قربانگاه منا به مسلخ فرستادند، از دستگاه خارجی ظریف جز التماس و عجز و لابه و ترس و هراس، هیچ ندیدیم!
اگر تشر و غضب حیدری حضرت آقا نبود، آل سقوط حتی پیکر عزیزانمان را هم حاضر نبودند پس بدهند!
از بازگرداندن کمکهای مردمی به یمن با تلفن جان کری و مانعتراشی بر سر انتقام حاج قاسم و هزارها مسئله بزرگ دیگر درمیگذریم که انفعال دولتمردان اعتدالی در مقابل بیگانگان، مثنوی ۷۰ من کاغذ است و مردم آن روزهای تلخ و آن سیره سیاسی ذلتبار را خوب به خاطر دارند!
بیگانگان در سالهای تلخ گذشته به واسطه برخوردهای انفعالی و لبخندهای پوشالی برخی کارگزاران سیاسی ایرانی دچار خطای محاسباتی شدهاند!
بزدلی و بیغیرتی برخی حضرات را در ذهنشان تسری دادهاند به ملت شهادتطلب ایران!
فیلشان یاد عصر پهلوی کرده است که شاه دستنشاندهای را با انگشت اشارتشان اخراج و آواره کردند و شاه دیگری را چنان تحقیر کردند که بدون اطلاع او در تهران میتینگ سیاسی گذاشتند!
علت جری شدن بیگانگان، شرقی باشند یا غربی، بزدلی و بیغیرتی است!
آنان در سلوک سیاسی برخی مسئولان ایرانی نشانهای از اینکه #ما_ملت_امام_حسینیم نمییابند و همین کافیست که دلشان هوس مجالس بالماسکه و تمسخر ارزشهای دینی و زیرپا گذاشتن غرور ملی ایرانیان به سرشان بزند!
اما اینکه گفته شد پاسخ رسانهها و مسئولین انقلابی هم کافی نبود، به این دلیل است که پاسخ #جنگ_شناختی باید از سنخ خودش باشد.
لذا مواضع سیاسی متولیان قوای مجریه و مقننه باید #پیوست_تاریخی داشته باشد!
اجمالا خوب است ماجرای #قتل_گریبایدوف را برای سفیر روس بازخوانی کنیم!
و نیز ماجرای برخورد محکم امام با فرستاده ویژه رهبر شوروی را!
برای انگلیسیها هم خوب است دستگیری نیروهای نظامی بزدل و سفیر بزدلشان را که از ترس خودش را خیس کرده بود، به یاد آوريم!
پاسخِ "های"، "هوی" است!
نیاز به تجمع یا تسخیر سفارتخانه یا قطع روابط راهبردی نیست، مرور تاریخ و ضرب شصت نشان دادن در #جنگ_روایتها بزرگترین سیلی برای فرستادگان بیادب بیگانه است!
۲۱ مرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضور رئیسی در #میدان_خدمت!
#حسن_روحانی و همه کارگزاران غربگرای ناکارآمد، برای همیشه در تاریخ ایران #رسوا شدهاند
حالا وقت آنست که مردم شیرینی #خدمت_بیمنت و #حضور_جهادی مدیران در #میدان_خدمت را بچشند...
@rozaneebefarda
عاشوراپژوهی. حسین زاده.pdf
1.19M
#تحفهای_عاشورایی تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهمالسلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیهالسلام
#اختصاصی
◾️متن کامل کتاب گرانسنگ #عاشورا_پژوهی
🔻اثر جناب حجتالاسلام والمسلمین استاد #محمد_حسینزاده_یزدی، #فقیه_و_فیلسوف_انقلابی و از شاگردان برجسته و پیشکسوت #علامه_مصباح
🔘کتاب در دو بخش سامان یافته است:
▫️دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
🔹این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است؛
در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات #عاشورا_ستیزان خصوصا روشنفکرنماها و #جوجه_جامعهشناسهای_سکولار پاسخ داده است.
در بخش دوم نیز حاوی برخی #روضههای_ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
🔹انشاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیهالسلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشمداشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند.
▫️در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید.
@rozaneebefarda
وداع با مرحوم استاد ضمیری
عصر دیروز بعد از اقامه نماز توسط آیتالله کعبی، پیکر مرحوم استاد ضمیری در بهشت معصومه(س) قم به خاک سپرده شد.
🔶مختصری از زندگینامه و خدمات مرحوم استاد ضمیری
تولد: 1346_مسجد سليمان.
ورود به حوزه:1361_حوزه علمیه المهدی(عج) مسجدسلیمان
اساتيد در قم: حضرات آیات، آقایان: تبریزی، وحيد خراسانی، سبحانی ، مکارم، مصباح یزدی، معرفت.
▫️مدارج و سوابق:
_دکترای انقلاب اسلامی
_کارشناسي ارشد جامعه شناسي(۱۳۸۱)/موسسه آموزشي و پژوهشي امام
- رئیس مدارج علمی حوزه های علمیه
-مدرس درس خارج از سال۸۳
- رييس مركز مطالعات ملي جوانان
- رئیس موسسه ومرکز تخصصی مذاهب
اسلامی و موسس رشته مذاهب در حوزه
- نماینده رهبری در دانشگاه شهید بهشتی تهران
- رئیس حوزه علمیه خواهران استان قم
-مدیر گروه جامه شناسی دارالحدیث
-مدیر گروه اصول فقه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
-معاون پژوهش جامعه الزهرا
-عضو هیئت مؤسس و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
-مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه مهدویت و آینده پژوهی
🔹تالیفات؛
-دانشنامه اصولیان شیعه
-درسنامه فقه مقارن
-جستاری در اندیشه فقهی مذاهب
-کتابشناسی تفصیلی مذهب اسلامی
-رجعت
-استخاره
-جامعه شناسی فرهنگ
-مبانی انسان شناختی انقلاب اسلامی
-اندیشه اسلامی
-مناسبات جامعه شناسی و حدیث
-اخلاق شهروندی
-منشور اخلاقی مرزبانان
-ماخذ شناسی قواعد فقهی
▫️دست چاپ:
-دوره اول درس خارج اصول
- درس خارج فقه خانواده
-روش شناسی علوم اجتماعی
-اندیشه های اجتماعی علامه طباطبایی
- شبهات وهابیت
- تفسیر اجتماعی قرآن کریم
- مبانی جامعهشناسی انقلاب اسلامی
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 مراسم به علت رعایت دستورالعملهای بهداشتی بدون حضور جمعیت برگزار میشود؛
برنامه عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی(ره)
▪️به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام)، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار میشود.
▫️امسال نیز به علت شیوع بیماری و تأکید رهبر انقلاب به رعایت دستورالعملهای ستاد ملی کرونا، مراسم مطابق سال گذشته بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و مداح برگزار میشود.
▪️این مراسم به مدت شش شب از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم الحرام (یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه ۲۹ مرداد) برگزار، و مشروح برنامههای سخنرانی و عزاداری هر شب از رسانه ملی پخش میشود.
▫️انا لله و انا الیه راجعون
🔘حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی از اساتید تاریخ حوزه علمیه قم درگذشت.
🔶 اثر مشهور #سیره_پیشوایان از آثار ماندگار ایشان است.
همچنین #مقتل_جامع_سیدالشهدا(علیهالسلام) نیز از آثار گرانسنگ عاشورایی است که زیرنظر ایشان در مؤسسه امام خمینی منتشر شده است.
🔘خوشا به حال این خادم اهل بیت علیهمالسلام که در ایام دهه اول محرم به میهمانی سرور شهیدان رفت.
▫️ایشان را به حمد و صلواتی میهمان کنیم و در مجالس حسینی دعاگوی همه خادمان اهل بیت علیهمالسلام، و از جمله ایشان باشیم.
@rozaneebefarda
راه مقابله با تبلیغات اموی در عصر حاضر
گفتاری از مرحوم #علامه_مصباح
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اگر ما بخواهیم ضعفی که در مردم زمان امام حسین علیهالسلام بود و زمینه را برای #تسلط_امویان فراهم کرد در ما پدید نیاید و اگر آمده است برطرف شود، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ گفتیم آنها سه نوع فعالیت داشتند: #تبلیغات_فریبنده و گمراهکننده، تهدیدها و تطمیعها.
▫️در مقابل تبلیغات فریبنده چه باید بکنیم؟ باید شناخت، معرفت نسبت به اسلام، تشیع، خط امام حسین علیهالسلام و امروزه خط امام خمینی قدس سره الشریف را تقویت کنیم. باید معرفت خود را تقویت کنیم تا دشمنان امان نیابند افکار ضدامام رحمهالله را به نام خط امام معرفی کنند.
▪️این کاری بود که #معاویه کرد، دیگران کردند، امروز هم #اتباع_معاویه همین کارها را انجام میدهند. مواردی که امام رحمهالله صد در صد با آن مبارزه میکرد، امروز به دروغ میگویند امام رحمهالله دنبال همینها بوده و همینها را میخواسته است، #آزادی را، آزادی غربی را، آزادی بیبند و باری را! و میبینید جوانهایی که تحت تأثیر این حرفها واقع شدهاند چه کارهایی میکنند...
▫️اگر بخواهیم تحت تأثیر این مغالطات واقع نشویم، باید شناخت خود را نسبت به دین تقویت کنیم. عزیزان من! جوانان عزیز! باید در شبانهروز وقتی را برای مطالعه و بحث در امور دینی و معارف بگذارید. دین از شکم، رفاه و ورزش کمارزشتر نیست... برای مقابله با تبلیغات شیطنتآمیز و گمراهکننده، مطالعه و درس لازم است و بدون آن معرفت انسان رشد نمیکند.(آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص١١٨-١١۶)
#محرم
#امام_حسین
#ملت_حسین_به_رهبری_حسین
@rozaneebefarda
جنگ اخیر افغانستان؛ ترسها و عبرتها
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزهایی که اخبار استیلای طالبان بر مناطق مختلف افغانستان در صدر اخبار جهان قرار دارد، برخی از فعالان مجازی داخلی، خط خبری/رسانهای جالب و عجیبی در پیش گرفتهاند!
برخی که انقلابی و حزباللهی هم هستند، معلوم نیست به چه دلیل، تکلیفشان را توجیه وضع فعلی و احیانا کارنامه آینده طالبان تشخیص دادهاند و مدام در پی اثبات تفاوت بنیادین طالبان با داعش و القاعده هستند و اصرار دارند همگرایی فکری و روشی این گروههای خشک و خشن را به صرف تفاوت رویکردهای موسمی که آنهم به برکت ترس از اقتدار ایران است، عادی جلوه دهند!
حتی اگر گروهک طالبان تغییر ماهوی هم داده باشد، نیاز نیست بچه شیعه انقلابی با دفاع بیجا از آنان، خود و جریان انقلابی را متهم به دفاع از این گروهک کند و احیانا احساسات منفی برادران افغان که روزگاری نه چندان دور مال و نوامیس شان توسط طالبان یا به واسطه ناامنی ناشی از حکمرانی جاهلانه آنان مورد تعرض قرار گرفته را خدشهدار کنند.
وظیفه دفاع از طالبان و موضع رسمی ایران را بسپاریم به ظریف و دستگاه سیاست خارجی دولت روحانی که در پخت و پز مواضع فعلی نقش راهبردی داشتهاند، بگذاریم متولیان امر خودشان از مواضع دفاع کنند و اگر پاسخ منطقی دارند بیان کنند.
گروهی دیگر اما عجیبترند؛ غربگراهای عاشق آمریکا که در تمام این سالها از حضور منطقهای ایران انتقاد کردند و جز ناسزا و ناسپاسی در مواجهه با جریان مقاومت و مجاهدان بدون مرز، از آنها چیزی ندیدیم!
اما حالا ناگهان، نگران زنان کابل و هرات شدهاند! ناموس پرست و غیور شدهاند و ایران را به خاطر عدم دخالت در امور داخلی و عدم مشارکت در جنگ داخلی افغانستان ملامت میکنند! یاللعجب!
تو که به عمرت صدای یک ترقه به گوشت نخورده و کمتر از قاشق و صفحه لمسی گوشی آمریکاییات، چیزی بلند نکردهای میخواهی اسلحه به دست بگیری در مقابل طالبان؟! یعنی اینقدر غیرتی شدهای یهویی؟!
خب اگر مشتاقی بسمالله! برو و از جنگیدنت فیلم بگیر و بعدا مجاهدان و ایران سربلند را ملامت کن!
تصمیمات راهبردی در این کشور حساب و کتاب دارد. اسلاف این جماعت روزگاری میخواستند از صدام خونآشام هم حمایت کنند و به طرفداری از او علیه آمریکا اعلان جنگ کنند و حتی کار به مجلس هم کشید که رهبری حکیم ایران مانع رواج این فکر سخیف و سطحی در لایههای تصمیمسازی کشور شد.
از جمله عبرتهای تاریخی جنگ اخیر افغانستان آن بود که سکولارهای آمریکاپرست ضدجنگ، شدهاند تئوریسین دخالت نظامی ایران در جنگ داخلی افغانستان!
اوضاع و احوال افغانستان به شدت پیچیده و نگران کننده است و حتما در معرض مخاطره و بلکه دلهره قرار گرفتن حتی یک نفر مرد و زن و کودک افغان هم برای مان مهم است اما به غربزدههای مواجببگیر یا پادوهای بیمزد و مواجب اعتماد نداریم. گاهی صرفا عمل برخلاف مواضع این جماعت، مسیر صواب را مشخص میکند!
صدالبته دغدغهمندیهای برخی علمای حوزوی در مورد شرایط افغانستان، قابل احترام و بجاست که جا دارد مسئولان ارجمند نظامی همچون گذشته، و بیش از گذشته، شرایط میدانی و سیاسی را برای بزرگان تبیین کنند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
🏴 جایگاه مجالس روضه و عزاداری در زندگی حضرت آیتالله بهجت
💥 به مناسبت گرامیداشت سالروز تولد فقیه عارف، عبد صالح خدا، حضرت آیتاللّه حاج شیخ محمدتقی بهجت اعلیاللهمقامه (۱۲۹۵ش)
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ آخرین جمعه بود؛ ۲۵اردیبهشت١٣٨٨. با بدنی رنجور و نحیف، در مجلس روضه نشسته بود. نودوسه سال از عمر مرجع تقلید شیعیان میگذشت؛ ولی هنوز خود را محتاج همین بارگاه میدانست. حدود پنجاه سال بود که هر جمعه، مجلس روضه برپا میکرد؛ البته این مجلس غیر از مجالسی بود که در محرم و صفر برگزار میکرد. سالهای آغازین ورود به قم، این مجلس را در منزل خودش برگزار میکرد. رفتهرفته جمعیت مشتاق زیادتر میشد و دیگر، اتاقهای کوچک و تودرتوی منزل جوابگوی این جمعیت نبود. محل برگزاری روضهها را به مسجد منتقل کردند. خودش تا آخرین جمعۀ عمرش، شرکتکنندۀ همیشگی مجلسها بود.
▫️پایبندیاش به روضه تعجببرانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمیرفت، آرام نمیگرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود میفرستاد.
▫️سالهایی که مجلس را در منزل برگزار میکرد، بسیاری از کارها را خودش انجام میداد و هنگام روضه، کنار در مینشست و به کسانی که وارد میشدند، احترام میگذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس میشدند، میایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیهالسلام مشرف میشدند، عزیز بودند.
▫️بر جزئیات کارها نیز نظارت میکرد؛ حتی بر چایدادن و خوشآمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. میفرمود:
▫️استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد.
▫️شرکت در مجالس عزای سیدالشهدا علیهالسلام را تعظیم شعائر میدانست و معتقد بود که باید به شعائر عظمت بخشید و عمر خود را در اعتلای هرچه بیشتر آنها صرف کرد. همیشه تأکید میکرد:
▫️شرکت در مجالس سیدالشهدا علیهالسلام محبت به ذویالقربای پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است؛ همان ذویالقربایی که قرآن به مودت آنها سفارش کرده و مودت آنان را مزد رسالت قرار داده است. شرکت در این مراسم، اجر رسالت پیامبر صلّیاللّهعلیهوآله است. شما به این نیت برو و به خدا بگو: تو گفتی و من هم آمدم. من همان محبتی را که تو میخواهی انجام میدهم. به کسانی که تو دوستشان داری محبت میکنم.
📚 رحمت واسعه، ص٢٢
@bahjat_ir
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(۴)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزگاری که برخی از روی ترس٬ عافیت طلبی٬ مصلحت سنجی٬ و یا برخی احتیاطهای شرعی حتی٬ با سکوتشان به نوعی به پهلویها کمک میکردند٬ امام دست بیعت با ظلمه را پس زد. مثل مولایش امام حسین(ع) که حاضر نشد در دارالاماره به دعوت مخفیانه بیعت با یزید تن در دهد و نتیجه اش شد کربلا و عاشورا. تآمل پیرامون جنبه هایی عاشورایی شخصیت امام خمینی و نقش آن در پدیدآمدن انقلاب اسلامی و نیز لوازم آن در بقای انقلاب٬ پراهمیت است. و اینکه؛
یک: امام بارها در دوران مبارزه اعلام کرد که آماده شهادت است. این یعنی باور به عاشورا و این باور، خود محصولِ یقین است!
دو: کسی که خود عاشورایی نباشد، نمی تواند میلیون ها انسان را در ایران و جهان، برای جانبازی در راه وصول به اهداف الهی، بسیج کند.
سه:فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح میکند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد.
چهار: آنها که در بزنگاه ها از معرکه می گریزند و به مهلکه می افتند، عاشورایی نیستند!
پنج: مردانِ عاشورایی اهل تعقلند، اما اقتضای تعقل آنستکه میدانِ نبرد، حتی اگر جایِ تذکر به دشمن و دعوت به حقیقت باشد، جای مذاکره(به معنای بده بستان با دشمن) نیست!
شش: عاشورائیان به جنگ علاقه ندارند، از خون ریزی بیش از هر کس دیگری پرهیز دارند اما اگر عرصه تنگ شود، هرگز از جنگ نمی هراسند.
هفت: آنان که در حوزه مقدسه نجف، امام را به دلیل در معرض خطر قرار دادن انفاس مسلمین مورد طعنه و کنایه های جگرسوز قرار می دادند و به #سازشکاری و #سکوت در مقابل طواغیت ایران و عراق دعوت می کردند، تحولات تلخ و خونین بعدی و کشتار میلیونی شیعیان مظلوم عراق بر همه آنان ثابت کرد که هزینه سازش و سکوت بسیار بیشتر از هزینه جهاد و مبارزه است.
@rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر #افغانستان و جای خالی حوزه شیعی
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️همانطور که انتظار میرفت، طالبان بر کابل نیز مسلط شد و عملا حالا دیگر کل افغانستان به دست این گروهک افتاده است.
فرار اشرف غنی و عجز و لابه و چهره درهم رفته عبدالله عبدالله و شکست یک شبه ارتش پوشالی و فرار فرماندهان پرآوازه و پرمدعای افغان، همه و همه عبرتآموز و قابل بررسی است.
در میان اخبار و تحلیلهای مختلف، توجه به چند نکته خالی از لطف نیست:
۱. نخبگان سیاسی و سران اقوام و قبائل در دو دهه اشغال افغانستان نتوانستند حکومتی ملی و مردمی تشکیل دهند.
۲ #وابستگی به آمریکای متجاوز از یک سو و قدرت طلبی تمام ناشدنی طیفهای مختلف که نزاعهای بیحاصل فرساینده را در پی داشت، از دیگر سو، موجب آن شد که مردم نجیب و صبور افغانستان کلافه شوند و در شرایط بحران، حتی در مقابل تهاجم گروهک بدسابقه طالبان هم کمترین مقاومتی در دفاع از دولت و نظام سیاسی شان بروز ندهند!
۳. مردم افغانستان از دولت متنفر بودند، چون از وابستگی بیحاصل و تحقیرکننده به آمریکا منزجر بودند!
۴. آنان از ارتش شان هم نا امید بودند، چون ارتشیهای افغان را به مثابه سربازان ارتش آمریکا و گوش به فرمان آنها میدانستند که در روز مبادا، انگیزه و توانی برای دفاع از خاک و ناموس و جان مردم ندارند!
تحلیلشان دقیق و درست بود؛ ارتش افغانستان رسما مواجببگیر آمریکا بود و چه انتظاری از چنین ارتشی؟!
۵. در ماجرای سقوط دولت، #خلا_رهبری مذهبی مردمی در افغانستان بسیار مشهود است!
در دو دهه اخیر به واسطه سمپاشیهای گسترده رسانهای آمریکا و انگلیس علیه ولایت و مرجعیت از یک سو و بیتحرکی حوزویان افغانی(خصوصا رده اول علمای آنان) از دیگر سو موجب شد که نهاد دین و روحانیت نتوانند بعنوان یک عامل انسجامبخش اجتماعی نقشآفرینی کند و طبعا از نیروی نظامی و فرماندهان گروههای مبارز مردمی، چنین امری ساخته نیست و لذا، افسارگسیختهگی اوضاع این روزها را از جهتی باید به روحانیت و حوزه علمیه مربوط دانست!
نه فقط در جهت اقدام نظامی یا سیاسی که حتی در باب خدمات اجتماعی و ساماندهی آوارگان و صیانت از زنان و کودکان نیز حوزه و روحانيان شیعه افغانستان نتوانستند اقدام درخوری انجام دهند. برخلاف #عراق که نقش حکیمانه مرجعیت اعلا و همراهی برخی دیگر از رجال مذهبی موجب جریان سکولار حوزوی در عراق نتواند به گفتمان غالب تبدیل شود و از این رو، حوزه و روحانیت هرگز به طور کامل از مناسبات سیاسی/اجتماعی حذف نشد و در سر بزنگاه، توانست جامعه عراق را از خطر فروپاشی و سقوط دولت مرکزی نجات دهد؛ اگرچه شاید به زعم برخی تحلیلگران نقدهای اساسی هم وارد باشد و تمام ظرفیت مرجعیت و روحانیت در این جهت به کار گرفته نشده باشد اما به هر حال کارویژه حوزه در صیانت از دولت و جامعه را نباید نادیده گرفت.
۶. ماجرای #تهاجم_فرهنگی به افغانستان هم در این ۲ دهه اشغال، بسیار جدی و سنگین بود. آمریکا و انگلیس نقش محوری داشتند و البته برخی دگراندیشان و روشنفکران غربگرای ایرانی هم سهیم بودند!
همین جماعتی که الان روضه خوان تحولات افغانستان شدهاند، در روزهای اشغال بر این تهاجم فرهنگی دمیدند و نتیجه آنکه جوان افغانی حالا دیگر دغدغههای دیگری غیر از دفاع از خاک و ميهن و مردم دارد! برای طیفی از آنها آزادیهای اجتماعی و ... در اولویت قرار گرفته است!
۷.صعود طالبان امری به غایت پیچیده است! سادهسازی ماجرا با طرح این مسئله که آنها تغییر کردهاند یا رویکردشان به ایران مثبت و با آمریکا خصمانه است، واقعیتها را تغییر نمیدهد!
طالبان همچنان گروهکی منحرف و خطرناک و خشن و خونریز است! مدارای این روزها با مردم و احترام به مرزها و مراکز ایران، لزوما از سر احترام یا تغییر ماهوی نیست، از روی ترس و نیاز است!
آنها خوب میدانند که شریان حیاتی هر دولت و حکومتی که در افغانستان بر سر کار بیاید، به دست ایران است؛ از جهت وابستگی اقتصادی گرفته تا امور امنیتی و سیاسی و اجتماعی!
دلیل مواضع اخیر طالبان، درک عمیق از عمق راهبردی جمهوری اسلامی در افغانستان است و نه لزوما ارادت به ایران یا تغییر ماهیت!
از واقعیتهای طالبان اینکه، طیفی از آنها عمیقا سلفی و نزدیک به سعودیاند، طیفی تکنوکرات و لیبرالمسلک و به شدت آمریکاییاند، و البته طیفی از آنها هم به شدت ضدآمریکایی و نزدیک به ایران.
این ملغمه را باید با تمام ابعاد ببینیم تا فردا که برخلاف تحلیلهای آبکی این روزها برخی واقعيتها بروز کرد، پاسخی به افکار عمومی داشته باشيم.
۸.نقش حوزه علمیه و خصوصا برادران روحانی افغانی همچنان مبهم و جایشان در تحولات کلان افغانستان خالی است!
در این روزها غیر از پچ و پچ و غر زدن و برخی مطالبهگریهای غیرواقعبینانه از جمهوری اسلامی از آنان چیزی ندیدهایم!
@Rozaneebefarda
درنگی در تحولات اخیر #افغانستان و جای خالی حوزه شیعی
[صفحه ٢ از ۲]
۹. گویا برخی حوزویان ارجمند انتظار دارند بدون دعوت رسمی دولت و بدون اراده مردم افغانستان برای مقاومت، نیروهای نظامی و شبهنظامی ایران در تحولات داخلی افغانستان دخالت کند و جنگ قومیتی/ملیتی را به جنگ طائفهای و مذهبی مبدّل سازد!
بهتر آنکه حوزه به جای تعیین تکلیف برای نظام، به فکر طراحی مواضع سیاسی و حکیمانه متناسب با جایگاه خود باشد و البته با هماهنگی نهادهای مربوطه مبادرت به بازسازی وجهه مردمی خود کند. چیزی شبیه اقدامات ائمه جمعه استانهای آذریزبان در ماجرای نزاع قرهباغ که هوشمندانه و حکیمانه و بهنگام بود!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان/۱
▫️بنده عزیز:
سلام
عزاداری ها قبول
پیام اخیرتون درباره ی طالبان...
وضعیت قره باغ رو تصور کنید. دو کشور همسایه بخاطر منطقه ای که مرز مشترک با ایران ندارد و صرفا نزدیک مرز است و سر اختلافات مرزی تنش هایی دارند و ارتش جمهوری اسلامی به مرز میرود و رزمایش برپا میکند و مساله جزء اولویت های رسانه ای صدا و سیما قرار می گیرد
حالا در کشوری دیگر که چند صد کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد "یک گروه با سابقه ی تروریستی" حکومتی را سرنگون میکند. ترکیه از حالت آماده باش در مرز هایش خبر میدهد. اما ایران حتی از یک سرباز وظیفه ی مرزی هم صحبتی نمیکند. من هم مانند شما از سیاست حقیقی ایران در مقابل تحولات افغانستان بی خبرم اما به علمای افغان و همه ی شیعیان افغان و ایرانی حق میدهم که مطالبه ی حداقل یک بیانیه ی قاطع را از دستگاه دیپلماسی کشور(و نه ارتش و نه نیروهای تحت امر سپاه پاسداران) در ذهن خود داشته باشند
(از تطهیر طالبان در رسانه های موافق نظام هم چشم پوشی کردهام)
🔶حاشیه روزنه
با تشکر
بر فرض که چنین بیانیه آتشینی هم صادر شود؟
علمای افغانستان و حوزههای قم و نجف نقششان کجاست؟
آیا چشمبهراهی بیانیه دستگاه دیپلماسی در ادای تکلیف کفایت میکند؟
روحانيان افغانستانی عزیز ساکن قم و نجف چه موضعی دارند و چرا؟ اصلا چه شناختی از تحولات میدانی دارند؟
چرا اطلاعات شان را در اختیار همه نمیگذارند بلکه در تغییر رویکردها موثر باشد؟
اساسا چه ارتباطی با بدنه مردمی افغانستان دارند؟
در دوران اشغالگری آمریکا، استراتژی و کارنامهشان چیست؟!
اکنون وقت پاسخگویی است نه مطالبهگری صرف!
@rozaneebefarda
چرا نمیتوان افغانستان را با عراق و سوریه شبیهسازی کرد؟!
تحلیلی از اوضاع افغانستان
#اختصاصی/ دکتر مظفر نامدار
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره:
این تحلیل حاصل گفتگوهای غیررسمی است که با اجازه ایشان در روزنه بازنشر میگردد و حاوی نکات مهم و قابل تأملی است که در آینده بیشتر باید در مورد آنها سخن گفت.
🔲با عرض سلام و تسلیت ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(علیهالسلام)
فقط میخواهم به دوستان یادآوری کنم که رهبر ما فرمودند استراتژیها و تاکتیکهای روابط خارجی ایران در دست قوه مجریه نیست و قوه مجریه، تنها مجری سیاستهاست.
پس باید گمانهزنیها و تحلیلها را از سطح دولتی و سیاست خارجی دولت، به سطح شورای امنیت ملی ببریم.
▫️در افغانستان چند مساله بی جواب است:
۱. حضور ما در سوریه و عراق بخواست دولت آنجا بود نه حضور سر خود. آیا در افغانسنان چنین درخواسنی از سوی مجامع رسمی افغانستان مطرح شده است؟
۲. داستان ما در عراق و سوریه داستان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بود. داعش به نیابت از آنها وارد معرکه شد. آیا در افغانستان هم این گونه است؟ یعنی طالبان یک نیروی بیرون از مناسبات افغانستان و یک نیروی خارجی است که وارد افغانستان شده و به نیابت دیگران می جنگد؟
۳. یکی از تحلیل های بشدت انحرافی همین تبدیل کردن حضور ایران به مناقشات منطقه دفاع از شیعه است. در تحلیل دوستان هم این نکته وجود داشت. در تمام دوران حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق غربی ها و صهیونیست ها تلاش کردند حضور ایران را جنگ شیعه و سنی نشان دهند. مناقشه طالبان و افغانستان شدیدا تحت تاثیر همین تقابل است و اتفاقا الان تمام رسانه ها منتظر حتی واکنش های نظری نه عملی ایران در این مورد است که ببینند ایران در مناقشات داخلی افغانستان کجا قرار می گیرد.
۴. دلیلی که اغلب دوستان ارائه می دهند عموما احساسی و تحت تاثیر دفاع از شیعه است. این به نظر من تحلیل دقیق نیست. من در هنگام تشکیل طالبان در پاکستان بودم و تا حدودی با ساخت فکری آنها نسبت به ایران و شیعه آشنا هستم. داستان این ساخت فکری در یادداشتهای شبیه به این جا نمی خورد. باید در جمع حضوری و با سند و مدرک حرف بزنیم.
۵. آمریکائی ها، اروپائیان و ارتجاع منطقه منتظرند در دولت تازه ، ما وارد مناقشات داخلی همسایه ها شویم تا شرایط را برای ایران سخت تر کنند. روحانی قبل از رفتن این کد را به غربی ها داد. گفت تا من بودم در ایران جنگ نشد الان من رفتم یعنی معلوم نیست جنگ نشود. جنگ فقط تهاجم به کشور ما نیست. حضور در مناقشات منطقه ای و جهانی هم هزینه های خودش را دارد.
۶. به نظر من مساله افغانستان را نباید با حضور در عراق و سوریه و...شبیه سازی کرد.
طالبان در افغانستان نیابتی نمی جنگد به عنوان نیروی داخلی و قوی سهم خود را میخواهد. من کاری به راست و دروغ بودن یا حق و باطل بودن این خواسته ندارم فقط عرضم این است که طالبان در افغانستان داعش در سوریه و عراق نیست. داعش پیکره اش با نیروهای چند ملیتی بسته شده بود ولی طالبان این گونه نیست. داعش شعار خلافت جهان اسلان می داد ولی آیا طالبان در افغانستان چنین شعاری می دهد.
▫️و دهها دلیل دیگر که سطح تحلیل را شبیه سوریه و عراق نمی کند.
🔹طالبان شاخصه قومی دارد تمام اینهایی که فرمودید از نظر طالبان، #پشتونها هستند این ویژگی ها در دوران جنگ با روسها هم در پشتونها بود و همین خصلت موجب تشکیل طالبان شد. قبل از این هم ما در تاریخ همگرایی پشتونها را داشتیم و برای ما هم همیشه مایه دردسر شد.
مثل غزنویان که لشکر پشتون ها بود و یا سقوط صفویه بدست محمود افغان و...
این را هم عرض کنم که محمود غزنوی اصالتا ترک تبار بود اما تمام ساختار غزنویان بر پشتون ها تکیه داشت.
▫️عرضم این است که داعیه حکومت گری پشتون ها بر افغانستان و...ریشه تاریخی دارد و نوع تگاهشان شبیه کردهاست که معتقدند تمام کردها در هرجا باشند بخشی از کردستان هستند.
▫️بنابراین #شورش_طالبان بیش از این که ماهیت مذهبی داشته باشد، #ماهیت_قومی دارد. در حالی که داعش ماهیت قومی نداشت ماهیت کاملا مذهبی داشت.
اگرچه طالبان هم گاه برای ایجاد مقبولیت در جهان اسلام [و احیانا استفاده از ظرفیت اجتماعی مذهب] گاهی شعارهای دینی سر میدهند.
▫️بنده هنوز هم معتقدم اگر چه نفوذ غربیها را نمی توان رد کرد ولی طالبان نیابتی نمیجنگد و برای قوم پشتون حق تاریخی در افغانستان قائل است!
@rozaneebefarda
کتاب نهضت حسینی در قرآن.pdf
2.63M
#تحفه_عاشورایی/۲
▫️متن کامل کتاب
نهضت حسینی در پرتو قرآن(روضههای عاشورایی)
اثر خواندنی و ارجمند جناب حجةالاسلام والمسلمین #محسن_قرائتی
#در_ثواب_نشر_شریک_باشید
@rozaneebefarda