نگاهی واقع بینانه به مناظرات دور دوم
محمدمهدی محلوجی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مناظرات دو نفره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم هم به پایان رسید.
هر کس نامزد مورد تایید خود را برنده مناظرات میداند ولی اگر واقع بینانه بخواهیم نگاه کنیم مناظره اول ۳ بر صفر به نفع جلیلی تمام شد هم مناظره را برد و هم اخلاق را.
ولی مناظره دوم در خوشبینانه ترین حالت مساوی تمام شد.
از اضطراب در صدای جلیلی در اول مناظره گرفته تا بد اخلاقی های پزشکیان و وسط حرف های جلیلی پریدن های او.
اما تیم رسانه ای پزشکیان دو نکته را به او گفته بودند که از طرف پزشکیان استفاده زیادی از آن شد:
۱. هنگامی که جلیلی بیان میکرد برنامه داریم پزشکیان سریع می گفت برنامه را بگو و او را به گوشه رینگ می برد.
زیرا این فرصت محدود جای بیان برنامه با جزئیات نیست
۲. اگر برنامه دارید چرا در زمان آقای رییسی اجرا نکردید که این هم با یک اشاره کلی گذشت و بدون جواب ماند.
در آخر مناظره دوم آن فضای صمیمی هم دیده نشد که می توان بد اخلاقی جناب پزشکیان دانست که منتظر رقیب نماند و صریح صحنه را ترک کرد.
از صحبت های بعد از مناظره هم می شد فهمید که پزشکیان مرد چنین دعواهایی نیست، گویی از این فضای پر تنش بیشتر از همه خودش رنج می برد و ناراحت بود.
ولی چه می توان کرد عده ای پشت او جمع شده و بوی کباب به مشامشان خورده است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
مسعود پزشکیان و نگاه سطحی به قشر دانشگاهی و نخبگانی
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در بخشی از مناظره، مجری از پزشکیان پرسید که شما در فلان تاریخ در دانشگاه گفتید بنزین باید لیتری ۲۵-۲۰ هزار تومان بشود. پزشکیان بدترین پاسخ ممکن را داد و گفت:آنجا دانشگاه بود الان بحث ریاست جمهوری است.
این یعنی دانشگاه ایرانی در نظر آقای مسعود پزشکیان صرفا محفلی برای گپ و گعده است که هر حرف سست و بی منطقی را بدون کارشناسی لازم می تواند بگوید و چند سال بعد در تبلیغات انتخاباتی خلافش را بگوید.
اگر جوان نخبه ایرانی از کشور می رود به خاطر همین نگاه های سطحی و نازل به دانشگاه و دانشجوی ایرانی است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
جلیلی کار را تمام کرد!
۱۲ نکته در تحلیل مناظره پایانی
حجتالاسلام قاسم روانبخش|| نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱.کسانی که دیشب برای دکتر پزشکیان مطلب نوشته بودند ظاهراً گفته بودند دایما وسط حرف دکتر جلیلی برو و اعصابش را به هم بریز تا نتواند حرفش را بزند ولی دکتر جلیلی بر اعصابش کاملآ مسلط بود.
۲.دکتر پزشکیان دایما دکتر جلیلی را به دروغ گویی و تهمت زنی متهم می کرد در حالی که خودش دایما در حال اتهام زنی بود.
۳.دکتر جلیلی در نقش یک اندیشمند و متفکر که دارای برنامه هست و در قالب یک رییس جمهور درخشید ولی دکتر پزشکیان در نقش مدعی اندیشه و فردی که هیچ برنامه ای ندارد.
۴.جلیلی برای همهی سوالات اقتصادی مجری پاسخ ها عالمانه و عینی داشت ولی دکتر پزشکیان دستش خالی بود و همه اعضای دولت های خاتمی و روحانی نتوانسته بودند دستش را پر کنند چونکه خودشان هم برنامه ای نداشتند به همین دلیل همواره سعی می کرد برنامه های دکتر جلیلی را بی ارزش و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان را انسان های فاقد فهم و توان معرفی کند و آن ها را تحقیر کند!
۵.جلیلی نشان داد بدون پول و با تکیه به ایمان جوانان مومن و انقلابی و اساتید دانشگاه می توان برای اداره کشور برنامه داد ولی پزشکیان گفت آنها نمی توانند و تنها کسانی که در کلوپ قدرت هستند می توانند!
۶.بزرگترین فول پزشکیان اهانت به سردار شهید سلیمانی در مناظره اول و عذرخواهی در مناظره دوم بود و نقطه قوت دکتر جلیلی دفاع از شهید سلیمانی و انتقال پیام ناراحتی و انزجار مردم لرستان به پزشکیان بود.
۷.در موضوع مسکن و اجاره بها دکتر جلیلی طرح علمی و عملیاتی داشت و دکتر پزشکیان دستش خالی بود.
۸.برای کاهش تورم نیز دکتر جلیلی دارای برنامه بود و دکتر پزشکیان مطلبی نداشت.
۹.پزشکیان به افزایش قیمت ۲۵ هزار تومانی بنزین اعتراف کرد که به افسارگسیختگی قیمت ها و افزایش گرانی فوق العاده خواهد شد ولی دکتر جلیلی به ثبات قیمت بنزین تاکید کرد که موجب ثبات بازار می شود.
۱۰.پزشکیان به تک نرخی کردن و آزاد سازی نرخ ارز تاکید کرد یعنی با حذف دلار ۲۸ هزار تومانی و دلار ۴۷ هزار تومانی قیمت دلار به بالای ۱۲۰ هزار تومانی خواهد رسید که موجب افزایش چند برابری قیمت کالاها خواهد شد. ولی جلیلی بر ثبات قیمت ارز و کاهش آن و تقویت قیمت ریال تاکید کرد.
۱۱.یکسان سازی حقوق بازنشستگان از آرزوی دیرینه آنان است که دکتر جلیلی قول داد ولی پزشکیان نسبت به آن سکوت کرد.
۱۲.نطق پایانی دکتر پزشکیان تکرار نطق پایانی مناظره اول بود ولی نطق آتشین پایانی دکتر جلیلی تازه بود و در مقابله با فساد فوقالعاده بود و نشان داد که با فساد مبارزه خواهد کرد و از این طریق بهترین منابع برای خدمت به مردم فراهم خواهد شد.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
May 11
May 11
ایستادگی سعید جلیلی در برابر طرح خطرناک برجام۲ و ۳
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به صراحت و بدون مقدمه بنویسیم: جریان کارگزاران و کسانی که بنده خدایی به اسم پزشکیان را وسط گود انداخته اند به دنبال گرفتن دولت و تحمیل برجام ۲ و ۳ به این مملکت بودند. پیش از اینکه بدانیم دکتر سعید جلیلی چه بلایی بر سر این توطئه شوم آورد، دیدگاه حاج قاسم سلیمانی را در این رابطه بخوانیم:
« اینکه اصرار میکنند بر برجام ۲ در منطقه برای این است که قدرت اصیل و نابی را که در مقابل اسلام وهابی یهودی شکل گرفته است، بخشکانند و جریانهای اسلامی در برجام ۲ خشکانده شود؛ البته تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه ایران است.»
جریان کارگزاران و طبقه اشراف آمده بودند که در این انتخابات مسیر «خشکاندن ایران» را هموار کنند. مسعود پزشکیان در همین مناظره گفت که بعد از ریاست جمهوری سراغ مجلس خواهم رفت تا بر سر قانون اقدام راهبردی چانه بزنم و جلیلی بر او خروشید که چانه ها را با دشمنی که بدعهدی کرده بزنید نه با مردم و نماینده های مردم.
مسعود پزشکیان آمده بود برای دادن امتیازات بیشتر به آمریکا، سعید جلیلی گفت همه امتیازات را که دادید چه چیز جدیدی میخواهید بدهید؟ پزشکیان جوابی نداد اما جوابش واضح است. هسته ای را دادیم رفت باید موشکی را هم بدهیم برود، قانون اساسی را هم مطابق میل آمریکایی ها بازنویسی کنیم مدیر آمریکایی هم وارد کنیم و کشور را بدهیم دست میلیسپوهای جدید خودمان هم بنشینیم مثل محمد بن سلمان به خیال پردازی و پول پاشی های بی حاصل و نمایشی.
جریان غرب زده آمده است که در این دوره ریاست جمهوری کار را دست بگیرد هدفش هم در این نوبت صرفا تعطیل کردن اقتصاد، به سان دهه نود، نیست بلکه هدف اصلی تحویل کشور به کدخدای آمریکایی و نابودی کامل فرهنگ و ملت ایران که بحمدالله در این مناظره با شکستی مفتضحانه روبرو شد.
هرچند این جریان مرموز،اشرافی و پرکید و حیله آرام نخواهد نشست و ۷۲ ساعت آینده را به طراحی های پیچیده خواهد گذراند و از این رو هوشیاری هرچه بیشتر جبهه انقلاب اسلامی و نخوابیدن زیر نسیم این پیروزی مقطعی واجب و ضروری است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:
نحوه مناظره #سعید_جلیلی نه تنها دست خالی طرف مقابل از هر ایده حکمرانی برای اداره کشور را ملموس کرد؛ بلکه با گرفتن نورافکن روی ستاد #مسعود_پزشکیان، شرکای سیاسی او را نمایان کرد تا #دولت_سوم_روحانی نتواند با شارلاتانیسم سیاسی ضمن فرار از پاسخگویی، نقش منتقد و منجی را به خود بگیرد.
جلیلی توانست با تسلط بر محتوا، پیشتاز نقادی عالمانه شود و امکان رفتارهای پوپولیستی را از پزشکیان سلب و به نهایت او را مستأصل کند.تا آنجا که تناقضهای او شفاف شد و در وضعیت آچمز قرار گرفت و نمیدانست از کدام یک از برگههای مشاورانی که همه آنها را تکذیب کرده بود، باید استفاده کند.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
غیرت انقلابی توأم با سیاستورزی مومنانه
علیرضا احمدی
تغییر مواجهه آقای جلیلی با #آقای_پزشکیان نسبت به مناظره اول نشانداد که میشود غیرت انقلابی به خرج داد و سیاستورز مومن هم بود.
از این دست غیرتمندیها بسیار در تاریخ وجود دارد که عاقبتی نیک داشتند. یادمان نمیرود قیام قهرمانانه ۱۹ دیماه مردم قم را.
غیرتانقلابی آنها نسبت به توهین رژیم پهلوی به امام(ره) و برگزاری چهلمهای باشکوه آن واقعه، به پیروزی نهضت امام(ره) سرعت بخشید همانگونه که شهادت آیتالله شهید مرحوم آقا مصطفی. آری! چه بسا گاهی غیرتمندی انقلابی مساوی با جان دادن در راه حق باشد.
ممنونیم آقای جلیلی!
شاید مانند رقیبت بارها نگفتی سرباز امام(ره) هستی و پیشوایت امیرالمومنین(ع)!
اما
نشاندادی که به راستی شاگرد مکتب خمینی کبیر هستی.
انشاءالله بعد از عمری مجاهدت شهید شوی!
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda
اولین بیانیه انتخاباتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله
بسماللهالرحمنالرحیم. الحمد لله رب العالمین والصلاة علی سید الانبیاء محمد وآله السادة الاوصیاء الطاهرین.
و بعد، چنانکه مکرراً از شرکت در انتخابات سؤال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان میشود: اینجانب، جهاتِ سلبیه و اثباتیه۱ را متعرض میشوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند که کسانی حقّ انتخاب شدن و امینِ مردمِ با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که از رجالِ با عقلِ کاملِ کافی و ایمان کامل از شیعه اثنیعشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛ و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، «لا یخافون فی الله لومة لائم» باشند؛ و از رشوهها و تخویفات و نحو آنها دور باشند. نظر نکنند که تا به حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود. و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند.
اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بیاثر است، بلکه جایز هم نیست؛ مشکوک هم، متروک است.تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد. در حالِ رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیاتِ همه بدانند. کسانی هم که واجِد خصوصیات مذکوره باشند ـ که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها ـ واجب میشود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقدِ بعضِ آنها، رأی خواهند گرفت.
ملاحظه نمایید دُوَل کفر را [که] چگونه انتخاب مینمایند و انتخاب میشوند، و چه کسانی انتخاب میشوند، و از چه راههایی انتخاب میشوند، و چه آرائی در مجلسهای خودشان اظهار میکنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و برخلاف قانون عقل و دین ـ حتی ادیان منسوخۀ آنها ـ انجام میدهند که فساد و اِفساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است؛ [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسبّبات آنها، که مطابقت با هیچ دینِ اصلدار و هیچ قانونِ عقلپسند، ندارند.
عصمکم الله و ایّانا من الزلات کلّها بمحمد و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته.
@rozaneebefarda
دومین بیانیه انتخاباتی مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله
بسماللهالرحمنالرحیم. «الحمد لله رب العالمین و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء المطهرین.
در جوابِ سؤالِ مکرّرِ مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر میشود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیینِ توصیفی ـ که اتم و اعم و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است ـ شده بود.
از «حذیفه» رضواناللهعلیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن نماییم، و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا بهسوی آن فرار نماییم. باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیّات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند، و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص از عقلای متدیّنین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دُوَل کفر)، دور باشند. با متدینینِ از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
از وطنفروشی و وطنفروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطنفروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و میبینیم که به مُحلّلهای خودشان وفا نمیکنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمیماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند بگوید: «همه چیز را میدانم، یا میبینم»؛ و نمیتواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمیدانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را میداند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمیداند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک۱، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سؤالها، [ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است؛ تا آنکه علی العمیاء۲، یا به مسامحه، خود و دیگرانِ از مؤمنین را در گمراهی وارد ننمایند.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب، با ولایت علی علیهالسلام، موافق یا موافقتر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیهالسلام را دارد یا متأکدتر است. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان۳ دارد، یا قویتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا «صلواتاللهعلیهموعجلفرجَهم» نزدیکتر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، میخواهیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
الأحقرمحمدتقی البهجة
۱۱/ محرم الحرام / ۱۴۱۸
@rozaneebefarda
مناظره آخر و تطبیق ملاکات انتخاباتی مرحوم آیتالله بهجت بر مواضع دو نامزد ریاست جمهوری
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم آیت الله بهجت در ایام حیات شریفشان دو بیانیه انتخاباتی صادر فرمودند که از حیث فقهی و دینی در عالی ترین طراز قرار دارد. متن کامل این بیانیه را درج کردیم و فقراتی از دو بیانیه ایشان را بر مواضع دو نامزد ریاست جمهوری که امشب آخرین مناظره شان را برگزار کردند تطبیق خواهیم کرد.
۱. «رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنی عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند»
یکی از ملاکات سنجش عقلانیت افراد این است که ببینیم آیا فرد برای انجام کارهای مهمی که دارد دانش و برنامه ای از پیش تعیین شده دارد یا خیر؟ طبیعتا انسان عاقل پیش از انجام کار، ونه بعد از آغاز آن، به فکر طرح و برنامه است. از مناظره های قبل روشن بود و در این مناظره کاملا مشخص شد که جناب آقای پزشکیان نه تنها برنامه ای برای اداره کشور ندارد بلکه برنامه داشتن را باطل و بی اساس می داند و برنامه نداشتن را جزو فضائل خود می داند!
مرحوم آیت الله بهجت «علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات» را نیز به عنوان یک شاخصه مطرح فرمودند. مسعود پزشکیان به صورت مشخص صرفا سواد نقل روایات را داشت و از امتداد و تطبیق آن عاجز بود که در بخشی از مناظره سعید جلیلی همین اشکال را به وی وارد ساخت.
نماینده جریان غرب زده، در کنار نامزد پوششی اش که ۲۰۰هزار رای آورد، شاه بیت کلامشان ترس از غرب و تحریم و... بود و طبیعتا با این حجم از ترس تکلیف ملاک «شجاعت» نیز روشن است و با صراحت میتوان گفت این افراد شجاعت لازم را ندارند و در مقابل سعید جلیلی در عمل و بیان نشان داد که حائز این ویژگی هست.
۲. « از آن هایی باشند که در اظهارات و تروک «لا یخافون فی الله لومة لائم» باشند؛ و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند. »
سعید جلیلی در تمام ایام تبلیغات سیبل هجمه آقایان غرب زده بود اما هرچه هجمه ها بیشتر شد صلابتش بر مواضع انقلابی اش نیز بیشتر شد. او در مناظره آخر نشان داد نه تنها از سرزنش سرزنشگران نمی ترسد بلکه از آن روحیه و انرژی میگیرد.
همچنین پاکدستی و فسادستیزی سعید جلیلی بر هیچ کس حتی مخالفانش نیز پوشیده نیست.
۳. «نظر نکنند که تا به حال چه بود؛ بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود»
آنچه مخاطب از حرفهای مسعود پزشکیان میفهمید مجموعه ای است از غر زدن و نق زدن نسبت به «انچه تا به حال بود» و سعید جلیلی سخن گفت از «چه بشود» و «چه نشود»
۴. «ملاحظه نمایید دول کفر را که چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند و چه کسانی انتخاب می شوند و از چه راههایی انتخاب می شوند و چه آرایی در مجلس های خودشان اظهار می کنند و دولت های آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین - حتی ادیان منسوخه آنها به انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است؛ [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسیبات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند.»
هفت مناظره به ویژه مناظره آخر به همه نشان داد که کدام نامزد با شیوه های کثیف غربی از جمله: فعال کردن گسلهای قومی، دادن وعده ول انگاری فرهنگی، سیاه نمایی، تهمت و... برای رای آوری تلاش کرد و کدام نامزد انتخاباتی با تبیین عقلانی مسائل، ارائه برنامه قوی، سخن متین و بدون هوچی گری برای جمع کردن رای حلال تلاش کرد. مشخصا جناب سعید جلیلی در این ملاک از سایر نامزدها جلوتر بود.
۵. «کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید: کدامیک از دو حزب تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد؛ کدام، معتدل در فکر، یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل.»
مردم پس از این چند مناظره میتوانند به صورت دقیق تشخیص بدهند و کسی که برای جلب رای قرآن را تحریف میکند یا از نهج البلاغه خرج میکند را بشناسند. کسی که مشاور فرهنگی اش اعتدال فکری ندارد و جواب سوال را با پرت کردن اشیا میدهد بشناسند، کسی را که متلون است و در دانشگاه میگوید بنزین را گران کنیم و در تبلیغات میگوید گران نکنیم را بشناسند، کسی در سیاست خارجی هم متلون است و در مجلس میگوید مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی بی معنی است و چند وقت بعد میگوید "یک عده نگذاشتند با آمریکا مذاکره کنیم" را بشناسند.
فارغ از سایر ویژگیها، ثبات رای و تعهد دینی و اعتدال فکری و روشی از ویژگی های شاخص دکتر سعید جلیلی است.
#روایت_مناظره
#مناظره_پایانی
@rozaneebefarda