هدایت شده از نو+جوان
💎 #ماجرا | پدری که استاد بود
⭐️ پدر ما را عادت داده بود که هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهرهگیری از درس و مباحثه نگذرانیم. ایشان از فرصت تعطیلی درس حوزه در ایّام ماه محرّم و همچنین ماههای تابستان هم بهره میگرفت. در هفت روز اوّلِ ماه محرّم به من درس میگفت و سه روز بعد از آن را به مجالس روضهی امام حسین (علیهالسّلام) میرفت.
🔆 چیزی را به نام «تعطیلی تابستانی» قبول نداشت و میگفت: ما در نجف علیرغم هوای طاقتفرسا و گرمای سخت، درسمان را ادامه میدادیم؛ بنابراین تابستانها در مشهد چرا باید درس و تحصیل تعطیل شود؟!
🌀 مطوّل* را در ماههای تعطیل تابستان خواندم. شیخ فشارکی در تابستان از قم به مشهد میآمد و دو ماه میماند. من او را قبلاً دورادور میشناختم، چون پیشتر در مشهد ادبیات عرب را تدریس میکرد و بعد هم که به قم میرفت، به تدریس همین دروس در قم میپرداخت. از او خواستم در مشهد به من مطوّل درس بدهد، که پاسخ مثبت داد و من ساعتهایی طولانی از روز را به درس خواندن در نزد او میپرداختم. لذا بیان و مقداری از معانی و بدیع مطوّل را در خلال دو تابستان ـ یعنی ظرف چهار ماه ـ به پایان رساندم.
💥 شیخ فشارکی بعداً فهمید که من مکاسب هم میخوانم و لذا از پیشرفت سریع من در فقه شگفتزده شد. او خود، این کتاب را در قم تدریس میکرد.
🔰 پدرم بر درس خواندن ما به طور مستمر نظارت میکرد. ما را گاه با تشویق و گاه با تندی، به آن ترغیب میکرد. من همیشه تسلیم روش پدر و مجری خواست او بودم. هرگاه در مورد درسی که میخواندم، اظهار نظر میکردم، پدرم خیلی خوشحال میشد و به من که چهارده پانزده ساله بودم، میگفت: تو مجتهدی و قدرت استنباط داری.
💡 با برادرم مباحثه میکردم. پس از مباحثه، پدرم ما را به اتاق خود میخواند، از ما پرسش میکرد و آنچه را نتوانسته بودیم بفهمیم، برایمان توضیح میداد.
🏡 خانهی ما سه اتاق داشت. دو اتاق از آنِ پدر بود: یک اتاق نسبتاً بزرگ برای میهمانها، و یک اتاق هم برای مطالعه و غذا خوردن و استراحت؛ شبیه حجرهی طلّاب. ما هم همگی یک اتاق داشتیم: چهار برادر و چهار خواهر، با مادر! در مواردی که مادر میهمان یا روضه داشت، ناگزیر بودیم بیرون خانه بمانیم! در اتاق مخصوص پدر، میزی به درازا و پهنای ۸۰ در ۴۰ بود. پدر در سمت طول میز چهارزانو مینشست، ما هم هر دو کنار یکدیگر در یک سمت عرض آن مینشستیم. بهخاطر هیبت و جدّیّت پدر در اثنای درس و مذاکره، من و برادرم بر سر اینکه کدام دورتر از پدر بنشینیم، با هم کشمکش داشتیم!
💯 بیشک این تندی و خشم پدر هرچند جنبههای منفی داشت، امّا منکر جنبههای مثبت آن نمیتوانم بشوم؛ زیرا این سختگیری ما را منضبط بار آورد و از انحرافاتی که برای برخی فرزندان روحانیّون به علّت عدم توجّه به آنها پیش میآمد، به دور داشت. یکی دیگر از اثرات آن نیز این بود که من توانستم ادبیات عرب و دورهی سطح فقه و اصول را در پنج سال و نیم به پایان برسانم...
🔻* مطول: این کتاب شرحی است در زمینه علوم زبان عربی
🔻** مکاسب: از مهمترین کتابهای فقهی شیعه در باب معاملات
❇️ بخشی از خاطرات دوران جوانی و مبارزات آقا به نقل از کتاب «خون دلی که لعل شد»
▪️به مناسبت سالگرد درگذشت آیتالله سیدجواد حسینیخامنهای
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_khamenei
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت امام باقر علیه السلام تسلیت باد
@rozaneebefarda
۴ نکته درباره یادداشتهای محسن هاشمی درباره انرژی هستهای: خاطرات پدر را بخوانید تا معنای خودسانسوری مشخص شود
خاطرهبازیهای هستهای محسن هاشمی!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیدهیادداشت
محسن هاشمی رفسنجانی در یادداشتی که اخیراً در روزنامه اعتماد منتشر شده بود، براساس خاطرات منتشر نشده از پدر خویش در سالهای 84 و 85، نکاتی پیرامون پرونده هستهای ایران ابراز داشته است.
آقای محسن هاشمی از مجموع خاطرات آن سالها به 5 آسیب راهبردی در پرونده هستهای اشاره کرده است؛ از آنجا که محسن هاشمی با صرف اتکاء به آن خاطرات این 5 آسیب را بدون ذکر نمونه و مصداق ذکر کرده، صحت سنجی این تحلیل وی مشکل است و بهتر بود در پیوست، اسامی افراد و متن دقیق دستنوشتها را ذکر میکرد تا بهتر بتوان قضاوت کرد.
با این وجود با تکیه بر دادههای پیشین و وقایع آن روزها، نقدهای جدی بر این تحلیل و صحت نقل قولهای منتسب به مرحوم هاشمی وارد است.
وی در این یادداشت مدعی خودسانسوری مقامات میشود و میگوید: مسئولان در دیدار با مرحوم هاشمی از نگرانیها و عواقب پرونده هستهای میگویند اما در دیدارهای فردی یا جمعی با رهبری مشکلات و نگرانیها را پنهان میکنند.
احتمالاً آقای محسن هاشمی این گزاره را با این تصور نوشته که مخاطبان گویا از محتوای خاطرات منتشر شده از سوی آقای هاشمی اطلاع نداشته و در آینده نیز دسترسی به آنها نخواهند داشت؛ چرا که اگر کسی خاطرات آقای هاشمی را مرور کرده باشد از این سخنان پسر ارشد ایشان عمیقاً تعجب خواهد کرد.
در خاطرات آقای هاشمی، هر آنکس که با او دیدار میکند، تقریباً به صورت مطلق، مدح و ثنای هاشمی را میکند گویی که حتی به اندازه یک ارزن در وجود و عملکرد و کارنامه و نظرات و ... ایشان، نه خبط و خطا، بلکه هیچ نقص و قصوری هم نیست! و در مقابل، این ملاقاتکنندگان همه دیگران را نقد میکنند. پس اگر منظور آقای هاشمی از عدم خودسانسوری مقامات در مقابل هاشمی مرحوم چنین مدح و ثناهایی است، لاجرم نعوذبالله باید آقای هاشمی را جزو معصومین بدانند که چون هیچ نقصی نداشته پس نقدی هم متوجهش نشده؛ در غیر اینصورت لااقل باید چند جملهای هم در این جهت نوشته میشد!
علاوه بر این، سخنان آقای محسن هاشمی در این باره از دو جهت قابل تأمل است؛ اولاً بهتر بود برای اثبات ادعا آن فرازهای از خاطرات سال 84 و 85 که بههرحال در سالهای آینده منتشر میشود را ذکر میکردند. از طرف دیگر، نگاهی به مشی رهبری نشان میدهد که ایشان صرفاً با اتکاء به شنیدهها و گزارش های رسمی تصمیم نمیگیرند و از طرق دیگر نیز از مسائل آگاهی پیدا میکنند. در بخشی از مستند غیررسمی، رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگردانان سینما در تاریخ 96/10/28 درباره دغدغه یکی از سینماگران فرمودند:
«شما خیال میکنید همه میآیند پیش من به به و چه چه میکنند؟ من هرروز گزارشهای مردمی را میخوانم؛ غیر از گزارشهای رسمی و دولتی، گزارشهای مردمی از روشنفکر و غیره را میخوانم. خیلی از گزارشها هم انتقادی است و ما هم دنبال میکنیم. اینگونه نیست که دنبال نکنیم!»
با این وجود، اگر این سخن که رهبری با اتکاء به سخنان خلاف واقع آن مسئولان تصمیم گرفته را درست تصور کنیم، شخص مرحوم هاشمی نیز در این مسئله متهم است که رهبری را از واقعیات آگاه نکرده است.
🔹خاطرات مرحوم هاشمی اگرچه مجموعه مورد اعتنایی در تاریخ معاصر است اما نیازمند بررسی و تطبیق تاریخی است تا صحت و سقم برخی برداشتها و تحلیلهای آن مرحوم مشخص شود و با صرف تکیه به دستنوشتهای آیتالله هاشمی نمیتوان تاریخ را قضاوت کرد؛ اگرچه یادداشت اخیر محسن هاشمی استناد به دستنوشتهای پدر بوده و از در اختیار قرار دادن متن آنها هم خودداری کرده است!
▫️متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید:
👇
https://tn.ai/2739018
🔶حاشیه روزنه
خاطرهبازیهای خاندان هاشمی یک #تهدید_شناختی برای حافظه تاریخی ملت ایران است که مقابله با آن نیازمند چارهجویی بهنگام، هوشمندانه و ذوابعاد متولیان است.
گرچه نقدهای موسمی(بعضا برآمده از اقتضائات سیاسی) نیز مؤثر و قابل تقدیر است اما انتشار یکسویه و گسترده خاطرات آقای هاشمی و ارجاعات پرتکرار به آن که ریشه در #فقداندسترسیمحققینمتعهد به #اسناد_معتبر_و_دست_اول دارد، موجب شده که روایت هاشمی بر تاریخنگاری جمهوری اسلامی سایه بیاندازد و نقدهای موسمی و موردی را یارای مقابله با آن نیست.
انتظار آن است که شبکه رسانهای انقلاب اسلامی، پیش از ورود تحریفات به حافظه تاریخی، در نقد مستند منابع تحریفآمیز اهتمام بورزند و بیش از هر چیز، مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی و تعهد شرعی را در نظر بگیرند.
کشف مضرات تحریف دشوار و اثرش دیرپاست!
انتظار میرود در امتداد این رویکرد راهبردی و دقیق، نقد #الفلامخمینی نیز مدنظر متولیان #رسانههایانقلابی قرار گیرد!
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روایتی از آیتالله خامنهای از محبت مردم به #امام_باقر (علیهالسلام)
📥 نسخه کامل + متن بیانات👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=46121
شبههپراکنی نشریه غربزده «تجربه» علیه مبانی اسلام و انقلاب اسلامی؛ در قالب مصاحبه با داریوش آشوری
غفلت نهادهای مسئول، خصوصا نهادهای فرهنگی و حوزه علمیه، موجب شده با افزایش رو به رشد شبههپراکنی علیه مبانی دینی مواجه شویم.
@rozaneebefarda
عرفه سال گذشته عزیزی از مجاهدان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از میان مان رفت
یادش همیشه زنده است
انشالله با ابا عبدالله الحسین علیه السلام محشور باشند
#استاد_محمدحسینفرجنژاد
@rozaneebefarda
همه ما به #حاجقاسم_عزیز مدیونیم.
او را در اوقات اجابت، و خصوصا دعای عرفه امسال یاد کنیم....
@rozaneebefarda
تیتر تحریفآمیز و حاشیهنگاری تهاجمی #هدایتاللهبهبودی پیرامون سخنان امامجمعه موقت تهران (آقا #سید_احمد_خاتمی) در مورد #حجاب
چرا نمیتوان به روایتهای بهبودی اعتماد کرد؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روز شنبه 17تیر1401 آقای بهبودی(نویسنده کتاب تحریفآمیز #الفلامخمینی، سخنان امامجمعه موقت تهران در مورد موضوع حساس #حجاب را بهصورت جهتدار، تقطیع شده و تحریفآمیز منتشر کرد و در ذیل آن با ادبیاتی موهن و زننده به #هجو اوضاع سياسی و عرصه حکمرانی کشور پرداخت.
این اقدام او مشت نمونه خروار است و بهترین نشانه بر ضرورت بیاعتبار بودن روایتهای تاریخی اوست؛ خصوصا در کتاب الفلام.
وقتی کسی در روز روشن سخنان خطیب تهران در مورد یک موضوع چالشی را اینگونه تیتر میکند و در ذیل آن به هجمه دست میزند، چرا و چگونه میتوان به روایتهای تاریخی او از زندگانی و شخصیت امام خمینی اعتماد کرد؟
خاصه آنکه الحمدلله امروز با شواهد و قرائن متقن، بسیاری از تحریفات بهبودی روشن شده است و اکنون این حامیان آن کتاب تحریفآمیز هستند که باید در فکر جبران و اصلاح اشتباه خویش برآیند و از وارد شدن روایتهای مخدوش بهبودی در حافظه تاریخی ملت ایران پیشگیری نمایند.
بیامانتی بهبودی در نقل سخنان خطیب نماز جمعه تهران با اعتراض کاربران مجازی از جمله آقای رحیم مخدومی روبرو شد که در ادامه برخی از این واکنشها تقدیم میشود.
انتظار آنکه بهبودی با احترام به نظرات منتقدان، ضمن عذرخواهی از آقای خاتمی، تحریف را اصلاح کند....
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053