eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
صدای پای سند منحوس #۲۰۳۰ از قم اظهارات عجیب مهراب صادق نیا پیرامون مساله خانواده در ایران/ ازدواج های نامشروع در بیان یک ! [صفحه 5 از 5] 🔹در گزارشی که در پنجاه و هفتمین نشست کمیسیون سالانه سازمان ملل در مورد «جایگاه زنان» در نیویورک قرائت شد با استناد به آمارهای سازمان ملل و بانک جهانی عنوان گردید که علت مرگ بیشتر زنان در میانگین سنی ۱۵ تا ۴۴ سال، جنگ و سرطان و حوادث نیست بلکه آنها به‌خاطر رفتار خشونت‌آمیز جان خود را ازدست می‌دهند.(مقاله غرب و خشونت علیه زنان، نوید رسولی) این است مدینه فاضله آقای مهراب صادق‌نیا و سایر هم‌قطاران غرب‌گرا. 🔳عضو هیئت علمی قم حدود پنجاه دقیقه صحبت کرد اما دلیل متقن و مستندی برای واگویه‌های خود مطرح نکرد و از این رو شاید مجبور شد برای پیشگیری از اتهام مخالفت با آموزه های فقهی و قرآنی در زمینه زنان و خانواده، حد وسط بدیعی به نام «روح» را خلق کند تا نه سیخ بسوزد نه کباب! او در توضیح تئوری کوآنتومی خود می گوید: 🔻«وقتی من این رو میگم منظورم این نیست که اسلام هیچ نظری نسبت به خانواده نداره خانواده باید سست تصور بشه نه خیر. من حرفم اینه می گم به جای تمرکز روی صورت خانواده سنتی و روی چارچوب خانواده سنتی دوستانی که مثل من علاقه دارند که خانواده از دیدگاه اسلام در جامعه مدرن شکل بگیره و ازش دفاع بشه این دوستان باید بیان جان مایه و روح خانواده ای رو که قرآن کریم یا اسلام برش تاکید داشت یا روح خانواده ای که در جامعه سنتی وجود داشت اون رو به دست بیارن اون وقت بر اساس اون روح بیان بگن خوب در جامعه مدرن این روح از کالبد خانواده نباید خارج بشه باید وجود داشته باشه اما صورت خانواده اینکه مثلا خانواده چندتا فرد داشته باشه چجوری باشه کجا ساکن بشن کنار هم یا غیرکنار هم این صورت و قالب خانواده به نظر من الزامی برش نیست.» 🔸صادق‌نیا ابتدای این بخش از صحبت خود می‌گوید «منظورم این نیست که اسلام هیچ نظری ندارد» ولی اگر تعارف‌ها را کنار بگذارد خلاصه حرفش این است که اسلام در زمینه احکام خانواده‌داری دیدگاه روشنی ندارد و اگر حرفی هم داشته باشد در حد همان «روح» (و به تعبیر دقیق‌تر کلیات ابوالبقاست) و در زمینه حقوق و اسکلت عملی خانواده‌داری در عصر به اصطلاح مدرن، نمی توان به آن دیدگاه ها اتکا کرد و لذا او در این زمینه تسلیم است. وی ادامه سخنان خود به صراحت می‌گوید: 🔻«از نظر اسلام خانواده یک امر کاملا عرفی است. اون اسکلت و صورتش به عرف واگذار شده اما میتونیم روحی یا گوهری برای خانواده در قرآن کریم یا سنت دینی خودمون پیدا کنیم» 🔸طبیعی است که «روح و گوهر» آن‌قدر مبهم و کلی هست که آقای صادق‌نیا و هم‌قطاران سکولارش بتوانند هر حکمی از احکام اجتماعی و سیاسی اسلام را حذف کنند و به هر عمل کثیفی که غربی‌ها مرتکب شوند، زرورق اسلامی بپوشانند. این برخورد استحسانی با دین، که احکام اسلامی در آن حذف می‌شود و حفظ روح و گوهر (و سایر قافیه‌های شاعرانه) را برای مسلمانی کافی می‌داند، چیزی است شبیه آن‌چه مرجئه (به ویژه شاخه یومیة یا تومنیة)(ر.ک: اعتقادات فرق المسلمین و المشرکین، فخر رازی، ص76) می‌گفتند و بُعد عملی و حقوقی اسلام را حذف می‌کردند و ایمان با تعریفی گنگ و مبهم را برای مسلمانی کافی می‌دانستند. 🔶حاشیه های مهمتر از متن این نوشتار نقد مختصری بود بر محتوای گفت و گوی مجازی آقای مهراب صادق‌نیا که شوربختانه با حذف ماهرانه برخی مطالب انحرافی، بدون هیچ نقدی در برخی رسانه های حوزوی نیز انعکاس یافت! متأسفانه نظیر این سخنان اخیرا در قم و تهران زیاد شنیده می شود و طبعا این قبیل یادداشت ها، هرگز جای نقد تفصیلی علمی را پر نخواهد کرد. لذا انتظار آن است که متولیان و مدیران و نهادهای عالی حوزوی و بیوت مراجع معظم قم، با همتی بیش از پیش و متناسب با حجم تولیدات رسانه ای و شبه علمی فعلی، به رصد و پاسخگویی و برخورد متناسب با این پدیده نامیمون بپردازند. این قبیل گفتارها و نوشتارهای مشوب به مبانی غیراسلامی در فضای حوزوی قم کم نیست و پاسخ‌گویی به این شبهات؛ هوشیاری همگانی و جهاد علمی حوزویان را می‌طلبد. جالب آنکه ترویج این سنخ سخنان اغلب توسط (روشنفکرنما یا مقدس مأب) صورت می گیرد و از این رو صیانت از شریعت شیعی با تحقق و صیانت از گره خورده است. با این وجود، هشدار مقام معظم رهبری در خصوص تحقق«حوزه انقلابی» و «مقابله با انقلاب زدایی از قم» را باید بیش از پیش، جدی گرفت؛ چه اینکه از یک سو مقابله با اندیشه‌های انحرافی و سکولار در گرو تقویت انقلابی گری در حوزه است و از دیگر سو، لازمه انقلابی بودن حوزه، مواجهه مجاهدانه با شبهات و انحرافات فکری است. 16مردادماه 1399-قم المقدسه 🔸کانال نخبگانی روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
💥صدای پای سند منحوس #۲۰۳۰ از قم ❄️اظهارات عجیب مهراب صادق نیا پیرامون مساله خانواده در ایران 🔳 تروی
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/1 🔸محمدهادی محمدپور: سلام علیکم خدا قوت، خیلی وقته کانال رو دنبال میکنم؛ حقیقتا تحلیل های مطابق با واقع و منصفانه کانال رو منحصربفرد کرده، جای همچین فضایی خالی بود. مطالب از حیث غنای علمی و نگارش عالی است ماجور باشید و ان شاءالله همین رویه ادامه داشته باشه. خالصانه دعا گوتان هستم. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/2 🔸علی مؤمنی: ضمن سلام و تشکر، یادداشت اخیر، جالب و پربار بود. این بخش سخنان مهراب نیا هم عجیب بود که انحصار خانواده در دو همسر را زیر سوال برد، پوسته ای که اصرار بر اون باید کنار گذاشته بشه!! 👈اینکه مثلا خانواده چند تا فرد داشته باشه👉 واقعا ارتباط جنسی ۳ یا ۴ نفره که گاهی در غرب هست را هم میخواهد ارتباط خانوادگی بداند؟!! یا منظورش تعداد کم فامیلها است؟ البته با عباراتی که شما ازش اوردید احتمال اول بعید نیست و شاید اظهر هم هست!! چون کم یا زیاد بودن خالی و دایی در خانواده های سنتی هم اتفاق میفتاده و امر خاصی نیست که بگوید نباید بر آن اصرار کرد. وقتی قرار باشه خودمان را تطبیق دهیم با آنچه در غرب مدرن رخ داده، طبعا باید بپذیریم رابطه توافقی و همزمان یک زن با چند مرد هم شکلی از خانواده است و عرفا مشروع! نقلی شنیدم از یک مشاور ایرانی خانواده در غرب، میگفت برخی موارد فراتر از تصور و فهم من است! مثلا مشکل یک خانواده این است که مردی که با همسر و دوست دخترش با هم در یک خانه زندگی میکنند، نمیپذیرد همسرش هم زنی که دو جنسه است را وارد خانواده کرده و خانواده را توسعه دهد! میگرید و راه چاره از مشاور طلب میکند!! واقعا انسان عاجز است که راجع به این آخوندهای منحرف مطلب بنویسد، چه بگوییم؟ چطور با اینها برخورد نمیشود؟! نهادهای متولی حوزوی حداقل برخورد علمی با حجم کافی انجام بدهند. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/3 🔹آن 313 نفر: سلام علیکم! عید سعید غدیر بر شما و تیم همرهتان مبارک باشه. نکته ای ک باید درباره شما بگم، متانت در ارائه محتواست. به صورت علمی مطلب بررسی می شه و وارد حرف ها و واکنش ها غیر علمی نمیشید. البته: ۱. گفتم بررسی علمی می کنید اما در همان مطلب موضعتان مشخص و صریح بیان می کنید نه مانند بعضی جریانات ک برای بعضی اغراض یا امراض خود را از ارائه نظر کنار می کشند. 2. شاید مثلا راه انداختن طوفان توییتری هم لازم باشه اما کار شما هم لازمه و این ک این عرصه رو با قوت جلو می برید جای تشکر داره. موفق و پیروز باشید! @rozaneebefarda
💥تعهدنامه جالب مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با مدیر یک کانال حوزوی منتقد ▪️ایجاد رویه ها و ساختارهای لازم برای احصاء نقدها و تضمین عملی برای بررسی آن و به نقدهای بی مبنا و غیراصولی و عمل به پیشنهادات مطلوب و برای رفع نواقص وارده، موجب خواهد شد ضمن استفاده از نظرات نخبگان و دلسوزان حوزه، آسیب های تسری مسائل درونی حوزه به فضای عمومی متوجه نهاد مقدس روحانیت نشود. شاید جای این تدبیر در برخی نهادهای حوزوی قم نیز خالی باشد. @rozaneebefarda
اظهار ارادت ناصر خسرو به اهل بیت عصمت علیهم السلام @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پشتم قوی به فضل خدای است و طاعتش تا دررسم مگر به رسول و شفاعتش پیش خدای نیست شفیعم مگر رسول دارم شفیع پیش رسول آل و عترتش با آل او روم سوی او هیچ باک نیست برگیرم از منافق ناکس شناعتش دین خدای ملک رسول است و، خلق پاک امروز امتان رسولند و رعیتش گر سوی آل مرد شود مال او چرا زی آل او نشد ز پیمبر شریعتش؟ بر بندهٔ تو طاعت تو نیست نیم از انک پیغمبر تو راست ز طاعت بر امتش گفتت که بنده را تو به بی‌طاعتی مکش وانگه نکشتت ار تو نبودی به طاعتش اندر حمایتی تو ز پیغمبر خدای مشکن حمایتش که بزرگ است حمایتش پیغمبر است پیش رو خلق یکسره کز قاف تا به قاف رسیده است دعوتش آل پیمبر است تو را پیش رو کنون از آل او متاب و نگه‌دار حرمتش فرزند اوست حرمت او چون ندانیش پس خیره خیر امید چه داری به رحمتش؟ آگه نه‌ای مگر که پیمبر کرا سپرد ز منبر ولایتش؟ آن را سپرد کایزد مر دین و خلق را اندر کتاب خویش بدو کرد اشارتش آن را که چون چراغ بدی پیش آفتاب از کافران شجاعت پیش شجاعتش آن را که همچو سنگ سر مره روز بدر در حرب همچو موم شد از بیم ضربتش آن را که در رکوع غنی کرد بی سؤال درویش را به پیش پیمبر سخاوتش آن را که چون دو نام نهادش رسول حق امروز نیز دوست سوی خلق کنیتش آن را که هر شریفی نسبت بدو کنند زیرا که از رسول خدای است نسبتش آن را که کس به جای پیمبر جز او نخفت با دشمنان صعب به هنگام هجرتش آن را که مصطفی، چو همه عاجز آمدند، در حرب روز بدر بدو داد رایتش شیری، مبارزی، که سرشته است کردگار اندر دل مبارز مردان محبتش در حربگه پیمبر ما معجزی نداشت از معجزات نیز قوی‌تر ز قوتش قسمت نشد به خلق درون دوزخ و بهشت بر کافر و مسلمان الا به قسمتش در بود مر مدینهٔ علم رسول را زیرا جز او نبود سزای امانتش گر علم بایدت به در شهر علم شو تا بر دلت بتابد نور سعادتش او آیت پیمبر ما بود روز حرب از ذوالفقار بود و ز صمصام آیتش گنج خدای بود رسول و، ز خلق او گنج رسول خاطر او بود و فکرتش هر کو عدوی گنج رسول است بی گمان جز جهل و نحس نیست نشان سلامتش شیر خدای را چو مخالف شود کسی هرگز مکن مگر به خری هیچ تهمتش شیر خدای بود علی، ناصبی خر است زیرا همیشه می‌برمد خر ز هیبتش هرک آفت خلاف علی بود در دلش تو روی ازو بتاب و بپرهیز از آفتش لیکن چو حرمت تو بدارد تو از گزاف مشکن، ز بهر حرمت اسلام، حرمتش اندر مناظره سخن سرد ازو مگیر زیرا که نیست جز سخن سرد آلتش چون علم نیستش که بگوید، جز این محال چون بند سخت گشت چه چیز است حیلتش؟ دشنام دارد او همه حجت کنون ولیک روزشمار که شنود این سست حجتش؟ دعوی همی کند که من اهل جماعتم لیکن ز جمع دیو گشن شد جماعتش ابلیس قادر است ولیکن به خلق در جز بر دروغ و حیله‌گری نیست قدرتش قیمت سوی خدای به دین است و خلق را آن است قیمتی که به دین است قیمتش نصرت به دین کن ای بخرد مر خدای را گر بایدت که بهره بیابی ز نصرتش غره مشو به دولت و اقبال روزگار زیرا که با زوال همال است دولتش دنیا به سوی من به مثل بی‌وفا زنی است نه شاد باش ازو نه غمی شو ز فرقتش نیک است ازان که نیک و بدش بر گذشتنی است چیزی دگر همی نشناسم فضیلتش زهر است نعمتش چو نیابد همی رها از مرگ هر کسی که چشیده است نعمتش با محنتش به نعمتش اندر مکن طمع زیرا ز نعمتش نشود دور محنتش شاید که همتم نبود صحبت جهان چون نیست جز که مالش من هیچ همتش بسیار داد خلعتم اول وزان سپس از من یگان یگان همه بربود خلعتش از روزگار و خلق ملولم کنون ازانک پشتم به کردگار و رسول است و ملتش بی‌حاجتم به فضل خداوند، لاجرم، اندر جهان ز هر که به من نیست حاجتش تا در دلم قران مبارک قرار یافت پر برکتست و خیر دل از خیر و برکتش منت خدای را که نکرده‌است منتی پشتم به زیر بار مگر فضل و منتش منت خدای را که به وجود امام حق بشناختم به حق و یقین و حقیقتش آن بی قرین ملک که جز او نیست در جهان کز ملک دیو یکسره خالی است ملکتش با طلعت مبارک مسعود او ز سعد خالی است مشتری را در قوس طلعتش یارب، به فضل خویش تو توفیق ده مرا تا روز و شب بدارم طاعت به طاعتش و اندر رضای او گه و بیگه به شعر زهد مر خلق را به رشته کنم علم و حکمتش مستنصری معانی و حکمت به نظم و نثر بر امتت که خواند الا که حجتش؟ @rozaneebefarda
🔸ماکرون توئیت زده 《لبنان دوست داریم》! یک خبرنگار فعال مشهور عرب مصری پاسخ جالبی داده است: دروغ میگی! هنوز ۱۸هزار جمجمه مجاهدین الجژائری تو موزه طبیعی فرانسه ست! هر وقت اونها را برگردوندید تا دفن بشن و با عذرخواهی خسارت پرداخت کردین راست میگی! تاریخ تروریسم فرانسوی در حق ملتهای عربی در آفریقا هنوز ادامه داره! @rozaneebefarda
نکته نغز اندر احوالات کرونا دو جور کرونا داریم؛ یکی کرونایی که توی مسجد و هیئت‌هاست که خیلی خطرناکه و همه رو میکشه و نسل و شهر رو نابود میکنه! یکی هم کرونایی که توی مهمونی و پارک و راه شمال و سفر تفریحیه که اصلا خطرناک نیست، خیلی هم مهربونه! اصلا کرونازه! @rozaneebefarda
یا امیرالمؤمنین یا ذالنعم یا امام المتقین یا ذالکرم اننا جئناک فی حاجاتنا لاتخیبنا و قل فیها نعم ای ز نفس ما به ما اولی علی! یا علیّ و یا علیّ و یا علی @rozaneebefarda
💥به نظر شما ضدانقلاب مزدور و مزور چرا تلاش دارند امام را در مقابل قرار دهند؟! 🔸آنان از کدام تلاش های تاریخ نگارانه برای بازخوانی حقائق ناراحتند؟! 🔹کدام جریان در قم همصدا با آمریکایی‌ها است؟ 🔻وقتی تیر ضدانقلاب و سکولارها برای حذف جریان انقلابی قم به سنگ میخورد، ماموریت آغاز می‌شود؛ آنان که از یک سو برای رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی شان خوراک تهیه می‌کنند و از دیگر سو وجهه همت شان را برای از هم پاشاندن جمع عاشقان انقلاب به کار می‌گیرند! اما هرچه بیشتر تلاش می‌کنند کمتر نتیجه می‌گیرند. 🔸سکولارهای حوزوی از ابتدای نهضت امام در دهه چهل تا کنون مدام بر گزاره مخدوش و دروغین تقابل امام و آقای بروجردی دمیدند اما بعد از بازخوانی محققانه اسناد تاریخی در سالهای اخیر، بافته هاشان پنبه شد و حالا دم خروس شان از واشنگتن بیرون زده و مزدودهای آمریکایی خودشان مجبور شده اند پرده براندازند. در یادداشت مجعول و مخدوش فوق الذکر، برخی اظهارات آقای علوی بروجردی بهانه دروغ سازی معاندین قرار گرفته و نویسنده گرچه ظاهرا خود را منتقد نوه دختری آقای علوی نشان داده اما نعل وارونه زده و مدعی شده که: 🔻《سیدجواد علوی بروجردی که خود فقیه روشن‌اندیشی است و تحت فشار و مضیقه حکومت قرار دارد و حتی شیخ محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهان برخورد با مرجعیت او شده بود، در این گفت‌وگو تا حدی تحت تأثیر فضا قرار گرفته‌ و سخنانی بر زبان آورده که تاریخ‌سازان برای مدعاهای کذب خود به آنها استناد کنند.》 آیا جناب علوی در مضیقه است؟ اگر نیست، چرا تکذیب نمیکند؟ @rozaneebefarda
💥آنگونه که از قبل پیش بینی می شد ماشین جنگ روانی دشمن علیه روحانیت مظلوم و خدوم به راه افتاد! اینبار هم به بهانه شوآف مشکوک روحانی! از ساعات ابتدایی انتشار خبر پرداخت عیدی دولت به طلاب به همراه فضاسازی تبلیغاتی،اعتراضات فراوانی به این اقدام در درون حوزه شکل گرفت و بسیاری از فضلا و طلاب برای پیشگیری از سناریوهای بدخواهانه عناصر غرب اندیش داخل دولت، در تدارک برخورد متقابل و بازگرداندن وجوه برآمدند و این نحو پول پاشی را مشکوک و مرموز تلقی کردند. تیم جنگ روانی دولت و رسانه های مزدور اعتدالگرایان در سالهای گذشته بارها و بارها به بهانه بودجه ناچیز برخی نهادهای حوزوی، علیه حوزه و روحانیت جنجال به راه انداخته اند و این سابقه سیاه موجب می شود که عقلای قوم و متولیان امور حوزه، در مقابل هر نوع تحرکات مشکوک مالی اعتدالی ها که زمینه سواستفاده را فراهم می کند، با هوشیاری کامل برخورد کنند. به راستی اگر قصد شوآف نداشت، چه لزومی داشت که نامش در پیامک واریز وجه ناچیز به اصطلاح عیدی درج شود؟ این قبیل پول پاشی ها با درج نام، در نهاد روحانیت سابقه ندارد و اغلب بزرگان حوزه با حفظ کرامت و عزت طلاب و بدون چشم داشت و بدون ترویج شخص خود، هدایایی را تقدیم می کردند. البته در سالهای اخیر، برخی سران یک تشکل نوپدید حوزوی نیز خرق عادت کرده، با ذکر اسامی خود به اساتید حوزه پول میدهد که آن اقدام نیز با واکنش منفی فضلا و بدنه روحانیون مواجه شد. 🔸حوزه جای معامله عزت برای کسب وجاهت نیست؛حرمت امام زاده را متولی اش باید نگاه دارد تا به خاطر دو قران پول، اعتبار هزار ساله حراج نشود @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواضع صریح و شجاعانه نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در حمایت از حقوق کارگران نیشکر هفت تپه @rozaneebefarda
💥فوری اوضاع در لبنان اصلا خوب نیست انشاالله در این روز عید عظیم دعا کنیم خداوند متعال اوضاع را به سامان کند. @rozaneebefarda
💥اقدامات عجیب برخی معترضان لبنانی 🔹نسخه کپی شده اعتراضات عراقی در لبنان بازسازی شده است تا جریان مقاومت در انفعال قرار گیرد و از کارآیی بیفتد. @rozaneebefarda