eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
6هزار دنبال‌کننده
47 عکس
48 ویدیو
97 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از هدیه پیجر تا تبرک به نعل اسبهای عصر عاشورا! کودک کشان صهیونی با کمک سرویس های غربی در جنایت پیجرها همراه با رزمندگان مظلوم و مقتدر حزب الله مردم عادی بسیاری را نیز مجروح ساختند و در حقیقت نه تنها ابایی از کشتار و قصابی هزاران بی گناه نداشتند بلکه این را پیروزی خود در موفق شدن به بیشتر کشتن انسان ها می دانند. دراین میان نتانیاهو نمادی از پیجر را به ترامپ به عنوان نماد پیروزی هدیه داد که یادآور رفتار جانیان لشگر عمر سعد بود، از هدیه بردن رأس مقدس سیدالشهدا برای یزید تا تبرک به نعل اسبان. اینکه به نماد کشتن مردم بی گناه اینگونه افتخار می کنند انسان را یاد روایتی می اندازد که کراجکی در کتاب خویش و همچنین عماد الدین طبری در کامل بهایی و همچنین دیگران به نقل از این دو عالم شیعی نقل می کنند که گفته اند: «بعد از ماجرای عاشورا وقتی برخی از اسبهایی که بر پیکر سید الشهدا دوانده بودند به نزد دشمنان اهل بیت بازگشت، آن لعینان ازل و ابد آن نعل ها را از سم اسبها جدا کرده بودند و بر در خانه ها به عنوان تبرک نصب کردند. تا جایی که این در نزد آنان سنت شد که بسیاری از آنها بر در خانه خود نعلی نصب می کردند**. ** و أمّا بنو السرج: فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين عليه السّلام، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‌ أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم. التعجب من أغلاط العامة الكراجكي، أبو الفتح ج1 ص117 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
روایت حکیمه خاتون از لحظه ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🟢 سخن گفتن و شهادتین و صلوات فرستادن امام زمان در هنگام‌ تولد 🟢قرائت آیه «و نرید أن نمن ...» توسط امام زمان در روز هفتم ولادت
🔰روایت حکیمه خاتون عمه امام عسگری علیه السلام از حضور در هنگام ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🟢 سخن گفتن و شهادتین و صلوات فرستادن امام زمان در هنگام‌ تولد 🟢قرائت آیه «و نرید أن نمن ...» توسط امام زمان در روز هفتم ولادت "کمال الدین: حکیمه خاتون، دختر امام محمد تقی علیه السلام می‌گوید: «امام حسن عسکری علیه السّلام مرا خواست و فرمود: «ای عمه! امشب نیمه شعبان است، نزد ما افطار کن که خداوند در این شب فرخنده، کسی را به وجود می‌آورد که حجت او در روی زمین خواهد بود. » عرض کردم: «مادر این نوزاد مبارک کیست؟ » فرمود: «نرجس. » گفتم: «فدایت گردم! به خدا قسم اثری از حاملگی در نرجس خاتون نیست.» فرمود: «همین است که می‌گویم.» وقتی به خانه آن حضرت در آمدم، سلام کرده نشستم. نرجس خاتون آمد، کفش از پایم درآورد و به من گفت: «ای بانوی من! روزت را چگونه شب کردی؟ » گفتم: «بانوی من و خاندان ما تویی! » گفت: «نه! من کجا و این مقام بزرگ کجا؟ » گفتم: «دختر جان! امشب خداوند پسری به تو موهبت می‌کند که سرور دو جهان خواهد بود. » چون این سخن را شنید، با کمال حجب و حیا نشست. سپس وقتی نماز شام را گذاردم، افطار کردم و خوابیدم. سحرگاه برای ادای نماز شب برخاستم. بعد از نماز دیدم که نرجس خوابیده و از وضع حمل او خبری نیست! پس از تعقیب نماز دوباره به پهلو خوابیدم، اما چند لحظه بعد با اضطراب بیدار شدم و دیدم که نرجس خوابیده است. سپس نرجس بلند شد، نماز خواند و دوباره خوابید. اندک اندک داشتم درباره وعده امام تردید می‌کردم که ناگهان حضرت از جایی که تشریف داشتند، با صدای بلند مرا صدا زده و فرمود: «ای عمه! عجله مکن که وقت نزدیک است! » چون صدای امام را شنیدم شروع به خواندن سوره «الم سجده» و «یس» کردم. در همین موقع نرجس با حال مضطرب از خواب برخاست. من به وی نزدیک شدم و گفتم: «نام خدا بر تو مستولی باد! » سپس از او پرسیدم: «آیا چیزی احساس می‌کنی؟ » گفت: «آری ای عمه! » گفتم: «ناراحت مباش و دل قوی بدار. این همان مژده ای است که به تو دادم. » سپس سستی خواب مرا فرا گرفت و او در همین حین فرزندش را به دنیا آورد. اندکی بعد وقتی احساس کردم که کودک متولد شده، برخاستم. هنگامی که لباس را از روی او برداشتم، دیدم که با اعضای هفتگانه، روی زمین خدا را سجده می‌کند. آن ماه پاره را در آغوش گرفتم و دیدم که بر عکس نوزادان دیگر، از آلایش ولادت پاک و پاکیزه است! در این هنگام امام حسن عسکری علیه السّلام صدا زد: «عمه جان! فرزندم را نزد من بیاور! » چون او را نزد پدر بزرگوارش بردم، امام دستش را زیر ران‌ها و پشت بچه قرار داد، پاهای او را به سینه مبارک چسباند، زبانش را در دهان او گردانید، دستش را بر چشم و گوش و بندهای او کشید و فرمود: «فرزندم! با من حرف بزن! » آن مولود مسعود زبان گشود و گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه وَ اشْهَدُ انَّ مُحَمَّدا رَسُولُ اللَّهِ. » آنگاه بر امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین علیهم السّلام درود فرستاد تا اینکه بعد از بردن نام پدرش، متوقف و سپس ساکت شد. امام فرمود: «عمه جان! او را نزد مادرش ببر تا به او نیز سلام کند و باز نزد من بر گردان. » چون او را نزد مادرش بردم، به او سلام کرد و مادر نیز جواب سلامش را داد. سپس او را پیش امام حسن عسکری علیه السّلام برگرداندم. حضرت فرمود: «ای عمه! روز هفتم ولادتش نیز نزد ما بیا. » صبح روز نیمه شعبان که به خدمت امام رسیدم، سلام کردم و روپوش از روی کودک برداشتم تا او را نوازشی کنم، ولی بچه را ندیدم! عرض کردم: «فدایت گردم! بچه چه شد؟ » فرمود: «عمه جان! او را به کسی سپردم که مادر موسی علیه السّلام فرزند خود را به او سپرد!. » چون روز هفتم به حضور امام شرفیاب شدم، فرمود: «عمه جان! فرزندم را بیاور. » او را در قنداقه پیچیده و نزد حضرت بردم. امام مانند بار اول فرزند دلبندش را نوازش کرد و زبان مبارکش را آنچنان در دهان او نهاد که گویی شیر یا عسل به او می‌خوراند. سپس فرمود: «ای فرزند، با من سخن بگو! » گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ. » آنگاه بر پیغمبر خاتم صلی اللَّه علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السّلام و یک یک ائمه تا پدر بزرگوارش درود فرستاد و سپس این آیه شریفه را تلاوت کرد: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یَحْذَرُونَ »، {و اراده کردیم که منت بنهیم بر آنان که در زمین زبون گشتند و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم و آنها را در زمین جای دهیم و به فرعون و هامان و لشکریان آنان نشان دهیم آنچه را که آنها از آن می‌ترسیدند}. کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahaya
حضرت استاد مجاهدی: (از شاگردان آیت‌الله سعادت‌پرور -ره-) 📌 گاهی انسان می‌بیند، عده‌ای به‌خاطر مشکلات سرد شده‌اند، بدبین شده‌اند و از انقلاب برگشته‌اند! 🔹 اما ما اصل مسئله را ببینیم: در خواری و ذلت بردهٔ آمریکا بودیم، اما چه عزتی به دست آوردیم! شخصیت خودمان را، کشورمان را، دینمان را به دست آوردیم. ⚡ حالا مشکلات هم هست؛ بلاخره، موفقیت مُفت به دست نمی‌آید، مُفت هم حفظ نمی‌شود؛ حفظ کردنش مهم‌تر است. همه مسئولیم که آن را حفظ کنیم. ✅ تا می‌توانیم دیگران را تشویق کنیم؛ نپذیرفتند، خودمان سرد نشویم. 🇮🇷 در راهپیمایی ۲۲ بهمن حتماً شرکت کنیم. این‌ها برای حفظ انقلاب مؤثر است. 🔻
الله اکبر کبیراً و الحمد لله کثیراً ✊
🟢 فرازهایی از مقامات حضرت علی اکبر علیه السلام 1⃣ شبیه‌ترین مردم به رسول خدا از جهت ظاهر و از جهت سخن گفتن و از جهت اخلاق همچنین گفته اند: از زیباترین مردم و خوش اخلاق ترین مردم بود. (۱) باید نخست اخلاق پیامبر را شناخت تا بتوان اخلاق علی اکبر را توصیف کرد . الف) قرآن کریم پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله را دارای «خلق عظیم» دانسته است که گفته اند این همان اتصاف به صفات الهی است.(۲) ب) در جای دیگر پیامبر را دارای رحمتی از جانب خدا می داند. «فبما رحمة من الله لنت لهم» همچنین در آیه دیگر می فرماید:«لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» در این آیه نیز پیامبر را رئوف و رحیم می خواند. و همچنین فرمود: « و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» ج) اشتیاق پیامبر به هدایت انسانها «حریص علیکم» د) عبادت های بسیار سنگین پیامبر چنان عبادت می کرد که خدای متعال می فرماید: «پروردگار تو می داند که تو نزدیک به دوسوم یا نیمی از شب را عبادت می کنی ...» ه) پیامبر معلم و تلاوت کننده قرآن است «یتلو علیهم آیاته و یعلمهم الکتاب» و) پیامبر معلم حکمت و حکیم است «یعلمهم الکتاب و الحکمة» ز) پیامبر مربی نفوس انسانها است «و یزکیهم» ح) پیامبر اسوه خدا باوران و معتقدان به قیامت و اهل ذکر الهی است «اسوة لمن کان یرجو الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیراً» ط) پیامبر دارای شرح صدر (برای حقائق ظاهری و باطنی) بود. «أ لم نشرح لک صدرک» ی) پیامبر خود اول مومن و سر سلسله اهل تسلیم بود. «آمن الرسول بما انزل الیه من ربه» و «انا اول المسلمین» اینها بخشی از آیات قرآن در توصیف خلق پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله بود که با توجه به آنکه گفته اند: «کان خلقه القرآن» باید گفت تمام اوامر و نواهی و اخلاقیات قرآن جلوه ای از خلق عظیم ایشان بود و به شهادت سیدالشهدا علیه السلام اینها همه در آقا علی اکبر علیه السلام تجلی یافته بود. برای آشنایی با سیره پیامبر بر طبق روایات اینجا را ببینید. برای آشنایی با چهره ظاهری پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به اینجا مراجعه شود. (۱) اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى ؛ النص ؛ ص112 خَرَجَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ مِنْ أَصْبَحِ النَّاسِ وَجْهاً وَ أَحْسَنِهِمْ خُلُقاً فَاسْتَأْذَنَ أَبَاهُ فِي الْقِتَالِ فَأَذِنَ لَهُ ثُمَ‏ نَظَرَ إِلَيْهِ نَظَرَ آيِسٍ مِنْهُ وَ أَرْخَى ع عَيْنَهُ وَ بَكَى ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‏ (۲) فروغ شهادت ص ۲۰۷ کانال «از شرح بی نهایت» https://eitaa.com/azsharhebinahayat
26.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا هر اجرایی که در حسینیه رسانه‌ای معلی انجام می‌شود، مناسب هیأت و حسینیه به معنای شناخته شده اش است؟ قطعا نه!
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
آیا هر اجرایی که در حسینیه رسانه‌ای معلی انجام می‌شود، مناسب هیأت و حسینیه به معنای شناخته شده اش اس
این نکته به نظرم به شدت جای توجه دارد که فارغ از نقد و نظر های مختلف در مورد هر برنامه ای باید به این اشاره بشود که حتی برنامه و اجرایی که در فضای رسانه ایرادی هم ندارد گاهی در فضای هیأت و حسینیه و خصوصا مسجد اصلا جایی ندارد. مراقب باشیم جلسات ناب اهل بیتی با فضای رسانه اشتباه نشود ... .
🔰 شباهت چهره امام حسین با رسول خدا و شباهت چهره امام زمان به ایشان (صلوات الله علیهم) 🔸ادامه مطلب فهرست مصائب اسارت آل الله ... سهل بن سعد می گوید: «سر حسين را ديدم با شكوهى تمام و نورى عظيم از او مى‏تافت. با محاسنی گرد كه موى سفيد با سياه آميخته بود و به وسمه خضاب كرده، با چشمانی سیاه و ابروهای به هم پیوسته، پیشانی فراخ، كشيده بينى و تبسم‏كنان به جانب آسمان چشم واكرده به جانب افق و باد محاسن او را به جانب چپ و راست حرکت می داد. گویا که امير المؤمنين على است.» متن عربی: «و للرّأس الشّريف مهابة عظيمة، و يشرق منه النّور بلحية مدوّرة، قد خالطها الشّيب و قد خضبت بالوسمة، أدعج العينين، أزج الحاجبين، واضح الجبين، أقنى الأنف، متبسّما إلى السّماء، شاخصا ببصره إلى نحو الأفق و الرّيح‏ تلعب بلحيته‏ يمينا و شمالا كأنّه أمير المؤمنين.]» در این نقل چند خصوصیت برای چهره سیدالشهدا شمرده شده است: «أدعج العینین، أزج الحاجبین: واضح الجبین:أقنی الأنف.» این توصیف از راس مقدس نزدیک است به توصیفی که از چهره مبارک سول خدا و امام زمان نیز شده است. علاوه بر سهل بن سعد در نقل های دیگری نیز به شباهت سیدالشهدا به رسول خدا صلی الله علیه و آله اشاره شده است. از جمله در کتاب مناقب از فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده است که در کودکی خطاب به سید الشهدا فرمود: «تو شبیه پدرم هستی!» همچنین ترمذی در جامع خویش نقل می کند هنگامی که ابن زیاد لعین با چوبدستی خود به بینی سیدالشهدا سلام الله علیه می زد می گفت چهره ای به این زیبایی ندیدم انس از صحابی رسول خدا که در آنجا حاضر بود گفت او شبیه ترین مردم به رسول خدا است. همچنین در نقل مسلم جصاص در دروازه کوفه نیز به این نکته اشاره شده است. ادامه این پیام 👇👇👇 https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/1308 🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی و شهید سید حسن نصرالله صلوات🌺 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰 شناخت بهتر از چهره رسول خدا و امام زمان و سایر اهل بیت علیهم صلوات الله ادامه از پیام بالا👆👆👆 در توصیف چهره مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفته شده است: «مقرون الحاجبين أدعج العينين سبط الأشفار أقنى الأنف واضح‏ الجبين‏ رقيق الأجفان مفلج الثنايا» همچنین در توصیف چهره امام زمان آورده اند: «وَاضِحُ‏ الْجَبِينِ‏ أَبْلَجُ الْحَاجِبِ مَسْنُونُ الْخَدَّيْنِ أَقْنَى الْأَنْفِ أَشَمُّ أَرْوَعُ كَأَنَّهُ غُصْنُ بَانٍ وَ كَأَنَّ صَفْحَةَ غُرَّتِهِ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بِخَدِّهِ الْأَيْمَنِ خَال‏» در ادامه به ترتیب و به اختصار توضیحی درباره این ویژگی ها بیان خواهد شد. زیرا یکی از مسائلی که محبان اهل بیت علیهم السلام به بیشتر دانستن درباره آن علاقه مند هستند چگونگی چهره اهل بیت علیهم السلام است. این مساله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم یکی از علامات امام زمان عجل الله فرجه الشریف که در روایات ما بدان توجه شده است، توصیف چهره ایشان است. معلوم می شود که با بهتر شناختن کیفیت چهره امام زمان علیه السلام راه بر مدعیان دروغین مهدویت نیز بسته می شود. در روایات چهره امام زمان را شبیه به رسول خدا دانسته اند لذا با شناختن بهتر چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله شناخت دقیق تری از امام زمان حاصل می شود. بلکه از روایاتی که در مورد بسیاری از اهل بیت به ما رسیده است این معنا دانسته می شود که آن حضرات از جهت چهره شباهت زیادی به رسول خدا داشته اند. در روایات ما چهره امیرالمومنین، فاطمه زهرا و امام مجتبی ، سیدالشهدا، امام باقر، امام رضا، امام زمان، جعفر ابن ابی طالب و علی اکبر (علی جماعتهم صلوات الله) شبیه ترین چهره ها به رسول خدا معرفی شده است. پس با شناخت چهره پیامبر در واقع چهره این حضرات نیز تا حدودی معرفی خواهد شد. ادامه در این نشانی https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/1309 🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰ادامه مطلب شناخت چهره پیامبر صلی الله علیه و آله ادامه از پیام بالا👆👆👆 در ادامه نخست با توصیفی از چهره رسول خدا اشاره می شود و سپس این توصیفات با نقل های رسیده در باره سایر اهل بیت علیهم السلام مقایسه می شود. 🔸 در روایات برای چهره رسول خدا چند خصوصیت شمرده شده است: 🟢 الف) نورانیت و سفیدی و زیبایی خیره کننده چهره این نکته علاوه بر رسول خدا درباره بسیاری از اهل بیت از جمله امیرالمومنین ، فاطمه زهرا ، سیدالشهدا ، امام باقر ، امام عسگری ، امام زمان و حضرت عباس و حضرت قاسم بن حسن آمده است. البته نورانیت چهره برای ائمه معصومین امری بدیهی است و غرض از این جمع آوری اشاره به روایاتی بود که یافت شده است. 🟢 ب) سیاهی شدید چشم و درشتی آن (أدعج العینین): این واژه علاوه بر رسول خدا درباره چهره امیر المومنین ، امام مجتبی ، سیدالشهدا و امام زمان علیهم الصلوه و السلام به کار رفته است. درباره معنای آن گفته اند أدعج به معنای سیاهی چشم است یا سیاهی شدید چشم همراه با سفیدی شدید آن و برخی آن را به درشتی چشم در عین سیاهی معنا کرده اند. 🟢 ج) ابروی کشیده و کمانی (أزج الحاجبین): این تعبیر علاوه بر پیامبر درباره امیر المومنین ، سید الشهدا و امام زمان نیز آمده است. 🟢 د) پیشانی سفید و نورانی و فراخ (واضح الجبین): در روایات این تعبیر درباره پیامبر ، سیدالشهدا و امام زمان نیز وارد شده است. درباره معنای آن گفته اند «واضح الجبین» یعنی «پیشانی سفید و زیبا». ه) بینی کشیده و زیبا همراه با برآمدگی در وسط آن (أقنی الأنف): این تعبیر در توصیف پیامبر ، سیدالشهدا و امام زمان نیز به کار رفته است. چنانکه تعبیر «أشم الأنف» نیز در توصیف پیامبر و امام زمان به کار رفته است. در برخی نقل ها این دو تعبیر درباره پیامبر و امام زمان با هم به کار رفته است، (أقنی و أشم). 🟢 و) فاصله در بین دندان بالا( مفلج الثنایا): این تعبیر علاوه بر پیامبر درباره سید الشهدا و امام زمان نیز وارد شده است. درباره امام زمان تعبیر «أفرق الثنایا » نیز آمده است. این واژه به معنای فاصله بین دو دندان بالا آمده است. این ویژگی در توصیف سیدالشهدا علیه السلام در کتاب لباب الانساب بیهقی آمده است. 🔸این بود برخی از نکات مهم در توصیف چهره رسول خدا صلی الله علیه و آله که باعث شناخت دقیق تر از چهره امام زمان عجل الله فرجه و سایر اهل بیت خواهد بود. در یک جمله می توان چهره سیدالشهدا را با یک چهره: «نورانی، خیره کننده، با چشمانی شدیدا سیاه و درشت و زیبا، با ابروی کشیده و کمانی و پیشانی سفید، نورانی و فراخ و بینی کشیده با برآمدگی زیبا در وسط آن» شناخت. 🌺هدیه به شهید رئیسی و شهید سلیمانی صلوات🌺 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub