هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰داستان ولادت امیرالمومنین از کفالت ابوطالب و فاطمه بنت اسد از پیامبر تا کفالت پیامبر از امیر المومنین (صلوات الله علیهم اجمعین) از کتاب اثبات الوصیة مسعودی
✅صفحه ۱
🔸از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله روايت شده كه فرمود: من و على نورى بوديم كه در پيشانى حضرت آدم قرار داشتيم، آنگاه از صلبهاى پاك و پاكيزه به رحمهاى پاك و مطهره انتقال يافتيم تا اينكه در صلب عبد المطّلب جايگزين شديم. آن نور به دو قسم تقسيم شد، يك قسم آن در وجود عبد اللّه و قسم ديگر آن در وجود أبي طالب عليهما السّلام جاى گرفت، من از نسل عبد اللّه و على از أبي طالب به دنیا آمدیم، اين است معنى قول خداى تعالى كه ميفرمايد:
الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً.
🔸[#على_ع_خانه_زاد_خدا است]
روايت شده كه فاطمه بنت اسد بن هاشم مادر امير المؤمنين در آن شبى كه آمنه بنت وهب مادر رسول خدا صلى اللّه عليه و آله وضع حمل كرد نزد آمنه بود، آنچه را كه آمنه در آن موقع مشاهده كرد فاطمه بنت اسد نيز مشاهده نمود. همينكه صبح شد و حضرت ابو طالب از طواف كعبه برگشت فاطمه بنت اسد از آن حضرت استقبال كرد و گفت: امشب چيز تعجبآورى ديدم، أبوطالب گفت: چه ديدى؟ گفت: آمنه بنت وهب مولودى زائيد كه بين آسمان و زمين براى او نورانى گرديد تا اينكه من چشم انداختم و شاخههاى خرماى يمن را ديدم، ابو طالب گفت: تو هم سبتى را يعنى چند سالى را صبر كن كه #بهمين_زودى_نظير_او_را_خواهى_آورد، بعد از آن فاطمه بنت اسد بفاصله سى سال امير المؤمنين را متولد كرد.
روايت شده كه سبت مدت سى سال است. و نيز روايت شده كه سبت بيست و هشت سال است.
🔸روايت شده كه فاطمه بنت اسد در آن موقعى كه به أمير المؤمنين حامله بود مشغول طواف كعبه گرديد و درد زائيدن او را در موقع طواف فرا گرفت، همينكه درد زائيدنش شدت يافت داخل خانه كعبه شد، على بن أبي طالب عليهما السّلام را در ميان خانه كعبه نظير آمنه كه پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله را زائيد متولد نمود، غير از على كسى قبل از آن حضرت و بعد از آن بزرگوار در ميان خانه كعبه متولد نگرديد.
🔸[نقل قصه کفالت ابوطالب از پیامبر]
[باز گشت روایت به پیش از ولادت پیامبر و انتظار فاطمه بنت اسد برای تربیت فرزند وعده داده شده]
در آن روز حضرت أبو طالب را فرزندى نبود، آن حضرت يكه و تنها بود. زن أبو طالب فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف بود كه دختر عموى آن حضرت بشمار ميرفت، فاطمه بنت اسد از زائيدن فرزند محروم بود لذا نذر و نيازهائى ميكرد
هر وقتى كه فاطمه بنت اسد فالگير و دانشمند يهودى را از دربانان كعبه ميديد آن بىبى را خبر ميداد كه تو صاحب پسرى خواهى شد كه خودت او را نزائيدهاى، او را پرورش خواهى داد، آن بىبى را دستور ميداد كه هرگاه آن پسر بتو نصيب گرديد او را نگاهدار و حفظ كن و از خود دور منماى.
فاطمه بنت اسد از آنان درخواست ميكرد كه نام آن پسر را ببرند و اوصاف او را بگويند؟ فالگيرها در جواب ميگفتند: او نور درخشندهاى است، بشارت دهنده و ترساننده خواهد بود، در كوچكى مبارك و در بزرگى پيشگوئىكننده است، راه خدا و دين را واضح و آشكار مينمايد، خاتم پيغمبران خواهد بود، بدين با فضيلت (اسلام) مبعوث ميگردد، باطل را ريشه كن خواهد كرد، از اعمال و افعال او راستى و درستى ظاهر ميشود، تابعين او هدايت خواهند شد، خدا راه هدايت را به او نصيب ميكند، پرهيزكارى بوسيله او معلوم ميگردد.
فاطمه بنت اسد در انتظار اين فرزند بود، همينكه انتظار آن بىبى بطول انجاميد و صبر خود را از دست داد اين اشعار را انشاد كرد:
طالت التّرقّب للميعاد اذ عدمت
منّى الحوائل ولدا من عناصير
لما أتيت الى الكهان بشّرنى
عند السؤال عليهم بالمحابير
فقال يوعدنى و الدمع مبتدر
يا فاطم انتظرى خير التباشير
نورا منيرا به الابناء قد شهدت
و الكتب تنطق عن شرح المزامير
انى بذاك فقد طال الطلاع الى
وجه المبارك يزهر فى الدياجير.
🔸[در سرپرستى ابو طالب ع از رسول خدا ص]
موقعى كه عبد المطّلب از دنيا رفت حضرت ابو طالب به بهترين كفالت متكفّل رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله گرديد، بآن حضرت مهربانى و ترحّم ميكرد، در نگاهدارى آن بزرگوار رنج ميكشيد، بلطف آن حضرت چنگ ميزد، او را لباس و پوشاك ميداد، نسبت بآنهائى كه در اطراف آن حضرت بودند عطف و توجهى داشت.
حضرت ابو طالب مرد محترم و معظمى بود، بر طرف كننده اندوه بود، مرد بيهودهگو و پرحرف و مردم آزارى نبود بلكه مردى نيكوكار و با عاطفه و نسبت بآنچه كه داشت بخشنده بود، نسبت بآنچه كه برايش مقدور بود جوانمردى ميكرد، هيچ ترسى آن حضرت را از سبقت در سخنرانى مانع نمىشد، در موقع خصومت ملالى دچار او نميگرديد، نسبت برسول اللّه صلى اللّه عليه و آله محبّت بخصوصى داشت.
ادامه این روایت زیبا را از پیام بعدی ببینید
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰داستان ولادت امیرالمومنین از کفالت ابوطالب و فاطمه بنت اسد از پیامبر تا کفالت پیامبر از امیر المومنین (صلوات الله علیهم اجمعین) از کتاب اثبات الوصیة مسعودی
✅صفحه ۲
🔸فاطمه بنت اسد نسبت برسول خدا صلى اللّه عليه و آله علاقه زيادى داشت، بجهت محبّت و برهانهائى كه از رسول خدا به آن بىبى وعده داده بودند عنان صبر را از دست داده بود. فاطمه بنت اسد ميگفت: بخداى آسمان قسم كه نذر من قبول و سعى من مقبول و دعاى من مستجاب گرديد، من محبّت حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله را در قلبم جاى ميدهم، بوسيله رؤيت آن حضرت از كليه اشخاصى كه نظير او هستند چشمپوشى مينمايم، چه كسى از من سزاوارتر است كه مثل حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله باو عطا شود، امر حضرت محمّد امر خلق نيست بلكه امرى است از طرف خداى بزرگ فاطمه بنت اسد پيغمبر خدا را (چون نور) چشم خود قرار داده بود، چنانچه خود آن حضرت يك لحظه از نظر فاطمه غائب ميشد تمثال او از نظر فاطمه بنت اسد غائب نمىشد، آن حضرت را مفقود نميدانست، ناراحت بود تا اينكه پيغمبر را حاضر نمايد و مشغول غذا دادن، شستشو كردن، نظيف نمودن، لباس پوشانيدن، روغن مالى كردن، خوشبو كردن و اصلاح كار آن حضرت شود، در روز مواظب شير دادن آن بزرگوار بود، همينكه شب مىشد مشغول بحاضر كردن رختخواب و (وسائل) خواب و متّكا و گهواره آن حضرت ميگرديد.
🔸صفات پسنديده رسول الله
حضرت صادق ع فرمود: در خانه ابو طالب درخت خرمائى بود كه زياد بار ميگرفت و بسيار خوش طعم و خوش خوراك بود، بدنبال طعم آن بوى خوش و معطرى نظير بوى زعفرانى كه با عسل آب شده باشد استشمام مىشد، آن درخت خرما پرپوست و كم خوار بود و هسته آن باريك بود.
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله همه روزه با همسالهاى خود از قبيل ابو سفيان كه عموزاده آن حضرت بود و ابو سلمه و مشروح بن نويبه نزد آن درخت مىآمدند و آنچه را كه از آن خرما بوسيله وزيدن باد و منقار زدن پرندگان ريخته بود جمع ميكردند. فاطمه بنت اسد نميديد كه پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله در جمع كردن خرماى نارس و رسيده به همسالهاى خود سبقت بگيرد ولى كودكان ديگر براى جمع كردن خرما بر يكديگر پيشدستى ميكردند، اما پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله در بين آنان با سكون و وقار و تواضع و تبسّم حركت مىكرد، از حرص و عجله كودكان ديگر تعجب مينمود! ولى رسول خدا صلى اللّه عليه و آله چنانچه بعد از رفقايش چيزى از خرما مىافتاد آن را بر ميگرفت و الا با صورت باز و انبساط و خوشروئى تمام برمىگشت.
🔸فاطمه بنت اسد از كثرت حياء، نيكوكارى، دل نازكى، سرعت اشك و دل رحمى پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله تعجب ميكرد!
گاهى مىشد كه فاطمه بنت اسد قبل از آمدن كودكان براى آن حضرت خرما جمع مىكرد-، موقعى كه آن بزرگوار مىآمد خرماها را به او تقديم مينمود ولى آن برگزيده خدا دوست داشت كه خرماها را با كودكان ديگر بخورد.
🔸فاطمه بنت اسد ميگويد: روزى همسالان و همبازيان حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله آمدند و من خوابيده بودم. چون حضرت محمّد را با آنان نديدم از آنها سراغ آن حضرت را گرفتم و گفتم: محمّد چه شد؟؟ گفتند: با عموى خود ابو طالب در عقب ما هستند، دل من اندكى آرام گرفت، بچهها آن خرماهائى را كه در زير درخت بود بطورى جمع كردند كه در زير آن درخت چيزى ديده نمىشد.
آنگاه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله بطرف آن درخت رفت و در زير آن توقف كرد، آن درخت خرما خيلى بلند بود. پيغمبر خدا بدست خود اشاره كرد، آن درخت خوشههاى خود را بقدرى پائين آورد كه نزديك شد ميوه آن بزمين برسد، پس رسول خدا آنچه كه ميخواست از آن خرما بر گرفت و دست خود را از آن درخت برداشت و اشاره كرد تا آن درخت بجاى خود برگشت، آن حضرت گمان ميكرد كه من خوابم ولى من خوابيده و بيدار بودم.
چون اين معجزه را از آن حضرت ديدم ترس بر من غلبه كرد، نتوانستم خوددارى نمايم پس نزد ابو طالب آمدم و در مكان خلوتى باو گفتم: من از حضرت محمّد چنين و چنان ديدم؟! ابو طالب گفت: آرام باش و اين گفتگو را جاى ديگر مكن كه شايد خوابهاى دروغى بوده است.
گفتم:
نه بخدا قسم بلكه بطور يقين در حال بيدارى بود نه در حال خواب، بچشم بيدارى ديدم نه در چشم خواب، من بخدا اميدوارم كه اين گمان مرا نسبت به محمّد صلى اللّه عليه و آله ثابت نمايد و آنطور باشد كه بوسيله پرورش آن حضرت بمن بشارت داده شده و من به جهت كفالت و عهدهدارى نفقه آن بزرگوار رستگار گردم.
🔸بعد از آن فاطمه بنت اسد در شب و روز از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله جدا نمىشد، از آن حضرت غفلت و از خدمتش كوتاهى نمىكرد، در جستجوى غذا و آب پيغمبر بود، پس رسول اللّه آن بىبى را مادر ميگفت.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰داستان ولادت امیرالمومنین از کفالت ابوطالب و فاطمه بنت اسد از پیامبر تا کفالت پیامبر از امیر المومنین (صلوات الله علیهم اجمعین) از کتاب اثبات الوصیة مسعودی
✅صفحه ۳
🔸پیامبر اکرم به فاطمه بنت اسد دستور داد برای خداوند متعال قربانی انجام دهد
بعد از آن فاطمه بنت اسد قربانى را آماده كرد و گفت: من اين فرمان را از حبيب خود محمّد صلى اللّه عليه و آله قبول كردم و اين قربانى را محض خدا براى خدا ذخيره مينمايم.
🔸فاطمه بنت اسد آن شب را صبح نكرد مگر اينكه حسنى بر حسن و جمالى بر جمال او افزوده گرديد و عقيل را متولد نمود، بعد از عقيل حامله شد و طالب را زائيد، بعد از طالب حامله شد و جعفر را متولد كرد، هر روز نور صورت آن بىبى بجهت اينكه به پاك و پاكيزهترين و نيكوكارترين آنان يعنى على حامله شده بود رو بزيادى ميرفت. آنگاه فاطمه بنت اسد على را زائيد و در موقع ولادت امير المؤمنين بعضى از مشكلات دچار آن بىبى شد.
🔸آنگاه فاطمه بنت اسد فرزند خود على را در منزل پدرش ابو طالب آورد تا اينكه پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله كام او را برداشت، او را در كنار خود نهاد، قبل از اينكه كسى على را قنداق كند پيغمبر خدا او را در كنار خود قنداق كرد. بعد از حضرت على ام هانى كه نام او فاخته بود و مباركه و پاكيزه و خواهر فرزندان پاكيزه پدر خود ابو طالب بود بفاطمه بنت اسد نصيب گرديد.
🔸ولادت اولين وصى پيغمبر عظيم الشأن اسلام
فاطمه بنت اسد در دهم ماه ذى حجه بعلى بن أبي طالب حامله شد
و در روز پانزدهم ماه رمضان او را متولد كرد [این نقل برخلاف تاریخ مشهور ولادت آن حضرت در ۱۳ رجب است]
🔸فاطمه بنت اسد پنج روز بعد از حامله شدن به على نشسته بود درحالىكه صورتش را نور و جمال فرا گرفته بود، صورت آن بىبى نورانيت مخصوصى داشت، پيشانى فاطمه بنت اسد در بين عدهاى از زنان قبيله قريش كه نام همه فاطمه بود ميدرخشيد
🔸تربيت رسول خدا ص امير المؤمنين ع را از كودكى]
راوى گويد: علي 7 در موقعى متولد شد كه سى سال از عمر شريف رسول خدا صلى اللّه عليه و آله گذشته بود، پيغمبر خدا على را زياد دوست ميداشت بطورى كه بفاطمه بنت اسد ميفرمود: اى مادر گهواره على 7 را نزد رختخواب من قرار بده، پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله شخصا متصدى پرورش و تربيت على مىشد، در موقع شيرخوارگى على شير را در حلق آن حضرت ميريخت، در موقع خواب على گهواره جنبان على بود، در وقت بيدارى با على هم سخن ميشد و آن بزرگوار را گاهى بسينه و گاهى بدوش خود حمل و نقل ميفرمود.
🔸رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله ميفرمود: اين على برادر، دوست، معين، وصى، ذخيره، مورد اعتماد، داماد، شوهر دخترم و امين بر وصيّت من است.
پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله على را گردش بكوههاى مكه، شكاف كوهها، رودبارها و جادهها مىبرد.
🔸همينكه حضرت محمّد بن عبد اللّه صلى اللّه عليه و آله خديجه دختر خويلد را تزويج كرد و آن بىبى از محبت رسول خدا صلى اللّه عليه و آله بعلى آگاه شد از على 7 ديدن ميكرد، با بهترين لباس و جواهر آن حضرت را زينت ميداد، كنيزان خود را با على ميفرستاد، كنيزها ميگفتند اين على برادر محمّد و محبوبترين مردم در نزد او و نور چشمى خديجه و آن كسى است كه آرامش و اطمينان بر او نازل شده است.
[قصه کفالت پیامبر از امیر مومنان (صلوات الله علیهما و آلهما)]
🔸هديه و احسان خديجه متصلا در خانه ابو طالب روان بود تا آن موقعى كه قحطى شديد و خشكهسالى دچار قريش شد، چون حضرت ابو طالب مردى بخشنده و سرشناس بود لذا تهى دست گرديد و نانخوار او زياد شد، سال قحط آن حضرت را نيازمند كرد. پس رسول خدا صلى اللّه عليه و آله عموى خود عباس را كه در آن وقت در ميان بنى هاشم كار و بارش خوب بود صدا زد، فرمود: اى عمو! برادر تو ابو طالب نانخوار زيادى دارد، نيازمند گرديده و تو ميبينى كه اين قحطسالى دچار مردم شده، ارحام هم سزاوارترند كه بآنان كمك شود، بايد نانخوار آنان را برد و نان داد، پس تو با ما بيا تا برويم و بعضى از عائله او را بياوريم بلكه نيازمندى او را تخفيف داده باشيم.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
🔰داستان ولادت امیرالمومنین از کفالت ابوطالب و فاطمه بنت اسد از پیامبر تا کفالت پیامبر از امیر المومنین (صلوات الله علیهم اجمعین) از کتاب اثبات الوصیة مسعودی
✅صفحه ۴
🔸عباس در جواب رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله گفت: اى برادرزاده پيشبينى بسيار خوبى كردى، براى من هم صواب دارد، بخدا قسم كه مرا براى بخشش و رسيدگى بقوم و خويش بيدار و هشيار كردى. آنگاه با يكديگر نزد ابو طالب آمدند، بطرز نيكوئى با او صحبت كردند و گفتند: حقا كه تو سوابق پسنديده و منقبتهائى دارى كه قابل انكار نيستند.
تو اصل و ريشه پدران بزرگوار هستى، جوانمردى و بخشش براى تو جمع و مطيع شده، ما نميتوانيم بصفات تو نائل شويم، در اين سال قحط و خشكهسالى نانخوار تو زياد است، ما ناچاريم كه بعضى از نانخواران ترا سبك نمائيم تا اين سختى از مردم برطرف گردد، حضرت ابو طالب گفت: (من حرفى ندارم) ولى عقيل و طالب را براى من بگذاريد و اختيار باقى اطفال كوچك با شما باشد، آنگاه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله على را و عباس جعفر را برگرفتند.
رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله از آن وقت ببعد عهدهدار على گرديد و خود آن حضرت شخصا متصدى غذا و تعليم امير المؤمنين بود، على 7 دو سال قبل از آنكه نبوّت پيغمبر خدا صلى اللّه عليه و آله ظاهر شود با رسول خدا نماز ميخواند. [....]
منبع عربی: https://b2n.ir/h79817
منبع ترجمه کتاب اثبات الوصیه توسط محمد جواد نجفی https://b2n.ir/r55494
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
دو توصیه از آیة الله سعادت پرور درباره زیارت امین الله
♦️اگر یکی از آنها مستجاب شود، امور معنوی سالك حل میگردد.
💠یکی از شاگردان آیة الله سعادت پرور نقل می کند که روزی ایشان فرمودند:
🔸«این سیزده حاجتی که در ابتدای زیارت امینُ الله آمده یادداشت کن و در هر زمان و مکانی که در مظان استجابت دعا هستی، اینها را از خداوند درخواست کن که هیچکدامش دنیایی نیست و همهاش معنوی میباشد؛ و اگر یکی از آنها مستجاب شود، امور معنوی سالك حل میگردد و همه چیز او اصلاح میشود. اگر یكی از آنها مستجاب شود، به همه چیز رسیدهاي».
همچنین در نقل دیگر وقتی قبل از زیارت عتبات از ایشان پرسیده اند:
«در این مَشاهد، از خدا چه بخواهم؟! چیزی که بعداً حسرت نخورم که بالاتر از آن هم بوده و درخواست نکردهام!»
🔸ایشان در پاسخ اینگونه مرقوم فرموده اند: «بهترین حوائج را در زیارت امین الله میتوان به دست آورد. لذا در تمام اماکن شریفه، آن را که مختصر نیز میباشد، بخوانید».
به نقل از کانال مکتب اسلام
روایاتی درباره ولادت حضرت امیر المومنین علیه السلام در خانه کعبه
- شیخ مفید
شیخ مفید از علمای بزرگ شیعه مینویسد:
حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیهالسّلام) است.
ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
حاکم نیشابوری
حاکم نیشابوری از علمای بزرگ اهل سنت پیرامون ولادت حضرت امیر (سلاماللهعلیه) با ادعای تواتر چنین مینویسد:
فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.
روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (کرماللهوجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است.
[۱۲]
۲.۲ - سبط ابن جوزی
وی نیز یکی دیگر از عالمان اهل سنت است که پیرامون ولادت با سعادت آن حضرت چنین مینویسد:
وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیهالسّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها.
روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف میکرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد
به نقل از سایت ویکی فقه
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
هدایت شده از اشعار روضه های مکتوب
در مناسبت های میلاد مناسب است از شعر هایی استفاده شود که ابیات آن با نام مبارک علی علیه السلام پایان می یابد، از این دست اشعار چند شعری در پی می آید:
https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1324
هدایت شده از اشعار روضه های مکتوب
🔴🔴🔴فهرست اشعاری که در انتهای آن نام مبارک علی (علیه الصلاة و السلام) است:
ای دل و جان من فدای علی
دهر ومافیها که شد موجود از بهر علی است
آئینه کبریا علی بود
همه والشمس وصف روی علی است
حالا خبر علی شده و مبتدا علی
آیینه تمام نمای خدا، علی است
تا صورت پیوند جهان بود، علی بود
هر نصر من الله به شمشیر علی بود
نغمه ی «یا هو»ست به هر موی من
کتاب ما علی و کیمیای ما علی است
🔴🔴🔴
فقط علی است در عالم که در مقام علی است
روی حق روی حق نمای علیست
دست خدا و نفْسِ پیمبر فقط علیست
کسی دکان نگشودهست بیجواز علی
غزل فدای علی با ردیفهای علی!
شخص نبى مدينهی علم است و در على است
در هر نفس، دلگرمی طه، علی بود
بسم علی حضرت رحمان علی
همین که خلق شدیم ابتدا علی گفتیم
ذکر توسل همه ی انبیا علی ست
نه فقط شاه و سرور است علی
هر که شد در عمر خود یکبار مهمانِ علی
در الفبا از الف تا حرف یا یعنی علی
گفتیم اول از علی و آخر از علی
صاحب اسرارِ «سُبْحانَ الّذي أَسْرى» علیست...
حق علی(ع)میزان علی(ع)دنیا علی(ع)عقبی علی(ع)
آیینه تمام نمای خدا، علی است
این اشعار را در بالا یا پایین این آدرس پیدا کنید:
https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1339
🔴🔴🔴
🔰درباره حضرت زینب سلام الله علیها
گزارش نقش زینب کبری در تشجیع مردم برای خونخواهی سیدالشهدا علیه السلام در کتاب اخبار الزینبات
کلام آیت الله مرعشی نجفی درباره کتاب اخبار الزینبات به نقل زینب الکبری من المهد الی اللحد
لیست اشعار اسارت در کانال اشعار
لیست اشعار مدح حضرت زینب
فهرست مطالب پس از عاشورا تا پایان محرم
🔴فایل پی دی اف دوازده مجلس روضه کوتاه حضرت زینب سلام الله علیها
متن دوازده روضه بدون پاورقی
علاوه بر اینها با جستجوی نام مقدس زینب در کانال روضه های مکتوب یا متن روضه اهل بیت به مطالب بسیار زیادی دست خواهید یافت.
با این توضیح که در کانال «متن روضه اهل بیت» متن پیام ها آمده و در «روضه های مکتوب» فهرست ها ...
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
مرثیه دعبل: «کیف القرار و فی السبایا زینب ...؟»
یعنی: چگونه می توان آرام بود در حالیکه زینب در بین اسیران است... ؟
مناقب ابن شهر آشوب: دعبل میگوید:
چرا بر حسین و اهلش گریه نمی کنی؟
چرا بر کسی که محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بر او گریست گریه نمی کنی؟
در آسمان ملائکه ای بر او گریستند
که بزرگوارانی درخشان و راکع و ساجد بودند
دوستی نبی خدا محمد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم را حفظ نکردند،
وقتی حرارتی را جرعه جرعه بر او خوراندند که سرد نمی شود
حسین را کشتند و پیامبر خدا را با قتل نواده اش مصیبت زده نمودند
و مصیبت فقدان بعد از حسین متفرق و زیاد گردید
این حسین است که با شمشیرها تکه تکه شده
و با خون خود خضاب شده و به شهادت رسیده است
عریان و بدون لباس و بر خاک افتاده
و بین چارپایان و پاهایشان مورد حمله قرار میگیرند
چگونه آرام بگیرم که در بین اسراء زینب است؟
که از فرط حرارت دل صدای یا احمد سر میدهد:
ای جد بزرگوار! سگان با ایمنی آب مینوشند و سیراب میشوند،
ولی ما از آب فرات طرد میشویم
ای جد بزرگوار! از شدت فقدان و طول مصیبتم
و به خاطر آنچه میبینم، برمی خیزم و مینشینم.
دِعْبِلٌ:
هَلَّا بَکَیْتَ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ أَهْلِهِ
هَلَّا بَکَیْتَ لِمَنْ بَکَاهُ مُحَمَّدٌ
فَلَقَدْ بَکَتْهُ فِی السَّمَاءِ مَلَائِکٌ
زُهْرٌ کِرَامٌ رَاکِعُونَ وَ سُجَّدٌ
لَمْ یَحْفَظُوا حُبَّ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ
إِذْ جَرَّعُوهُ حَرَارَةً مَا تَبْرُدُ
قَتَلُوا الْحُسَیْنَ فَأَثْکَلُوهُ بِسِبْطِهِ
فَالثُّکْلُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ مُبَدَّدٌ
هَذَا حُسَیْنٌ بِالسُّیُوفِ مُبَضَّعٌ
مُتَخَضَّبٌ بِدِمَائِهِ مُسْتَشْهِدٌ
عَارٍ بِلَا ثَوْبٍ صَرِیعٌ فِی الثَّرَی
بَیْنَ الْحَوَافِرِ وَ السَّنَابِکِ یُقْصَدُ
کَیْفَ الْقَرَارُ وَ فِی السَّبَایَا زَیْنَبُ
تَدْعُو بِفَرْطِ حَرَارَةٍ یَا أَحْمَدُ
یَا جَدِّ إِنَّ الْکَلْبَ یَشْرَبُ آمِناً
رَیّاً وَ نَحْنُ عَنِ الْفُرَاتِ نُطْرَدُ
یَا جَدِّ مِنْ ثَکْلِی وَ طُولِ مُصِیبَتِی
وَ لِمَا أُعَایِنُهُ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ.
کانال روضه های مکتوب:
@rozehayemaktoub
🔰معنای عقیلة العرب
یکی از القاب مشهور حضرت زینب کبری سلام الله علیها لقب «عقیلة بنی هاشم» است.
قدیمی ترین کتابی که این نام را نقل کرده است _طبق یافته ما_ کتاب مقاتل الطالبیین است که در آنجا به نقل از ابن عباس تعبیر «حدثتنی عقیلتنا» را درباره آن بانوی گرامی نقل می کند.
طبعا اینکه ابن عباس چنین با تجلیل از آن بانو نقل می کند نشانگر احترام ویژه وی به عنوان عالم و صحابه جلیل اسلامی که مورد قبول همه است نسبت به این بانوی بزرگ است.
اما درباره معنای واژه عقیله اگر چه در افواه بیشتر به عنوان «بانوی خردمند» ترجمه می شود اما جستجو در لغت های مختلف عربی نشانگر این است که این تعبیر ـ طبق گفته لغویین ـ اشاره به گرانقدری آن بانو است و البته بدیهی است که خردمندی آن حضرت نیز از اسباب این گرامی بودن است.
در کتب لغت «عقیلة از هر چیز» را «گرامی ترین فرد» آن می دانند. به عنوان مثال به مروارید «عقیلة البحر» می گویند یعنی «گرانقدرترین چیز در دریا»
طبق این معنا «عقیلة» به معنای «معقولة» می آید و از آنجا که «عقل» به معنای «بستن» آمده است، «عقیلة» به هر چیزی گفته می شود که از آن نگهبانی و پاسداشت می شود.
همچنین به سید و سرور هر چیز «عقیلة» گفته می شود.
در نتیجه «عقیله بنی هاشم» یعنی گرامی ترین بانوی بنی هاشم.
گفتنی است که در خصوص علم الهی آن معدن کمال و معرفت می توان به تعبیر امام سجاد علیه السلام تمسک کرد که فرمود: «عالِمة غیر مُعلَّمة»
منابع:
مقاتل الطالبیین:
و العقيلة هى التي روى ابن عباس عنها كلام فاطمة فى فدك، فقال: «حدثتنى عقيلتنا زينب بنت على (عليه السلام)»
مفردات راغب:
العَقِیلَةُ من النّساء و الدّرّ و غیرهما: التی تُعْقَلُ، أی: تحرس و تمنع،
لسان العرب:
العَقِیلة من النساء: الکَریمةُ المُخَدَّرة،
و عَقِیلَةُ القومِ: سَیِّدُهم. و عَقِیلة کُلِّ شیء: أَکْرَمُه.
مقائیس اللغة:
فأمّا قولُهم: فلانةُ عقیلةُ قومِها، فهی کریمتُهم وخیارهم. ویُوصَف بذلک السیِّد أیضاً فیقال: هو عقیلة قومه. وعقیلةُ کلِّ شیءٍ: أکرمُه.
کانال از شرح بی نهایت
https://eitaa.com/azsharhebinahayat