#تقویم_نجومی_اسلامی
✴️ یکشنبه
👈 ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ه.ش
👈 ۲۲ ربیعالاول ۱۴۴۲ ه.ق
👈 ۰۸ نوامبر ۲۰۲۰ م
❇️ روز شایسته ای است برای امور زیر :
✅ خرید و فروش .
✅ تجارت و داد و ستد .
✅ و ورود بر روسا نیک است .
👼 برای زایمان مناسب و فرزندش مبارک و خوش قدم خواهد شد . ان شاء الله
✈️ مسافرت : خوب و مفید و سودمند است.
🔭 احکام نجوم.
🌗 امروز برای امور زیر خوب است :
✳️ عهد نامه نوشتن با رقیب .
✳️ خرید حیوان .
✳️ و آغاز معالجه و درمان نیک است.
💑 مباشرت و مجامعت.
مباشرت امشب (شب دوشنبه) ، فرزند به تقدیر و قسمت خویش راضی خواهد بود . ان شاء الله
⚫️ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث فقر و بی پولی خواهد شد.
💉🌡حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن ؛ خون_دادن یا حجامت فصد ،زالو انداختن در این روز، از ماه قمری ، باعث قوت دل میشود .
😴😴تعبیر خواب
خوابی که شب " دوشنبه " دیده شود طبق آیه ۲۳ #سوره_مومنون است.
و لقد ارسلنا نوحا الی قومه فقال یا قوم ...
و چنین استفاده میشود که خواب بیننده را خیر و خوبی از جانب بزرگی برسد که باور نکند یا نصیحتی به کسی کند و او باور نکند . و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید.
💅 ناخن گرفتن
یکشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
👕👚 دوخت و دوز
یکشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود.
✴️️ وقت #استخاره در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب.
@taghvimehamsaran
@taghvimehmsaran
@Roznegaar
ســـلام🕊🍂
صبحتان بـه
درخـشش آفتـاب 🕊🍂
و روزتـان سرشـار از
رویـش مـهـر
طلوعی دیگر و امیدی دیگر🕊🍂
و نگاهی دیگـر
بـه خورشیـد آفرینش🕊🍂
#سلام_صبح_بخیر
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ ۚ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ ۚ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»
از آنها کسانى هستند که #پیامبر را آزار مى دهند و مىگویند:
«او آدم خوش باورى است!»
بگو:
«خوش باور بودن او به نفع شماست. (ولى بدانید) او به خدا ایمان دارد و (تنها) مؤمنان را تصدیق مى کند. و رحمت است براى کسانى از شما که ایمان آورده اند.»
و آنها که پیامبر خدا را آزار مىدهند، براى آنها عذاب دردناکى است!
#سوره_توبه آیه ۶۱
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
شأن نزول:
براى آیه فوق، شان نزول هائى ذکر شده، که بى شباهت به یکدیگر نیست، از جمله این که این آیه درباره گروهى از منافقان نازل شده، که دور هم نشسته بودند و سخنان ناهنجار، درباره پیامبر(صلى الله علیه وآله)مى گفتند، یکى از آنان گفت: این کار را نکنید; زیرا مى ترسیم به گوش محمّد ص برسد، و او به ما بد بگوید (و مردم را بر ضد ما بشوراند).
یکى از آنان که نامش جلاس بود گفت: مهم نیست، ما هر چه بخواهیم مى گوئیم، و اگر به گوش او رسید، نزد وى مى رویم، و انکار مى کنیم، و او از ما مى پذیرد; زیرا محمّد(صلى الله علیه وآله) آدم خوش باور و دهن بینى است، و هر کس هر چه بگوید قبول مى کند، در این هنگام آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌼🌼🌼
تفسیر:
در این آیه، همان گونه که از مضمون آن استفاده مى شود، سخن از فرد یا افرادى در میان است که پیامبر(صلى الله علیه وآله)را با گفته هاى خود آزار مى دادند، و مى گفتند: او انسان خوش باور و دهن بینى است (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ).
أُذُن در اصل به معنى گوش است، ولى به اشخاصى که زیاد به حرف مردم گوش مى دهند، و به اصطلاح گوشى هستند نیز، این کلمه اطلاق مى شود.
آنها در حقیقت، یکى از نقاط قوّت پیامبر(صلى الله علیه وآله)را که وجود آن در یک رهبر کاملاً لازم است، به عنوان نقطه ضعف نشان مى دادند و از این واقعیت غافل بودند که یک رهبر محبوب، باید نهایت لطف و محبت را نشان دهد، و حتى الامکان عذرهاى مردم را بپذیرد، و در مورد عیوب آنها پرده درى نکند (مگر در آنجا که این کار موجب سوء استفاده شود).
لذا قرآن بلافاصله اضافه مى کند: به آنها بگو: اگر پیامبر گوش به سخنان شما فرا مى دهد، و عذرتان را مى پذیرد، و به گمان شما یک آدم گوشى است، این به نفع شما است! (قُلْ أُذُنُ خَیْر لَکُمْ).
زیرا، از این طریق آبروى شما را حفظ کرده و شخصیتتان را خرد نمى کند، عواطف شما را جریحه دار نمى سازد، و براى حفظ محبت، اتحاد و وحدت شما از این طریق کوشش مى کند.
در حالى که اگر او فوراً پرده ها را بالا مى زد، و دروغگویان را رسوا مى کرد، دردسر فراوانى فراهم مى آمد، علاوه بر این که آبروى عده اى، به سرعت از بین مى رفت، راه بازگشت و توبه بر آنها بسته مى شد، و افراد آلوده اى که قابل هدایت بودند، در صف بدکاران جاى مى گرفتند و از اطراف پیامبر(صلى الله علیه وآله)دور مى شدند.
یک رهبر مهربان و دلسوز، و در عین حال پخته و دانا، باید همه چیز را بفهمد، ولى بسیارى از آنها را به روى خود نیاورد، تا آنها که شایسته تربیت اند، تربیت شوند، از مکتب او فرار نکنند، و اسرار مردم از پرده برون نیفتد.
این احتمال نیز، در معنى آیه وجود دارد که خداوند در پاسخ عیبجویان مى گوید: چنان نیست که او، گوش به همه سخنان فرا دهد، بلکه، او گوش به سخنانى مى دهد که به سود و نفع شما است، یعنى وحى الهى را مى شنود، پیشنهاد مفید را استماع مى کند، و عذرخواهى افراد را در مواردى که به نفع آنها و جامعه است مى پذیرد.
پس از آن، براى این که عیبجویان از این سخن سوء استفاده نکنند، و آن را دستاویز قرار ندهند، چنین اضافه مى کند: او به خدا و فرمان هاى او ایمان دارد، و به سخنان مؤمنان راستین گوش فرا مى دهد، و آن را مى پذیرد، و به آن ترتیب اثر مى دهد (یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ).
یعنى در واقع پیامبر(صلى الله علیه وآله)دو گونه برنامه دارد: یکى، برنامه حفظ ظاهر و جلوگیرى از پرده درى.
و دیگرى، در مرحله عمل، در مرحله اول به سخنان گوش فرا مى دهد، و ظاهراً انکار نمى کند، ولى در مقام عمل، تنها توجه او به فرمان هاى خدا، و پیشنهادها و سخنان مؤمنان راستین است، و یک رهبر واقع بین باید چنین باشد، و تأمین منافع جامعه، جز از این راه ممکن نیست، لذا بلافاصله مى فرماید: او رحمت براى مؤمنان شما است (وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ).
ممکن است در اینجا سؤال شود که: در پاره اى از آیات قرآن مى خوانیم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) رَحْمَةً لِلْعالَمین است.
ولى آیه مورد بحث مى گوید: رحمت براى مؤمنان است، آیا آن عمومیت با این تخصیص سازگار است؟!
اما با توجه به یک نکته، پاسخ این سؤال روشن مى شود، و آن این که رحمت، درجات و مراتب دارد، که یکى از مراتب آن قابلیت و استعداد است، و مرتبه دیگر فعلیت .
مثلاً، باران، رحمت الهى است، یعنى این قابلیت و شایستگى، در تمام قطرات آن وجود دارد که، منشأ خیر و برکت و نمو و حیات باشد، ولى مسلماً ظهور و بروز آثار این رحمت، تنها در سرزمین هاى آماده و مستعدّ است، بر این اساس هم مى توانیم بگوئیم: تمام قطره هاى باران، رحمت است و هم صحیح است گفته شود: این قطرات در سرزمین هاى مستعدّ و آماده، مایه رحمت است، جمله اول اشاره به مرحله اقتضاء و قابلیت است، و جمله دوم اشاره به مرحله وجود و فعلیت.
در
مورد پیامبر(صلى الله علیه وآله)او بالقوه براى همه جهانیان مایه رحمت است، ولى بالفعل، مخصوص مومنان مى باشد.
تنها چیزى که در اینجا باقى مى ماند، این است: نباید آنها که پیامبر(صلى الله علیه وآله) را با این سخنان خود ناراحت مى کنند، و از او عیب جوئى مى نمایند، تصور کنند بدون مجازات خواهند ماند، درست است که پیامبر(صلى الله علیه وآله)در برابر آنها وظیفه دارد که با بزرگوارى و وسعت روح خود با آنان روبرو شود، و از رسوا ساختنشان خود دارى کند، ولى مفهوم این سخن چنین نیست که آنها، در این اعمال خود بدون کیفر خواهند ماند، لذا در پایان آیه مى فرماید: آنها که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را آزار مى رسانند عذابى دردناک دارند (وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ).
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۶۱ #سوره_توبه
@Roznegaar
💠 #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمودند :
✨ هر گاه #محبت و #دوستی تو در دل مومنی قرار گیرد، باعث میشود اگر یک قدمش بر #صراط بلغزد، قدم دیگرش ثابت بماند تا این که خداوند او را به سبب محبت تو، به #بهشت وارد کند.
📚 فضائل الشیعه
@Roznegaar
مسیر و مقصدتان را با هم اشتباه نگیرید.
فقط به این خاطر که اکنون هوا طوفانی است،
معنایش این نیست که به تابش خورشید نمیرسید.
@Roznegaar
#کانال_روزنگار ::
🔹 امروز: یکشنبه #هجدهم_آبان 1399 هجری خورشیدی
☀️ رویدادهای مهم امروز در #تقویم_هجری_خورشیدی :
0 ه.ش : روز ملی کیفیت(18آبان)
1285 ه.ش : رد دریافت وام دو و نیم میلیون تومانی دولت از خارج توسط مجلس شورای ملی با استدلال تضعیف حاکمیت ملی
1296 ه.ش : علاء السلطنه رئیس الوزراء در کابینه خود تغییراتی به این شرح داد: مشیرالدوله وزیر جنگ - مؤتمن الملک وزیر علوم و وزیر تجارت و وزیر فوائد عامه - قوام السلطنه وزیر داخله - مستشار الدوله وزیر پست و تلگراف - ممتاز الدوله وزیر مالیه - نصرالملک وزیر عدلیه
1298 ه.ش : اعدام نایب حسین کاشی: نایب حسین کاشی که سالیان دراز به راهزنی و قتل و غارت در نواحی کاشان مشغول بود اعدام شد
1299 ه.ش : سردار همایون والی به فرماندهی دیویزیون قزاق منصوب شد
1300 ه.ش : ماژور محمودخان از سرپرستی ایالت خراسان و فرماندهی ژاندارمری استعفا داد
1323 ه.ش : وفات آیةالله شیخ «اسماعیل معزّی»
1328 ه.ش : اعدام "سیدحسین امامی" عضو جمعیت فدائیان اسلام به جرم کشتن "عبدالحسین هژیر
1332 ه.ش : صدور کیفرخواست اعدام برای چند افسران گارد محافظ دکتر محمد مصدق توسط مدعیالعموم محکمه نظامی تهران
1338 ه.ش : عدنان مندرس نخستوزیر ترکیه در رأس هیئتی وارد تهران گردید
1350 ه.ش : در تصادف یک کامیون و اتوبوس در جاده زنجان 22 نفر کشته شدند
1352 ه.ش : ورود کیسینجر به تهران پیرامون صلح خاورمیانه!! : هنری کی سینجر وزیر امور خارجه امریکا مأموریت دارد پیرامون صلح خاورمیانه با مقامات سیاسی ایران مذاکره کند
1353 ه.ش : سلطان احمد اردلان سفیر کبیر ایران در مسکو شد
1354 ه.ش : قلعه فلک الافلاک زندان معروف خرم آباد موزه مردم شناسی گردید
1355 ه.ش : شهادت مبارز انقلابی شیخ "نصرت اله انصاری" در زیر شکنجه ساواک
1355 ه.ش : فرمان تشکیل یک کمیسیون عالی برای نظارت بر کار دستگاه های دولتی صادر شد و اعلام گردید انضباط شدید برای رفع نقائص و تنگناها در امور کشور برقرار می شود
1357 ه.ش : تجمعات اعتراض آمیز مردم ایران علیه رژیم پهلوی
1357 ه.ش : دولت آمریکا اعلام کرد وسایل ضد شورش مورد درخواست شاه را به ایران تحویل خواهد داد
1361 ه.ش : شهادت شهید حسین نصراصفهانى
1367 ه.ش : توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول
1376 ه.ش : رحلت عالم بزرگوار آیتاللَّه شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی
1388 ه.ش : انتقاد میرحسین موسوی از حضور سپاه در عرصههای اقتصادی و مبتلا به جذام خواندن نظام سیاسی کشور
1388 ه.ش : درگذشت مهدی سحابی (در پاریس) نقاش، مجسمهساز، نویسنده، عکاس و مترجم ایرانی
1396 ه.ش : بازی فوتبال تیم ملی ایران و پاناما باعنوان بازی دوستانه در اتریش و نتیجه برد 2بر1
@Roznegaar
💌 #پیامبراکرم (ص) :
« #انار بخورید كه هیچ دانه از آن وارد معده نمیشود مگر آنكه دل را روشن میكند و #شیطان را تا چهل روز از #قلب دور میكند.»
📚بحارالأنوار، ج۶۳،ص۱۵۴
@Roznegaar