❇ #تفسیر_آیه
در آیه بعد، به دنبال ذکر این سه نعمت بزرگ الهى (چشم و گوش و دل) که سرچشمه تمام نعمت هاى دنیا و آخرت است اشاره به امکان سلب همه نعمتها به طور کلّى کرده، مى فرماید:
به آنها بگو: اگر عذاب خداوند ناگهانى، بدون مقدمه، و یا آشکارا و با مقدمه، به سراغ شما بیاید آیا جز ستمکاران نابود مى شوند ؟!
(قُلْ أَ رَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتاکُمْ عَذابُ اللّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الظّالِمُونَ).
🌼🌼🌼
بَغْتَةً به معنى ناگهانى و جَهْرَةً به معنى آشکار است.
طبق قاعده مى بایست در مقابل آشکار، پنهان ذکر گردد، نه ناگهانى ، ولى چون امور ناگهانى معمولاً مقدمات آنها مخفى و پنهان است ـ زیرا اگر پنهان نبود ناگهانى نمى شد ـ به این جهت ناگهانى آمده; چرا که در مفهوم کلمه بَغْتَةً مفهوم پنهانى نیز افتاده است.
منظور این است، تنها کسى که قادر به انواع مجازات و گرفتن نعمتها است خدا است، و بتها هیچ نقشى در این میان ندارند.
بنابراین، دلیلى ندارد که به آنها پناه برید، ولى از آنجا که خداوند، حکیم و رحیم است تنها ستمکاران را مجازات مى کند.
ضمناً از این تعبیر، استفاده مى شود:
ظلم معنى وسیعى دارد که انواع شرک و گناهان را شامل مىشود، بلکه در آیات قرآن شرک به عنوان ظلم عظیم معرفى شده است چنان که لقمان به فرزند خود مى گفت:
لا تُشْرِکْ بِاللّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیم:
فرزندم! براى خدا شریک قائل مشو که شرک ظلم بزرگى است.
« #تفسیر_نمونه / ذیل آیه ۴۷ #سوره_انعام »
@Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نغمه_قرآن
🔰 تلاوتی زیبا از #حمیدشاکرنژاد
🔸آیه ۹ #سوره_شوری
@Roznegaar