هدایت شده از تبیین
⭕️خوبان در خطر هستند!
🔹خوبان در خطرند؛ آیا ما فریب نمی خوریم؟! آیا نباید از خطر به خدا پناه ببریم؟!
📕در محضر بهجت، ج٣، ص۲۰۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️«جاهلیّت» فقط به معنای فقدان علم نیست
🔹#جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، #جاهلیّت معنای بسیار وسیعتری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است، امّا #جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از #غلبه و حاکمیّت نیروی #شهوت و #غضب انسانی بر محیط زندگی.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چند نوع «علم» در جهان وجود دارد و کدام یک از آنها اصیل است؟
🔹«دانش هاى انسانى» را مى توانيم از يك نظر به دو بخش تقسيم كنيم: «علوم تجربى» و «علوم نظرى». شكّى نيست كه #علوم_تجربى روشن ترين دانش هاى ما محسوب مى شوند؛ زيرا حقايق مربوط به آن را در آستانه «حس» مى بينيم؛ امّا اشتباه است اگر تصوّر كنيم #حسّ و #تجربه به تنهايى و بدون #دانشهاى_نظرى مى تواند، چهره حقايق را آنچنان كه هست به ما نشان دهد؛
🔹چرا كه #حس ـ بر خلاف تصوّر بعضى ـ قطعى ترين راه درك واقعيّات نيست. به عنوان مثال با اين كه حسّ بينايى قوى ترين و مثبت ترين حسّ ماست، باز گرفتار اشتباهات زيادى مى شود كه انواع مختلفى از آن امروز تحت عنوان خطاهای باصره براى ما روشن است. پى بردن به خطاهاى حواس، مفهومش به كمك طلبيدن #خرد در اين زمينه است.
🔹بعلاوه #فعّاليّت_حواس، هم از نظر مكان و زمان، و هم محدود به ظواهر اشيا و موجودات اين جهان مى باشد؛ به همين دليل همه مسائل را نمى توان در آزمايشگاه ها به آزمايش گذاشت؛ مسائل مربوط به گذشته، به خصوص گذشته دور، مسائل مربوط به علّت و معلول جهان و انگيزه ها و مسائل ديگرى از اين قبيل، همه را بايد با كمك #خرد حل كرد.
🔹در ميان #علوم_نظرى، علومى داريم كه نظرى خالص نيستند، بلكه نظرى آميخته به تجربه اند، به اين معنا كه پايه هاى آن را از مشاهده يا تجربه مى گيريم و سپس روى آن بناهايى به كمك #خرد مى گذاريم. هم اكنون #علوم_زيادى داريم كه در اين رده جاى مى گيرد. تاريخ بشرى، تاريخ طبيعى، علم هيئت، روانشناسى و روانكاوى و نيز ديرين شناسى، اينها علومى هستند كه پايه هايى از مشاهده و يا آزمايش داشته و بر اساس آن بناهاى عريض و طويلى ساخته اند.
📕پيدايش مذاهب، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۸۴ش، چ اول، ص ۲۸۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#علم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️طبق بیان قرآن چه عواملی باعث شد برخی حلال های الهی برای «قوم یهود» حرام و ممنوع گردد؟
🔹خداوند در #قرآن_کریم، آیات ۱۶۰ و ۱۶۱ سوره نساء مى فرمايد: «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللهِ كَثِيرًا - وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا».
🔹[ترجمه آیات شریفه:] (پس به کیفر ستمی که #یهودیان [به آیات خدا و بر خود و دیگران] روا داشتند، و به سزای آنکه بسیاری از مردم را از راه خدا بازداشتند، چیزهای پاکیزه ای را که بر آنان حلال شده بود [مانند صید ماهی و خوردنِ چربی و شیر و گوشت حیوانات] حرام کردیم - و [نیز به سبب] ربا گرفتنشان با آنکه از آن نهی شده بودند، و خوردن اموال مردم به باطل و نامشروع [پاکیزه های حلال شده را بر آنان حرام کردیم] و ما برای کافران عذابی دردناک آماده کرده ایم).
💠مطابق اين آيه، #يهوديان مرتكب چهار عمل زشت و #منكر مى شدند كه باعث حرام شدن بعضى از طيّبات بر آنها شد: [۱]
1⃣#ظلم و ستمى كه اينها بر خود و ديگران روا مى داشتند.
2⃣آنها به طور وسيع و گسترده مانع انجام #كارهاى_خير مى شدند.
3⃣#ربا_خوارى مى كردند.
4⃣از راه #حرام ارتزاق مى نمودند؛ مانند كم فروشى، غش و تقلّب در معامله، شراب فروشى، قمار و مانند آن، كه از تمام آنها تعبير به اكل مال به باطل شده است.
پی نوشت:
[۱] از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه همواره حرمت، دليل بر وجود مفسده اى در «شىء حرام شده» نيست؛ بلكه گاهى از اوقات، تحريم به عنوان عقوبت و مجازات است.
📕ربا و بانكدارى اسلامى، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، ۱۳۸۰ش، چ۱، ص ۱۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله بهجت (ره)
🔸پرسش: اینجانب میخواهم به «مقامات عالی» برسم چه کنم؟
🔹پاسخ: بسمهتعالی، تعجب است از بعضی از فضلا که #نعمت_بالاتر و سهلتر، میسور آنها است، [با اینحال] تعقیب مینمایند از نعمت پایینتر و صعب و مشکل؛ «أ تستبدلون الذی هو أدنی بالذی هو خیر» (آیا آنچه پستتر است را با آنچه بهتر است جایگزین میکنید)؛
🔹مثلاً «الصلوة معراج المؤمن» (#نماز معراج مؤمن است) و راه آن، میسور همه است، [لکن] منصرفند از این #عروجِ در #نماز با سهولتش، و تفحص مینمایند از مرتبهای که به آن نمیرسند.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️معلومات همراه با مهار نفس و امانتداری
🔹مهم در دانشجویی و در دانشیاری و در استادی و در شاگردی و در #تربیت [و] در #علم این است که یک #تربیت_صحیح همراه علم باشد. عالِم تربیت شده به «تربیت انسانی»، که همان #تربیت_اسلامی است. کوشش کنید که هر قدمی که برای علم برمیدارید، برای عمل ظاهری و برای اعمال باطنی، ایجاد #تقوا در خودتان، ایجاد #استقامت، #امانت در خودتان بکنید،
🔹که وقتی از دانشگاه ان شاء الله بیرون میآیید یک انسانی باشید که هم #معلومات داشته باشید و هم #امانتدار باشید. برای معلوماتتان، هم امانتدار باشید و هم #تزکیه_نفس کرده باشید؛ نفس خودتان را مهار کرده باشید. #نفس_انسان سرکش است، و سرکشی آن انسان را به زمین میزند. همان طوری که اگر انسان سوار یک اسب سرکش باشد و مهار نداشته باشد این اسب سرکش انسان را به هلاکت میرساند،
🔹#نفس_انسان بدتر از هر سرکشی است. سرکشی نفس، انسان را به هلاکت میرساند. هر قدمی که برای #تعلیم و #تعلم برمیدارید، همراه آن قدم، قدمی باشد برای «مهار کردن نفستان» که از این سرکشی که دارد و آزادی که برای خودش فرض میکند که هیچ مهاری در کار نباشد؛ خودتان مهار کنید #نفس_خودتان را.
بیانات حضرت امام ۵۸/۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مسئله مهدویت
🔹مسئلهی #مهدویت در شمار چند مسئلهی اصلی در چرخه و حلقهی معارف عالیهی دینی است؛ مثل مسئلهی نبوت مثلاً، اهمیت #مسئله_مهدویت را در این حد باید دانست. چرا؟
🔹چون آن چیزی که «مهدویت» مبشر آن هست، همان چیزی است که همهی انبیاء، همهی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک #جهان_توحیدی و ساخته و پرداختهی بر اساس #عدالت و با استفادهی از همهی ظرفیت هایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛
🔹یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور #حضرت_مهدی (سلام الله علیه و عجّل الله تعالی فرجه). دوران جامعه توحیدی است، دوران حاکمیت توحید است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار #عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیاء برای این آمدند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امید و امیدواری
🔹...مسئلهی بعد، مسئلهی #امید است؛ «امید». ما بایستی به «هدایت الهی» #امیدوار باشیم، به «کمک الهی» امیدوار باشیم، به نیرویی که خدا به ملّتها داده امیدوار باشیم. درست نقطهی مقابل آن کاری که #دشمن میخواهد بکند که #امید را از دل جوان های ما خارج کند، آنها را مأیوس کند؛
🔹همهی کسانی که در زمینه های تبلیغاتی مخاطبی دارند، می توانند حرف بزنند، زبان گویایی دارند، یکی از بزرگترین و اوّلیترین اهدافشان بایستی این باشد که #امید را در دل ها زنده کنند و حرف ناامیدکننده بر زبان جاری نکنند. این کاری بود که امام بزرگوار خیلی به آن توجّه داشت.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ولایت معنوی و توکیلی «حضرت زینب» (سلام الله علیها)
🔹#حضرت_زینب (سلام الله علیها) به مقامی رسید که با شواهد تاریخی می توان گفت وی به نوعی از #مقام_عصمت دست یافت. از او خطا و گناهی مشاهده نشد و در تمام ابعاد زندگی بر محور #تقوای_الهی حرکت کرد. زهد، تقوا و پیروی محض او از خدا، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امام زمانش او را به مقامی رساند که #امام_حسین (علیه السلام) در لحظه های آخر حیات، به دلیل بیماری امام سجاد (علیه السلام)، خواهرش را نایب خاص خود قرار داد و کارها را به او واگذار کرد. این حرکت امام، بیانگر #مقاموالایزینب (سلام الله علیها) و برخورداری وی از #ولایت_توکیلی است. [۱]
🔹شاهد دیگر بر مقام ملکوتی #حضرت_زینب (سلام الله علیها) این است که آن بانو، گاهی امام سجاد (علیه السلام) را به اموری که او را از گزند خطر حفظ کند سفارش می کرد و همین طور در کارها مورد مشورت حضرت سجاد (علیه السلام) بود. زمانی که یزید اظهار پشیمانی کرد و به امام سجاد (علیه السلام) گفت: «ای علی بن الحسین! هر حاجتی داری بیان کن. » حضرت فرمودند: «نیازی به تو ندارم، در ضمن در هر موردی باید با عمه ام #زینب (سلام الله علیها) سخن بگویم (و مشورت کنم) زیرا او پرستار یتیمان و غمگسار اسیران است». [۲]
🔹از نشانه های دیگر برخورداری #حضرت_زینب (سلام الله علیها) از ولایت معنوی این است که آن بانو #مسْتَجابُ_الدَّعوه بود. چه بسیار مردم گرفتار و دردمند که نزد #زینب_کبری (سلام الله علیها) می آمدند و از وی برای اجابت دعایشان درخواست دعا می کردند. شخصی از «آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی» خواست جملاتی به عنوان تبرک برای دیگران نقل نماید. ایشان فرمود: «به مردم بگو هر زمان حاجتمند شدند خدای متعال را به عظمت #زینب (سلام الله علیها) قسم دهند تا خداوند حاجتشان را برآورد؛ زیرا #زینب نزد خداوند بسیار آبرومند است».
🔹و از #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل شده که فرمودند: «در گرفتاری ها واسطه ای آبرومند چون عمه ام #زینب (سلام الله علیها) به درگاه خداوند معرفی کنید تا خدای متعال رنج شما را برطرف سازد». [۳] از نشانه های ولایت معنوی و تکوینی #حضرت_زینب (سلام الله علیها) است که وقتی در کوفه خواست خطبه بخواند، اشاره کرد به جمعیت و نفس ها در سینه ها حبس شدند و زنگ های کاروان آرام گرفتند. [۴]
🔹علامه دربندی درباره خطبه #زینب_کبری (سلام الله علیها) می نویسد: «هر کس در خطبه #حضرت_زینب در مجلس یزید و احتجاج آن حضرت و نفحات انفاس قدسیه و شیوایی فصاحت کلمات شریف او بنگرد، خواهد دانست که #علم و #معرفت زینب (سلام الله علیها) از نوع کلمات و معارف اکتسابی نبود؛ زیرا صدور چنان خطبه ای، آن هم بدون مقدمه و به طور ناگهانی جز از کسی که صاحب عصمت یا همطراز آن است، ممکن نیست.
🔹روح نورانی و قدسی فوق العاده #حضرت_زینب (سلام الله علیها) موجب شد که مجلس در قبضه او قرار گیرد، و کفر و خباثت باطن #یزید آشکار شود؛ به طوری که یزید نتوانست سخن را در دهان آن بانوی عُظمی بشکند و خود و حاضران، زشتی ها و پلیدی های پدر و اجدادش را از زبان #زینب_کبری (سلام الله علیها) نشنوند؛ چنین #اقتدار و #قهاریّتی از مردم عادی ساخته نیست، بلکه از ویژگی های صاحبان ولایت مطلقه است». [۵]
پی نوشتها:
[۱] زندگانی حضرت زینب (ع)، دستغیب شیرازی، ص ۲۴ - ۲۶ و فروغ تابان کوثر، ۹۰ - ۹۱. [۲] الخصائص الزینبیه، ص ۲۹۴. [۳] الوقایع و الحوادث، ج ۱، ص ۱۲۳ و سوگنامه حضرت زینب(س)، علیرضا رجالی، انتشارات نبوغ، ص ۹۲ و ۹۳. [۴] لهوف، ص ۱۹۲. [۵] اسرار الشهاده، به نقل از الطراز المذهب، ص ۸۰ و سیره عملی حضرت زینب(س)، ص ۶۴.
منبع: پاسدار اسلام، دی و بهمن ۱۳۹۶ - شماره ۴۳۱ و ۴۳۲؛ حسینی، سیدجواد
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کسانی که به لشکر خود وعده پیروزی میدهند و میگویند ما غالبیم دروغ میگویند...
🔹کسانی که به لشکر خود وعده #پیروزی میدهند و میگویند: «ما غالبیم»، دروغ میگویند. هیچگاه #حضرت_امیرمؤمنان علیه السلام نفرمود: ما بر #معاویه غالب میشویم، مگر یک بار و آن نیز برای ایجاد رعب در دل آنها بود که با صدای بلند فرمود: «لَأَقْتُلَن مُعاوِیةَ وَ أَصْحابَهُ» (معاویه و یاران او را خواهم کشت). ولی بلافاصله آهسته فرمود: «إِنْ شآءَ الله» (اگر خدا بخواهد). و به کسی که در این باره از او سؤال نمود، فرمود: «تا که دروغ نگفته باشم». [۱]
🔹یک وقت هم #معاویه خواست #علی علیه السلام را امتحان کند؛ لذا چند نفر را نزد ایشان فرستاد، اولی آمد و گفت: «معاویه مُرد» حضرت ساکت شد، در پاسخ دومی هم حضرت ساکت شد، ولی در پاسخ سومی فرمود: «لَمْ یمُتْ وَ لا یمُوتُ مُعاوِیةُ حَتی ینْبُتَ تَحْتَ قَدَمی» (معاویه نمرده و نخواهد مرد تا اینکه در زیر پای من گیاه بروید). [۲] آیا امکان دارد چنین کسی از حال #معاویه و مراد او اطلاع نداشته باشد؟!
پی نوشتها؛
[۱] با اندکی تفاوت: کافی، ج۷، ص۴۶۰؛ تهذیب، ج۶، ص۱۶۳؛ وسائلالشیعة، ج۱۵، ص۱۳۳؛ و...
[۲] این داستان بهصورت متفاوت با متن در بحارالانوار، ج۴۱، ص۳۰۴؛ خرائج، ج۱، ص۱۹۷؛ مناقب، ج۲، ص۲۵۹ نقل شده است.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️هدایت به مقصد اعلی
🔹#مادیات و #معنویات، برای بر و فاجر، سفرهاش پهن است، ولی #هدایت به مقصد اعلی برای عده خاصی فراهم است.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۲۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️تا شرک و کفر هست، مبارزه هست...
🔹#اذناب_آمریکا باید بدانند که #شهادت در راه خدا مسئلهای نیست که بشود با پیروزی یا شکست در صحنه های نبرد مقایسه شود. #مقام_شهادت، خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. نباید #شهادت را تا این اندازه به سقوط بکشانیم که بگوییم در عوض شهادت فرزندان اسلام، تنها خرمشهر و یا شهرهای دیگر آزاد شد.
🔹تمامی اینها خیالات باطل ملی گراهاست. ما #هدفمان بالاتر از آن است. ملی گراها تصور نمودند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بین الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما میگوییم تا #شرک و #کفر هست، #مبارزه هست، و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم.
🔹ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. پسای فرزندان ارتشی و سپاهی و بسیجیام، و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر، و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید، که اینها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد