🔰امام رئوفی که در سه موقف هولناک بازدید زائر خود را پس می دهد
👤حاکم نیشابوری از استوانه های علمی اهل تسنن ، در کتاب «تاریخ نیشابور» از قول امام رضا سلام الله علیه چنین می نویسد:
🔅هر كس مرا با وجود دورى خانه ام زيارت كند، روز قيامت در سه جا نزد او می آيم تا اينكه او را از وحشت نجات دهم:
هنگامى كه نامه اعمال به دست راست یا چپ داده می شود؛
و نزد پل صراط؛
و نزد ميزان ترازو براى سنجش اعمال.
📚 تاریخ نیشابور حاکم نیشابوری، ص۲۷.
📌#فضائل_اهل_بیت_علیهم_السلام
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 نگارهای از مناظرۀ امام رضا علیهالسلام با هیئت مسیحیان بیزانسی در دربار مأمون عباسی
📆 پیشینه: قرن ۱۲ میلادی.
📚منبع: Chronicle of John Skylitzes، کتابخانۀ ملی مادرید.
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰 فارسی صحبت کردن سلمان فارسی در ماجرای سقیفه
🖌عبدالله بن محمد انباری (م 293ق) معروف به ناشی اکبر از عالمان معتزلی در کتاب «مسائل الامامة» که یکی از قدیمی ترین کتابهای فرقه نگاری است، رویدادهای پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که منجر به اختلاف میان صحابه شد را گزارش کرده است.
🔸او توضیح داده است هنگامی که رسول خدا (ص) وفات کردند، مردم با هم درگیر شدند اتحادشان از بین رفت و دوستی از میان آنان رخت بربست.
🔹گروهی به همراه علی بن ابی طالب (ع) خود را کنار کشیده در منزل فاطمه (س) اجتماع کرده اظهار داشتند که با هیچ کسی جز علی (ع) بیعت نخواهند کرد. عباس بن عبد المطلب، زبیر بن عوام، ابو سفیان بن حرب، سلمان فارسی و گروهی از بنی هاشم از جمله آنان بودند.
💢ناشی اکبر سپس سخنی از سلمان فارسی نقل می کند که او به زبان فارسی، مسلمانان را نسبت به بیعت با ابوبکر و نقض بیعت غدیر بر حذر داشته است. او می نویسد:
▪️«و أن سلمان الفارسی قال للناس لما بایعوا ابا بکر: کردید نکردید، أی فعلتم و لم تفعلوا جیداً.»
▫️سلمان فارسی نیز هنگامی که مردم با ابو بکر بیعت کردند به زبان فارسی به آنان گفت: «کردید نکردید»؛ یعنی برای پیامبر (ص) خلیفه برگزیدید ولی این کار را به درستی انجام ندادید.
📚مسائل الامامه ناشی اکبر، ص 10.
📌#تاریخ_اسلام
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما
▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا
▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم
▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا
🏴 شهادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام بر همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد.
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آقا مبارک است ردای امامتت🎉
🌺 فرارسیدن سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، حضرت بقیةالله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت باد 🌺
💚 در انتظار ديدنت همه دلها بيقرارند ...
🌱 اَللَّهُمَّ وَ نَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلَي وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَ بِنَبِيِّكَ خَلَقْتَهُ لَنَا عِصْمَهً وَ مَلاَذاً وَ أَقَمْتَهُ لَنَا قِوَاماً وَ مَعَاذاً وَ جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِمَاماً.
❣️الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ❣️
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از هزار و یک نکته
▫️گزارشی نویافته درباره تاریخچه انتساب بقعه ای در کاشان به ابولؤلؤ
همواره با حلول ماه ربیع الاول و فرارسیدن سالگرد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، یکی از موضوعات تاریخی که با ابهام همراه می شود، بقعه ای است در کاشان که منسوب به ابولؤلؤ پیروز نهاوندی قاتل عمر بن خطاب است.
درباره اینکه این مزار منسوب به چه کسی است و چگونه ابولؤلؤ به کاشان رسیده، اختلافات زیادی وجود دارد که در این فِرسته قصد پرداختن به این اختلافات را نداریم.
غرض از این نوشتار بررسی یک ادعا درباره بقعه منسوب به ابولؤلؤ در کاشان است که گفته شده، این بقعه ابتدا برای یکی از قطبهای صوفیه بوده است و با گذشت ایام، تغییر هویت پیدا کرده و به نام ابولؤلؤ شناخته شده است.
علت طرح این ادعا، فقدان منابع دست اول درباره زمان و علت ساخت این بقعه در کاشان است و به جهت عدم دسترسی به منابع، این نظریه مطرح شده که این بقعه مربوط به یکی از اقطاب صوفیه بوده که اوایل حکومت صفویه، به عنوان قبر ابولؤلؤ معرفی شده است.
قدیمیترین منبع تاریخی که خبر از وجود قبر ابولؤلؤ در کاشان داده، کتاب «حبیب السیر فی اخبار افراد البشر» تألیف غیاثالدین خواندمیر (۸۸۰–۹۴۱هـ) تاریخ نگار هراتی است، که غالب پژوهشگران با استناد به این منبع، پیشینه انتساب این قبر به ابولؤلؤ را قرن دهم می دانند. خواندمیر نوشته است:
«فیروز بروایت شیعه از مدینه گریخته بطرف عراق شتافت و در کاشان وفات یافت.»
(حبیب السیر فی اخبار افراد البشر، ۱۳۳۰ش، ج۱، ص۴۸۹)
البته در این گزارش تاریخی، تنها ورود ابولؤلؤ به کاشان بیان شده و نسبت به بقعه ابولؤلؤ هیچ اشاره ای نشده است، اما احتمالاً اینگونه برداشت شده که پس از مرگ ابولؤلؤ در کاشان، برای او بقعه ای ساخته اند.
با توجه به اینکه کاوشهای تاریخی و بررسی سنگ قبر موجود در این مقبره، زمان ساخت آن را سال 777 هجری (قرن هشتم) معرفی می کند، و نظر به اینکه مؤلف حبیب السیر با زمان ساخت این بنا، دو قرن فاصله زمانی داشته، ممکن است ادعای تغییر ماهیت این مقبره از یک قطب صوفی به ابولؤلؤ قابل توجه قلمداد گردد؛ زیرا آنان برای ادعای خود به جمله حک شده بر روی سنگ قبری که در این مقبره وجود داشته استناد می کنند که بر آن نوشته شده است: «هذا قبر عبد من عبادالله الصالحین حشره الله مع من کان یتولاه بتاریخ ۷۷۷». از این عبارت نتیجه گرفته اند که عبارت «عبد من عباد الله الصالحین» درباره یکی از بزرگان صوفیه بوده است.
اما دستیابی به منبعی که پیشینه انتساب این مقبره به ابولؤلؤ را مقارن یا نزدیک با زمان ساخت آن نشان دهد، این ادعا را زیر سؤال می برد.
گزارش نویافته ای که برای اولین بار، نگارنده این فرسته از آن خبر می دهد، اشاره دقیقتری به مزار منسوب به ابولؤلؤ و برگزاری مراسم ویژه بر این مزار دارد، توسط احمد بن إسماعيل بن عثمان بن محمد كوراني شافعي حنفي (813-893هـ) ثبت شده است. او در کتاب «الكوثر الجاري إلى رياض أحاديث البخاري» در مقام شرح حدیثی درباره نحوه قتل عمر بن خطاب می گوید:
«وأعجب من هذا ما أذكره، وهو أن في بلاد العجم بلد يسمى كاشان، فيه غلاة الروافض، لهم مزار عظيم معظم، يقولون: إنه قبر أبي لؤلؤة قاتِلُ عمر، ولما تواتر أن الرجل قتل هناك -وضعوا شعرًا معناه مدح علي بن أبي طالب.»
و عجیبتر از این، چیزی است که ذکر می کنم و آن اینکه در بلاد عجم شهری است که کاشان نامیده می شود و در آن غالیان رافضی حضور دارند، برای آنان زیارتگاه بزرگی است که می گویند: آن قبر ابولؤلؤ قاتل عمر است و چونکه به متواتر رسیده که آن مرد در آنجا کشته شده است، اشعاری می سرایند که معنای آن مدح علی بن ابی طالب [علیه السلام] است.
(كوراني، أحمد، الكوثر الجاري إلى رياض أحاديث البخاري، ج 6 ص 460. تحقيق: الشيخ أحمد عزو عناية، بيروت، دار إحياء التراث العربي، الاولي، 1429 هـ.)
نکته قابل توجه اینکه احمد بن اسماعیل کورانی، متولد شهرزور (از شهرهای کنونی کردستان عراق) است که سفرهایی به عراق، شام، و روم داشته است و در نهایت در قسطنطنیه (استانبول ترکیه) از دنیا رفته است. او هیچگاه به مناطق مرکزی ایران سفر نکرده است و اطلاعاتی که درباره مزار ابولؤلؤ در کاشان را نقل کرده، از اخباری است که از دیگران شنیده است. این بدان معنی است که این مزار پیش از قرن نهم، به این نام شناخته می شده که توجه مخالفان را به خود جلب کرده است.
هدایت شده از هزار و یک نکته
با توجه به اینکه قدمت بنای مزار منسوب به ابولؤلؤ قرن هشتم است، بنابراین این ادعا که مزار منسوب به ابولؤلؤ، ابتدا مربوط به یکی از شیوخ صوفیه بوده و با گذشت ایام، به قبر ابولؤلؤ تغییر هویت یافته، زیر سؤال می رود؛ زیرا کورانی حدود 40 سال پس از ساخت این مقبره به دنیا آمده است و آگاهی یافتن او از وجود قبر ابولؤلؤ در کاشان، بر اثر شنیده هایی بوده که به گوش او رسیده است. بدیهی است تغییر هویت یک بنای شناخته شده صوفی به یک شخصیت جنجال برانگیز شیعی و شهرت یافتن آن در این مدت کوتاه (حداکثر تا زمان نگارش کتاب، حدود صد سال)، هیچ مؤید و نظیر تاریخی ندارد. در نتیجه این مزار از ابتدا به نام ابولؤلؤ ساخته شده است.
البته این پژوهش نسبت به اینکه انتساب این قبر به ابولؤلؤ صحیح است یا خیر؟ هیچ قضاوتی ارائه نکرده و تنها به این نکته پرداخته که این مقبره از ابتدا، برای ابولؤلؤ ساخته شده است. ممکن است این مزار ابتدا به عنوان یادبود ابولؤلؤ ساخته شده که بعدها به عنوان قبر ابولؤلؤ شناخته شده است؛ همانگونه که بنا و مزار یادبود امام على بن ابیطالب(ع) در هرات، طفلان مسلم در مزدوران سرخس و ایوان ابو مسلم در طوس ساخته شد و امروزه به عنوان مقبره این بزرگواران شناخته می شوند.
📌 #هزار_و_یک_نکته
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از بنیاد بین المللی امامت
💥فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر
کاری از گروه مطالعات تطبیقی امامت پژوهشکده امامت
✨هسته پژوهشی «امامت در مذاهب اسلامی»
📨گروه مطالعات تطبیقی پژوهشکده امامت، به منظور تربیت و جذب پژوهشگر امامت، اقدام به بورسیه طلاب برادر جهت برگزاری هسته پژوهشی «امامت در مذاهب اسلامی» نموده است. بدین وسیله از علاقهمندان به این حوزه دعوت میشود جهت ثبتنام به آدرس زیر مراجعه کنند:
🖇https://B2n.ir/d46220
📅زمان ثبتنام: ۲۷ شهریور تا ۶ مهر ماه
🌐https://emamat.org
🆔@Emamat_net
🆔@Emamat_IF
تلگرام اینستاگرام آپارات