🔴واسطه قرار دادن پیامبران الهی 🔹اگر قرار بر این بود واسطه­ای بین خدا و انسان باشد، باید پیامبران که بهترین بندگان خدا بودند را واسطه­ی بین خود و خدا قرار می­دادیم. در قرآن آیاتی مانند: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»سوره کهف، آیه110 پیامبران را مانند دیگر انسان­ها معرفی می­کند، پس چگونه می توان آنان را واسطه­ی بین انسان­ها و خداوند دانست. ✅پاسخ 💢شبهه کننده درصدد انکار اصل واسطه بوده و گفته اگر بنا بر انتخاب واسطه بود باید بهترین بندگان خدا واسطه قرار بگیرند در حالی که خداوند پیامبران را همانند دیگر انسان ها معرفی کرده است. کلام شبهه کننده تعارض دارد به اینکه از طرفی بهترین بندگان را انبیاء معرفی کرده و از طرفی انبیاء را همانند دیگر انسان ها بیان کرده است. 🍀انبیاء یا بهترین انسان­ها هستند یا بهترین انسان ها نیستند. در اینکه انبیاء بهترین الگوی انسانی در روی زمین هستند هیچ شکی در بین مسلمانان وجود ندارد که حتی شبهه کننده نیز به این اقرار کرده است. 🍀اما استدلالش به آیه قرآن در، برابر دانستن انبیاء با سایر مردم باطل است؛ زیرا باید مراد از آیه شریفه کاملا بیان گردد که انبیاء در چه چیزی با سایر مردم برابر هستند، آیا در فضائل و کمالات با سایر مردم برابر هستند یا در ظاهر انسانیت، اگر مراد فضل و کمالات باشد شبهه خواهد شد که چرا سایر مردم به عنوان انبیاء انتخاب نشدند در حالی که در فضائل و کمالات با انبیاء برابر هستند. 🍀بنابراین مراد آیه شریفه برابری در ظاهر انسانیت است. 📚 ثعلبي، أحمد، الكشف والبيان عن تفسير القرآن، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، مراجعة وتدقيق: الأستاذ نظير الساعدي، دار إحياء التراث العربي، بيروت، چاپ اوّل، 1422ق.ج6، ص203 فأنزل الله: قُلْ يا محمد: إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ: خلق آدمي مثلكم. 🔹علاوه براینکه سیاق آیه شریفه بیانگر امتیاز خاص انبیاء نسبت به سایر مردم است و آن مساله وحی است، می فرماید به من وحی می شود: «یوحی الیّ» از این روی مسأله وحی امر کوچکی نیست که گفته شود با این وجود انبیاء همانند سایر مردم هستند. 🍀آلوسی اینگونه در تفسیر خود بیان کرد: «وقوله تعالى: قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ إشارة إلى جهة مشاركته صلّى الله عليه وسلّم للناس وجهة امتيازه ولولا تلك المشاركة ما حصلت الإفاضة ولولا ذلك الامتياز ما حصلت الاستفاضة» 📚 آلوسي، محمود بن عبد الله (م 1270)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية، دار الكتب العلمية، بيروت، چاپ اوّل، 1415 هـ.ق.ج8، ص375 🍀قول خداوند در آیه شریفه اشاره به جهت مشارکت و امتیاز حضرت با انسان ها دارد. اگر آن مشارکت خلقی با انسان ها نبود این افاضه برای او حاصل نمی شد و اگر این وجه امتیاز او نبود نمی توانست فیوضات الهی را در خود جای دهد. 🔹لذا می توان گفت جنبه اشتراکی انبیاء با مردم جنس خلقت انسانی است و وجه امتیاز آنان نیز خلقت انسانی است. بنابراین طبق نظر مفسران انبیاء خصوصا پیامبر اکرم (ص) وجه برتری نسبت به سایر مردم دارند و به همین دلیل می توانند واسطه بین خلق و خداوند متعال قرار بگیرند. 🔰 @Adyanuniv🔰