ادعای مهدویت با عنوان قطب 💠از انحرافات فرقه‌ی صوفیه، ادعای مهدویت نوعیه با عناوین و در بین صوفیان است، به‌گونه‌ای که قطب را واسطه‌ی هدایت خلق از طرف حضرت ولیعصر (علیه‌السلام) می‌دانند و گویند که در زمان غیبت، کسی جز اقطاب صوفیه، شایسته‌ی جانشینی امام را ندارد. 🔸ملاسلطان گنابادی در جواب نامه عبدالغفار اصفهانی که راجع به حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه شریف) سؤال کرده می‌نویسد: «حضرت قائم عجل الله فرزند صلبی جناب امام حسن عسکری (علیه‌السلام) حیّ و قائم و مهدی آخرالزمان است و او است که در هر زمان به‌واسطه‌ی مشایخ، هدایتِ خلق می‌کند واز انظار غایب است.» 📚 تابنده، سلطان حسین (رضا علیشاه)، نابغه علم و عرفان چاپ تابان 1333، ص 194. 🔻اولا این سخن ملاسلطان فریب و حیله‌ی وی را نشان می‌دهد که چگونه با یک حرف، بسیاری از مردم ساده را از راه راست گمراه کرده و به‌راحتی خود را ولی و هدایت‌گر از طرف امام عصر (عجل الله فرجه شریف) جا زده است. 🔺ثانیا این پاسخ ملاسلطان به‌خوبی اعتقاد صوفیه به «مهدویت نوعیه» که به‌نوعی از «نیابت خاصه» و «باب» بودن هم برتر است، فهمیده می‌شود، در حالی که حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) در روایتی، کسانی را که در زمان غیبت، ادعای نیابت از طرف وی بدانند دروغگو خواندند. 🔰 @Adyanuniv🔰