💠مذمت علامه مجلسی درباره اتحاد و حلول صوفیه ⬅️ بعضی از صوفیه اهل سنت و متکلمین ایشان و اکثر نصارا، به حلول خدا قائل شده‌اند در اشیا. 🔘و نصارا در خصوص عیسی قائل شده اند 🔘و صوفیه حلولیه در جمیع چیزها. 💥خداوند عالمیان نصارا را در اکثر قرآن به این سبب لعن کرده و ایشان را به کفر یاد نموده که به خدا چنین نسبتی می‌دهند. ⬅️ و جمعی از صوفیه اهل سنت که از حلول گریخته‌اند، به امر قبیح تر و شنیع تر قائل شده‌اند که آن اتحاد است و می گویند که خدا با همه چیز متحد است بلکه همه چیز اوست و غیراو وجودی ندارد‼️ ❌و همین اوست که به صورت های مختلف برآمده؛ گاه به صورت زید ظهور می کند گاه و گاه به صورت عمرو و گاه به صورت سگ و گربه و گاه به صورت قاذورات😱[۱]. 🌊 چنانچه دریا موج می‌زند و صورت‌های بسیار از آن ظاهر می‌شود و غیر دریا چیزی نیست 🔅 که جهان موج‌های این دریاست 🔅موج و دریا یکی است غیر کجاست و ماهیاتِ ممکن، امور اعتباری است که عارض ذات واجب الوجود است و در جمیع کتب خود تصریح به امثال این کفر‌ها و مزخرفات نمودند...[2] 📚 پی نوشت ۱. محمد بهاء الدین بیطار صوفی در کتاب ( النفحات القدسیه) چگونگی عقیده وحدت وجود را این طور بیان کرده است؛ ❌ وما الکلبُ والخنزیرُ الا الهُنا ❌ وما الله الا راهب فی کنیسه ترجمه : سگ وخوک نیستند مگر خدای ما ، وخدا نیست مگر راهبی که در صومعه است. 🔻۲. عین الحیات، علامه مجلسی ص۴۹-۵۲ به نقل از تاریخ فلسفه وتصوف علی نمازی . 🔰 @adyanuniv 🔰