🔺 ویژه نامه مهدویت 1400ش . ▫️رجعت چیست،دلایل آن کدام است؟ 〰️〰️〰️ 1. معنای رجعت: رجعت یعنی بازگشت مؤمنین و کافرین و دشمنان دین در عصر ظهور امام زمان(عج) (شبر، حق اليقين في معرفة أصول الدين،2/298؛ محمدرضا مظفر، عقاید الامامیه، ص 82). 🔅 2. امکان ذاتی: مُدَلَل شده، خداوند قادر است.قدرت او نیزمحدود نیست. از سویی قدرت کارهای خارق‌العاده و معجزه را برای فرستادگانش فراهم کرده است. بازگشت گروهی از انسان‌ها پس از مرگ، هم با قدرت لایزال الهی همراه است، هم به‌نوعی مثل معجزه رسولان الهی است. پس این بازگشت امکان ذاتی و عقلی دارد. آیاتی و روایاتی نیز بر این امر عقلی اشاره دارد. + 2.1. نمونه آیات: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون‏» (نمل/83). ظاهر آیه دلالت بر رجعت دارد. توضیح اینکه: الف) مفهوم حشر ظاهر در رجوع بعد از مرگ است. ب) در آیه بعد «حَتىَّ إِذَا جَاءُو» دلالت بر صدق وعده می هد. که این اتفاق بعد از رجوع دوباره به دنیا اتفاق می‌افتد. ج ) حصول نتیجه که همان عقاب و مواخذه رجعت کنندگان است، وعده قطعی است. آیه: «وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيهْم بِمَا ظَلَمُوا» (نمل/85). بر این امر دلالت دارد. همان‌طور که آیه: «فَحَقَّ عَلَيهْا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» (اسراء/16) همین معنی را دارد. 💡 نتیجه: قرآن خبر می‌دهد گروهی از تکذیب کنندگان دومرتبه زنده خواهند شد. عبارت «من کل فوج» به‌وضوح دلالت دارد که این اتفاق در قیامت نیست، زیرا قیامت همگانی است (کهف/47). با توجه به اینکه ظاهر قرآن حجت است، درنتیجه این وعده الهی قطعاً محقق می‌شود. ظرف تحقق این وعده الهی در رجعت است. + 2.2. نمونه حدیث: امام صادق (ع) فرمودند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِكَرَّتِنَا وَ يَسْتَحِلَّ مُتْعَتَنَا» (صدوق، من لا یحضره الفقیه،3/458). 🔅 3. امکان وقوعی: علاوه بر امکان ذاتی رجعت، بازگشت مردگان امکان وقوعی نیز دارد. گزارش‌هایی در تراث اسلامی در این زمینه وجود دارد. گزارش رجعت در امم گذشته درآیات 243 و 259 سوره بقره ازجمله آیات قرآنی است. روایت بازگشت زید بن خارجه (بیهقی، دلایل النبوه،6/55) و ربیع بن حراش (الطبقات الکبری،6/127) ازجمله روایات سنی در این زمینه است. 🔅 4.حکمت رجعت: برای چرایی رجعت حکمت‌های ذکرشده است. ازجمله این حکمت‌ها، غلبه صالحان بر طالحان و دیدن این غلبه در همین دنیاست. در قران می خوانیم: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبنَ‏أَنَا وَ رُسُلىِ إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيز» (مجادله،21). 🔅 5.اصول یا فروع دین: با توجه به اینکه تفصیل و کیفیت رجعت بر ما روشن نیست (آل محسن، اثبات الرجعه، ص 16) و اشکالاتی بر روایات رجعت هست(1) درنتیجه ما مکلف به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نیستیم. 🔺 امام خمینی می‌گوید: «...زيرا ما بر اصل رجعت دليل داريم نه بر كيفيت آن و كيفيت آن ضرورى مذهب ما نيست.» (تقریرات فلسفه،3/195) 🔺مرحوم میرزا جواد تبریزی نیز می‌گوید: «رجعت از اصول مذهب نیست ولی اصلی ثابت و یقینی است؛ و از مسلمات در نزد علماست؛ و شخص به سبب جهل نسبت به آن از ایمان و اسلام خارج نمی‌شود» (تبریزی، الانوار الالهیه فی المسائل الاعتقادیه، ص 230). 🔅 💡نتیجه: بازگشت عده‌ای خاص از انسان‌ها پس از ظهور از مسائل مهدویت است. اجمال و اصل این مسئله امکان ذاتی و وقوعی دارد؛ اما کیفیت آن برما روشن نیست و ما هیچ تکلیفی به پذیرش تفصیل و کیفیت آن نداریم. ➖➖➖ 1. شهید صدر، تاریخ بعدالظهور،ج3،صص 633-653. البته ایشان در کتاب دیگرش روایات رجعت را مستفیضه دانسته (محمد صدر، بحث حول الرجعه، ص 23) و اشکالات مطروحه را ضرری به اصل بحث نمیداند (همان، صص 25 و 28). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate