🌹
#غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (11)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺 تدین به دین ناقص
فخررازی در ذیل آیه اکمال می گوید: « ممکن است گفته شود:( الیوم اکملت لکم دینکم) اقتضا می کند که قبل از آن روز معین، دین ناقص بوده، در نتیجه باید ملتزم شویم پیامبر بیشترین قسمت عمر خود را با دین ناقص سپری کرد و تنها مدت کمی دارای دین کامل بوده است.
〰️〰️
🔹جواب:
1) از نظر شیعه ، اکمال دین یک تغییر کیفی در دین است، نه کمی. آیه اکمال ناظر به اکمال دین از نظر فروع نیست بلکه ناظر به تکمیل دین از نظر تضمین پابر جایی آن پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و اله ) است. در روز نزول این آیه نیز دین جاودان الهی به صورت رسمی و علنی از وابستگی به شخصیت حقیقی، یعنی پیامبر اکرم( صلی الله علیه و اله) که دشمنان به مرگ او دل بسته بودند، خارج شد و به شخصیت حقوقی عصمت تکیه نمودو بدین ترتیب امید دشمنان به یأس تبدیل شد. اگر آیه را بر مبنا و مذاق اهل سنت نیز معنا کنیم، باز هم نمی توان گفت که قبل از نزول این آیه دین ناقص بوده است. مثلاً اگر طبیبی بیماری را تحت نظر خود داشته باشد و روزانه هماهنگ با مزاج او دارویش را کم یا زیاد کند، نمی گویند که داروی دیروز ناقص بود و امروز کامل شد، بلکه هر روز که دارو می دهد، کامل است. نزول احکام و حکم قرآن هماهنگ با نیازمندی های جامعه اسلامی آن روز بود. از این رو هیچ گاه دین ناقص نبوده است. اما نسبت به پیامبر اکرم( صلی الله علیه و اله) دین ناقص اصلاًمعنا ندارد،زیرا تدریج در نزول مربوط به امت است.
➖➖➖
2) امام رضا فرمودند: « فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُكْمِلْ دِينَهُ فَقَدْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ رَدَّ كِتَابَ اللَّهِ تَعَالَى فَهُوَ كَافِرٌ ؛هرکس گمان کند خداوند دینش را کامل نکرده است کافر است.» (شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص217.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water