🔰 📖قسمت ششم ⚠️اشتباهی بزرگ در لفظ《خلیفه》❗️ 🔻در لفظ 《خلیفه》که یک اصطلاح بسیار مشهور در مباحث امامت و رهبری امت می باشد ، اشتباهی بزرگ رخ داده است. 👈همه ، حتی در سطوح علمی ، فکر می کنند ، لفظ خلیفه یک اصطلاح شرعی اسلامی است❗️ در صورتی که چنین نیست و پیامبر اکرم (ص) در مورد جانشین خود _در رهبری و حکومت بر امت_ اسم خلیفه را اصطلاح نکرده است. همچنین خلیفه ای که در قرآن هست ، 《خلیفه الرسول》نیست ، بلکه 《خلیفه الله》 می باشد. بنابراین ، مصداق کلمه در 《خلیفه الله》؛ آدم یا داوود (ع) می باشند. اینکه در قرآن می خوانیم : 📖 اِنّی جاعل فی الارض خلیفه [بقره/۳۰] و یا 📖 اِنّا جعلناک خلیفه فی الارض [ص/۲۶] 👈کلمه ی خلیفه در معنای خلیفه اللهی ، به کار رفته است. پر روشن است که داوود ، خلیفه ی پیامبری نیست ، او خود پیامبر می باشد. و یا اینکه آدم خلیفه ی پیامبر قبلی نیست زیرا اصولا قبل از او پیامبری نبوده است. 🔻حتی در اصطلاح شرع اسلامی ، خلیفه بمعنی حاکم نیامده است. خلیفه در معنای حاکم اسلامی ، اصطلاح متشرعه است و این نامگذاری ، نخست به وسیله ی مردم انجام شده و بعدها فقها و متکلمان آن را به صورت یک اصطلاح علمی در آوردند. 🔻واژه ی خلیفه در جامعه ی اسلامی در ابتدا با اضافه شدن به کلمه ی دیگری به کار می رفته است. مثلا (خلیفه رسول الله) که در برابر (خلیفه الله) قرآن کریم و (خلیفه ابیه) که در جامعه استعمال می شده است قرار می گرفته است. (یعنی لفظ خلیفه سه محل مختلف استعمال داشته است) و بعد ها به علت استعمال زیاد در جامعه ی اسلامی ، کلمه ی خلیفه بدون اضافه ، (علم بِالغلبه) در شخص حاکم و زمامدار اسلام ، شده است. یعنی مسلمانان نام ۳ کلمه ای حاکم خویش را در طول زمان به خاطر زیادی استعمال ، مختصر کرده ، به صورت 《خلیفه》و بدون اضافه به چیز دیگر ، در آوردند. آن هم در اثر به کار گرفتن شدن فراوان ، به صورت اسم خاص زمامداران جامعه ی اسلامی در آمد.❗️ 🔻از اینجا بود که شبهه ایجاد شد و فهمیده نشد که این نامگذاری توسط پیامبر صورت گرفته یا تدریجا جعل شده و پس از پیامبر اکرم در طول زمان شکل گرفته است. 🔻بنابراین در احادیثی که پیامبر می فرمایند : اللهم ارحم خلفائی یا در جریان تبلیغ آیات برای مردم مکه ، که پیامبر در ابتدا ابوبکر را فرستاد اما در ادامه به پیامبر وحی شد که : لایودی عنّی الا انا او رجل منّی ؛ پیامبر امام علی (ع) را برای تبلیغ این آیات فرستاد ، در اینگونه احادیث ؛ از جانشینان پیامبر اکرم سخن می گویند با معنای خاص خلافت ، نه حاکمان پس از او !! و این جانشینان و خلفا ، همان کسانی هستند که حدیث و سنّت آن حضرت را به خوبی می شناسند و برای مردم بازگو می کنند. 📚نقش ائمه در احیای دین ص ۱۱۴ ✅ کانال علامه عسکری 🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695