جلسه سوم از سخنرانی استاد سازندگی
چند پرسش اساسی در خصوص ایمه در براه قرآن گفته می شود مهمترین آن این ا ست که چر نام ائمه در قرن نیامده است .
دلایل مختلف ی دارد اول اینکه اگر نامی ذکر می شود قرآن به تحریف و حذف می رفت دوم اینکه علیه ائمه اطهار تخریب سنگینی صورت می گرفت و نتیجه آن معاوم نبود چه می شود .درحالی که در بسیا از آیات صراحت تفسیر در خصوص ائمه هم واضح است و تردید ناپذیر می باشد در این خصوص تفسیر تفسیر صافی و نور الثقلین چند هزار شان نزول در خصوص ایمه اطهار را در کتاب خود جمع آوری کردند.
امروز در خصوص تجلیات نام مبارک حضرت صدیقه طاهره در قرآن کریم آیاتی را معرفی می کنیم. در حالی که سه شب قدر را طی کردیم سوره مبارکه قدر در خصوص قدر و منزلت حضرت زهرا است
🔹 شب های قدر. إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ
🔹 سوره کوثر ، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
فرق بين عطا و اتى چيست؟ آتينا يعنى داده ايم و اعطينا هم يعنى داده ايم. اگر چيزى را بدهى كه پس بگيرى مى گويد: آتا. امّا اگر چيزى را بدهى و پس نگيرى، مىشود عطا. عطا به چيزهايى مى گويند كه بدهد و پس نگيرد. گفته است: « انا اعطينا» بعد هم نگفته است كه انا اعطينا الرسل يعني به همه ي رسولان نداده ام. مى گويد: « انا اعطيناك» اين «ك» يعنى تو و حساب تو با همه ي پيغمبرها فرق مى كند. علامه طباطبایی دراین آیه چندین تفسیر و نظر می دهد اما در نهایت احتمالات می رسد به حضرت زهرا که شاخص ترین است.
🔹 ایه مباهله فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ نساینا فقط درباره حضرت صدیقه طاهره است و این مورد شیعه و سنی هیچ کس تردید ندارد.
🔹 قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی در اینم آیه مفهوم قربی مصداقش حضرت زهرا گفته شده است .
🔹 وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى. و به زودى پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوى. ناراحتی پیامبر از گناه امتش بودکه خداوند امت رسول خدا را ببخشید. تفسیر باطن یعنی حضرت زهرا که شفاعت کبری را درقیامت دارد. حالا حدیثی است که حضرت فاطمه معصومه برای شفاعت شیعیان کافی است و شفاعت حضرت زهرا در قیامت خواهد بود.
🔹 كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ این درخت و شجره در تفسیر به حضرت زهرا اطلاق شده است.
🔹 اللّه نُورُ السَّماوَاتِ وَالاْءَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کمِشْکاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کأَنَّهَا کوْکبٌ دُرِّی در این آیه نیز مشکات را به حضرت زهرا تعبییر کردند.
🔹فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاْصَالِ. در خانههایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند خانههایى که نام خدا در آنها برده مىشود و صبح و شام در آنها تسبیح او مىگویند.» فی بیوت نام خداوند در ان خانه ها بلند است.
🔹 وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ .132 طه
اهل خود جهت عبادت و نماز در اینجا حضرت زهرا است. اهل یعنی حانواده و فرزند
🔹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًاآیه 141 احزاب.
تاکید به نام و ذکر خداوند است که حضرت بعد از درخواست کار زیاد در منزل پیامبر اکرم تسبیحات را به حضرت زهرا معرفی کرد و این آیه دلالت بر حضرت زهرا دارد.
🔹 أُولئِکَ الَّذينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلي رَبِّهِمُ الْوَسيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ.سوره اسرا 57
در ظاهرا این آیه وسیل همان عمل صالح، نماز روزه است لیکن مفسیرین وسیله را حضرت زهرامرضیه و امامان تعبییر کرده اند.
🔹 وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ حضرت حوا از بالا ۵نور را دید که می درخشند وتعبیر این شجره منهیی حضرت زهرا است
#ماه_مبارک_رمضان
#اداره_فرهنگی_تربیتی
#مناسبت_ها
#روابط_عمومی_همکاری
#دانشگاه_مجازی_المصطفی
🌐کانال روابط عمومی /دانشگاه مجازی المصطفی
🔽🔽🔽🔽
@AlmustafaOpenUniversity