﷽ ❇️ پاسخ به دروغ آتئیست ها و اسلام ستیزان درباره ی نحوه ی شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) @Antishobheh یزیدیان زمان و دشمنان مکتب ، در جهت تلاش برای کمرنگ کردن عظمت جهانی قیام حضرت (ع) و با هدف انحراف اذهان مخاطبان خود از حقایق این قیام، همواره از راه جعل یا تقطیع گزارشات تاریخی به دروغ پردازی و شبهه افکنی می پردازند. در یکی از این شبهات، دو مورد یکی درباره ی نحوه ی شهادت (ع) و دیگری در رابطه با بسته شدن بر روی امام حسین (ع) و یارانش مطرح شده است. برای برای بررسی شبهه ی اول، ابتدا اصل گزارش طبری را که به آن استناد شده می آوریم تا بهتر در مورد آن قضاوت کنیم: "وقتی تشنگی بر حسین و یارانش سخت شد، (آن حضرت) عباس بن علی بن ابی طالب برادر خویش را پیش خواند و با سی سوار و بیست پیاده فرستاد و بیست مشک همراهشان کرد که برفتند و نزدیک آب رسیدند و نافع بن هلال جملی با پرچم پیشاپیش می رفت. عمرو بن حجاج زبیدی گفت: «کیستی بگو برای چه آمده ای؟» گفت: «آمده ایم از این آب که ما را از آن بداشته اند بنوشیم.» گفت: «بنوش، نوش جانت.» گفت: «نه، تا حسین و این گروه از یارانش که می بینی تشنه اند یک قطره نخواهم نوشید.» پس از آن کسان نمودار شدند. عمرو گفت: «نه، به خدا راهی برای آب دادن اینان نیست ما را اینجا گذاشته اند که آب را از آنها منع کنیم.» و چون یاران نافع نزدیک رسیدند به پیادگان گفت: «مشک ها را پر کنید» پیادگان هجوم بردند و مشکها را پر کردند. عمرو بن حجاج و یارانش پیش دویدند. عباس بن علی بن ابی طالب و نافع بن هلال به آنها حمله بردند و پسشان زدند که به جای خویش بازگشتند، آنگاه گفتند: «برویم.» اما راهشان را گرفتند. عمرو بن حجاج سوی آنها آمد و درگیری اندکی شد، یکی از یاران عمرو بن حجاج، که از طایفه صداء بود، زخم خورد، نافع بن هلال زخمش زده بود، می پنداشت چیزی نیست اما پس از آن بدتر شد و از همان زخم بمرد. یاران حسین با مشک ها بیامدند و آب را پیش وی بردند."(۱) مشابه این گزارش در کتاب "الفتوح ابن اعثم کوفی" نیز آمده است.(۲) خوانندگان محترم با مقایسه ی این دو متن، به راحتی متوجه تقطیع و کوتاه شدن اصل گزارش و تفاوت های موجود می شوند. این کار غیراخلاقی از آن جهت صورت گرفته تا چهره ای دلسوز و انسانی به دشمنان امام حسین (ع) داده شده و موضوع آن حضرت زیر سوال برود. اما تفاوت ها: 1⃣ در روایت طبری، کسی که از "عمرو بن حجاج" (مامور شریعه) درخواست آب کرده و اجازه ی خوردن آب هم پیدا می کند، "نافع بن هلال" است، اما در متن شبهه عمداً جای او با حضرت عباس(ع) عوض شده است! تا خواننده فکر کند با آن حضرت برخورد محبت آمیزی صورت گرفته است. طبق گزارش الفتوح بین عمرو و نافع، نسبت فامیلی نیز بوده است! 2⃣ در متن شبهه، خودداری عمرو از دادن آب به یاران امام، حذف شده تا به مخاطب القا شود: آوردن آب برای آنها بسیار به راحتی صورت گرفته. 3⃣ به همان دلیل، در متن شبهه بخشی از درگیری بین دو طرف و کشته شدن یکی از ماموران آب، که نشان از جدیت یاران امام و حضرت عباس (ع) برای تأمین آب و مقاومت نیروهای دشمن دارد، حذف شده. 👈 اما نکته ی مهمی که باید به آن پرداخت این است که ادعا می شود: حضرت ابوالفضل العباس(ع) به هنگام آوردن آب هیچ صدمه ای ندیده بنابرین ماجرای قطع شدن دست ها و پاهای ایشان از بن، دروغ و افسانه پردازی بوده است! در پاسخ باید گفت: اولاً این گزارش مربوط به آب آوردن حضرت عباس (ع) در روز عاشورا و زمان شهادت آن حضرت نیست. این اتفاق آنطور که از قرائن پیداست در شب عاشورا یا چند شب پیش از آن صورت گرفته است. جالب است که شبهه کنندگان فراموش کرده اند، واژه ی "شبانگاه" را از متن دستکاری شده ی خود، حذف کنند. بر طبق منابع تاریخی از جمله تاریخ طبری(۳) یزیدیان از هفتم آب را بر روی فرزند رسول خدا و یاران و اهل بیت آن حضرت بستند تا از این طریق فشار بیشتری به ایشان وارد کنند. ثانیاً در برخی گزارشات مربوط به نحوه ی شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)، به صراحت از قطع شدن دستان مبارک آن حضرت سخن رفته است. از جمله همین "مناقب آل ابیطالب ابن شهرآشوب" که شبهه کنندگان خود نیز به گزارشی دیگر از آن استناد کرده اند.(۴) در این گزارشات نام قطع کنندگان دستان حضرت عباس(ع) را نیز آورده اند و در کنار آنها، رجزهای مشهوری نیز از آن حضرت نقل شده است که به هنگام مبارزه و قطع شدن دستان خویش بر زبان جاری ساخته است. اما در برخی منابع روایی و تاریخی، به قطع شدن پاها و تکه تکه شدن بدن مبارک آن حضرت نیز پس از شهادت اشاره شده است.(۵) نکته: در گزارشات تاریخی، جزئیات بیشتری از چگونگی قطع شدن دستان آن جناب و نحوه ی حمل مشک آب، ذکر نشده است. ✍ اکبر عزیزیان ✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇 @Antishobheh