📙📘📗
#معرفی_کتاب_معالم_المدرستین👇
✍ کتاب، مبانی مکتب
#شیعه و
#اهل_سنت را با هم
#مقایسه کرده است.
#هدف کتاب اثبات
#برتری مکتب
#اهلبیت(ع) بر مکتب
#خلفا است.
✍ مقدمه با ذکر برخی مسائل
#اختلافی بین سنی و شیعه آغاز شده، و
#منشأ اختلافات آغاز شده است. مثل: اختلاف درباره صفات خدا، شفاعت انبیا، توسل به آنها، ساختن آرامگاه بر مزار انبیا، گریه برای مردگان و...
✍برخی موارد مطروحه در کتاب: تعریف صحابه و
#عدالت_صحابه از نگاه دو مکتب،
#نقد تعریف اهل سنت از صحابه،
#امامت و
#شورای تعیین خلیفه، خلافت الهی از نظر دو مکتب، عصمت اهلبیت، تعیین ولی امر از سوی پیامبر(ص)، شهرت لقب
#وصی برای امیرالمومنین(ع)،
#کتمان #فضائل امام علی(ع)،
#سَبّ و
#لعن وی (نعوذبالله) در دوره معاویه و بنی امیه.
✍علامه ده روش
#کتمان و
#تحریف سنت پیامبر(ص) و روایات حاکی از سیره اهلبیت و اصحاب پیامبر را بیان کرده؛ از جمله:
#حذف بخشهایی از احادیث حاکی از سنت پیامبر و تبدیل آن به کلمات
#مبهم، حذف تمام یک روایت از منابع روایی،
#تأویل معنای روایات،
#نهی از
#کتابت روایات حاوی سنت پیامبر(ص)،
#سوزاندن کتابها و
#جعل احادیث.
✍جلد دوم شامل منابع معتبر دینی از نظر دو مکتب است. در این جلد۵ اصطلاح
#قرآن،
#سنت،
#بدعت،
#فقه و
#اجتهاد از نظر هر دو مکتب توضیح داده شده. موضوعات دیگر این جلد:
#منع نشر و
#کتابت روایات پیامبر در عصر خلفا،
#اجتهاد از دیدگاه مکتب خلفا، ذکر برخی از صحابه که
#مجتهد خوانده شدهاند و برخی
#اجتهادات #ابوبکر و
#عمر درباره زکات، صدقه، خمس و متعه، نقد شیوه اهل سنت، بهویژه
#ابوحنیفه در اجتهاد و در برابر آن، دفاع از شیوه اهلبیت در اتکا به قرآن و سنت پیامبر(ص). در پایان مواردی از اجتهادات خلفا ذکر شده که صراحتا مخالف
#نص کتاب و سنت هستند.
✍جلد سوم، حاوی بخش قیام
#امام_حسین (ع) برضد انحراف از
#سنت_پیامبر(ص) و بازگرداندن سنت پیامبر به جامعه اسلامی، توسط اهلبیت. شرح واقعه
#عاشورا و
#زمینههای شکلگیری آن، حضور اسرای کربلا در شام، خطبه امام
#سجاد شرح قیامهایی که پس از واقعه عاشورا در مکه و مدینه رخ داد، بیش از نیمی از حجم این جلد کتاب را فراگرفته است. در آن سپس شیوه نقل حدیث در مکتب اهل بیت توضیح داده شده و شیوه مکتب خلفا و مکتب اهل بیت در تدوین کتب حدیثی تشریح شده است.
✍به باور علامه در معالم، در دوره
#خلفا،
#نشر و
#کتابت #حدیث #ممنوع بود؛ اما از سوی دیگر
#اسرائیلیات (احادیث جعلی یهودیان به ظاهر مسلمان شده مثل ابوهریره) نشر داده میشد. علامه علاوه بر نقد
#حدیثنگاری اهل سنت، مواردی از اشتباه در حدیثنگاری
#شیعه را هم ذکر کرده. بخش مهمی از کتاب، درباره
#سیف_بن_عمر است که به تحقیق علامه، روایتهای جعلی فراوانی از او نقل شده و ۱۵۰ صحابی جعلی در سند روایاتش وجود دارد!