🔰 وظیفه والدین در کمک درسی به فرزندان 🔻 وظیفه در کمک درسی به فرزندان این نیست که به نام دلسوزی تکالیف فرزند خود را به جای او انجام دهند. بلکه برعکس باید کاری کنند که فرزندشان بدون تکیه بر آنها مسئول کار خویش باشند. 🔹دلسوزی واقعی زمانی است که شرایط را برای «خودگردانی» و «خودآموزی» کودک فراهم کنند نه آنکه خود به جای او کاری را به عهده بگیرند. 📖دکتر عبدالعظیم کریمی. ملاحظات روان‌شناختی در تربیت فرزندان. ص۳۱ 🔸 پ.ن: ممکن است کاری که کودک انجام می‌دهد ناقص باشد و به درستی انجام نشود. اما باید فضایی ایجاد کرد تا کودک، خود، کارهایش را انجام دهد. یعنی باید «فرصت آزمون و خطا به او داد» و «به اندازه توان کودک از او انتظار داشت». ایجاد چنین فضایی کم‌کم زمینه رشد و را در او فراهم می‌کند. ❌ رفتار نسنجیده با کودک و بدنی او، باعث به وجود آمدن احساس حقارت در کودک می‌شود که اغلب این احساس تا بزرگسالی با او همراه خواهد بود. ⭕️ کودک یا نوجوانی که کتک می خورد، شخصیتش تحقیر شده، به مرور زمان، خود را از دست می دهد و به این باور می‌رسد که ارزشی ندارد؛ از این رو هر کار خلافی را به راحتی انجام می‌دهد. در روایات نیز آمده است:" کسی که خودش را حقیر می‌پندارد، خود را از شر او در امان ندان" این کودکان از بازی ها و‌گردش های جمعی می هراسند و همیشه احساس می‌کنند که دیگران از آنها بدشان می‌آید و توان مقایسه کردن استعدادهایشان را با دیگران ندارند. 💠برای بچه‌هاتون بازی تولید کنید. 🔻 بچه‌های ما زمانی اَلَکدولَک بازی می‌کردند که تحرک داشت و خوب بود، گُرگَم به هوا بازی می‌کردند که کار بسیار خوبی بود، ورزش و بازی و سرگرمی بود، یا این چیزی که خط‌کشی می‌کنند و لِی‌لِی می‌کنند. ❌ اما الان بچه‌هایمان را آورده‌ایم نشانده‌ایم پای اینترنت! نه تحرک جسمی دارند، نه تحرک روحی دارند و ذهنشان تسخیر شده به وسیله طرف مقابل! خب بیایید بازی تولید کنید. بازی ترویج کنید. چنین بازی‌هایی که بنده اسم آوردند و ده تا از این قبیل بازی که بین بچه‌های ما از قدیم معمول بوده را ترویج کنید. ما نباید نگاه کنیم ببینیم که غربی‌ها از چه جور بازی حمایت می‌کنند ما هم از همان بازی حمایت کنیم! 📖مقام معظم رهبری. برگرفته از کتاب تربیت ماندگار. ص۱۴۶