🧠 🧠 روح بخاری دارای سه بخش عمده است، دو قسم آن به همراه کارکردهای آن در بدن و قلب در تحقق مذکور بررسی شد. در ضمن یک بخش مهم آن «روح نفسانی» است که جایگاه آن در مغز است و از طریق اعصاب در بدن جریان دارد. بیشتر تمرکز پژوهش حول محور این قسم بود؛ زیرا بنا بر دیدگاه تشکیکی ملاصدرا درباره نفس و بدن، روح نفسانی بالاترین مرتبه بدن جسمانی است. ازاین‌رو، روح نفسانی به دلیل لطافتش به‌طور مستقیم با نفس در ارتباط است. روح نفسانی حامل قوای نفس است و از این طریق در مرتبه پایین نفس یعنی بدن تأثیر می‌گذارد. قوای حسی و حرکتی دو قوه اصلی روح نفسانی به شمار می‌آیند و از طریق این دو قوه در بدن دخل و تصرف می‌کند. اینجا محل تلاقی این تحقیق با مباحث عصب‌شناسی معاصر است؛ زیرا بنا بر دانش عصب‌شناسی معاصر همه افعال بدن تحت تأثیر سیستم‌های عصبی هستند و هر رفتاری که از انسان سر می‌زند از طریق فعالیت عصب‌ها یا نورون‌ها است. همچنین ادراک‌های حسی انسان نیز از طریق سیستم‌های عصبی موجود در بدن حاصل می‌شود. ازاین‌رو، در توضیح عملکرد سیستم‌های عصبی،‌ تبیین مختصری درباره نورون‌ها،‌ پتانسیل عمل و پیام‌های الکتریکی ارائه شد و نهایتاً مقایسه‌ای کوتاه به لحاظ فیزیولوژی بین هویت روح نفسانی و جریان‌ پیام‌های الکتریکی داشتیم. اما در یک مقایسه مفصل و با رویکرد به طور مفصل نحوه ارتباط نفس با اعصاب را از منظر حکمت متعالیه در ضمن بررسی آزمایش بنجامین لیبت درباره منشأ مغزی و ناآگاهانه «»، واکاوی کردیم. 📝حمید محسنی ❇️❇️❇️❇️ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind