🔶 تاریخ اسلام از ابتدا تا شروع غیبت کبری سرتاسر ترسیم گر منازعه دو گفتمان ایستادگی در مقابل ستم زورگویی استبداد و ولنگاری و سازش در برابر آنهاست. این دو گفتمان در طول حیات سیاسی و اجتماعی اسلام، خرده گفتمان های متعددی را به خود دید که هر کدام هویت خودش را با کلیدواژه هایی چون مقاومت در مقابل ستمگری و ستمگران و سازش با مستبدین تعریف می کرد. این دو گفتمان در وادی کنش همین خط فکری را دنبال کرده و این گونه شد که تا به امروز جهان اسلام صحنه دو گفتمان سازش و مقاومت است که در دل خود خرده گفتمان هایی چون اسلام گرایی دموکرات و اقتدارگرا و همین طور سکولار دموکرات و اقتداگرا را جای دادند لکن در تقسیم بندی کلان، همه به همان دو دسته قابل تعریف اند.
🔷 در بسیاری از آیات قرآن کریم خداوند از رسول خدا می خواهد که در مقابل تهدیدها یا پیشنهادهای کافران از خواسته هایشان تبعیت نکند که در واقع خداوند در این آیات پیامبرش را از سازش منع می نماید؛ اما آنچه است فلسفه چنین تأکیدی بر رسول خداست؛ چراکه بدیهی مهم است پیامبر از آنان اطاعت نمی کند لکن اهمیت عدم سازش چنان بالاســت کـه خداوند آن را به طور ویژه تأکید می کند تا اشاره نماید که چالش و مانع اصلی حرکت در مسیر درست سازشکاری است که میتوان رهبران و رهروان را به انحراف کشاند. گفتار و کردار معصومین به عنوان مفسران آیات قرآنی نیز سراسر مشحون از مقاومت در مقابل طاغوتیان و دعوت مردم به عدم سازش است.
💢 در جریان انقلاب اسلامی هم خط دوگانه مقاومت/سازش ظهوری دوباره پیدا کرد و مدعیان مبارزه به دو دسته تبدیل شدند؛ اما در این میان جریان انقلابی از آغازین روزهای شروع حرکت به سال ۴۲ شمسی، نه تنها حاضر به سازش و تسلیم نشد که رهبر انقلاب بر خلاف موضع رهبران سیاسی قبل از این جهت مبارزه را به سمت خود شاه سوق داد و این گونه با تحریم تقیه و مصلحت سنجی حماسه انقلابی گری را حیات بخشید؛ بنابراین تضاد با سازش و مقاومت در مقابل مستکبران نسخه دیرینه انقلاب اسلامی بود که نه تنها در بیانات امام خمینی به وفور یافت می شود، بلکه مواضع ایشان در مقابل ایدئولوژی جنگ سرد و دو بلوک شرق و غرب به خوبی گویای حاکمیت مقاومت در رفتار ایشان است.
📖کتاب
#انقلاب_و_تمدن_نوین_اسلامی به کوشش
#مجتبی_باباخانی و
#جبار_شجاعی
#مقاومت
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
💠 کانون اندیشه جوان در فضای مجازی:
سایت |
آپارات |
ایتا |
بله |
روبیکا