♦️بررسی موضوع آسیب‌شناسی مطالعه با عنوان «چگونه کتاب نخوانیم» 🔰استاد علی نجات غلامی 🔸متن‌ها بر دو دسته کلی اند: 🔸متونی که اطلاعاتی را در خصوص علوم مختلف به ما می‌دهند؛ 🔸متونی که ما را در شیوه کسب معرفت و دانش یاری کرده و در اصطلاح تور بافی و یا ماهیگیری را به ما می‌آموزند. 🔸طبیعتا در نگرش خام انسان‌ها، نگاه ایشان به آموختن و بدست آوردن خود اطلاعات است و اکثر آنان به دنبال نتیجه می‌باشند. 🔸این حالت، حالتی اولیه بوده و اگر فرد در این حالت باقی بماند، از کسب معارف و تعمق در آن‌ها در مراحل بالا‌ محروم خواهد شد؛ اما اگر متوجه باشیم که هر متنی یک نوع از معرفت را در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌توان از معارف بهترین استفاده را کرد؛ پس متن حاضر در بررسی موانع برای کتابخوانی بوده و آسیب‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد که هم‌اکنون به بیان این آسیب‌ها می‌پردازیم: 1⃣ نتیجه‌گرایی فرد در مقابل متن و نادیده گرفتن مراحل بالا‌تر (منفعل بودن در مقابل متن): این مورد از آسیب‌های کتابخوانی، محوری‌ترین آسیب می‌باشد؛ چراکه نسبت به ماهیت معرفت مطرح می‌شود. انسانی که قصد دارد که متفکر شده و از خرد بهره‌ای ببرد، باید از نتیجه‌گرایی و تقلید از دانش دیگران بپرهیزد. 2⃣ مطالعه یک مطلب بر اساس باور‌های روز‌مره و انتظارات شخصی: فرد نباید بر اساس انتظارات خویس، متنی را مطالعه کند؛ بلکه باید در متن پیش روی خود تعمّق کند. 3⃣ گلچینی خواندن متن: گلچینی خواندن متن نیز یکی دیگر از آسیب‌هاست که در پی متن‌خوانی بر اساس انتظارات بوجود می‌آید؛ بدین معنا که فرد، هر قسمتی از متن را که پسندید انتخاب کرده و بقیه استدلال‌ها را رها می‌کند. 4⃣ عدم نوع‌بندی متون: یکی از اموری که برای در امان ماندن از آسیب‌های مطالعه باید انجام گیرد، نوع‌بندی متون است؛ 5⃣ فقط به دنبال کسب اطلاعات، به خصوص برای دریافت دستور العمل نباشیم: یکی از بدترین آسیب‌ها در جامعه برای کتابخوانی و کسب معارف این است که افراد، با نوعی ایدئولويی خاص و معیّن به مطالعه بژردازند و کتاب‌هایی را انتخاب کنند که مقبول آن حوزه بوده و برای خواننده مقدس است. 6⃣ کپسوله‌سازی مطالب: یکی دیگر از آسیب‌های انتقال و یا دریافت اطلاعات، کپسوله‌سازی مفاهیم است. 🆔 @Cultural_governance