🔺مدیران جدّی نمیگیرند یا سریالسازها "رمضان" را نمیشناسند؟
◽️اوایل دهه ۱۳۷۰ که ضرورت ساخت سریالها برای ماه رمضان حس شد و آثاری مانند «همسایهها» و «نیمه پنهان ماه» ساخته شدند اصطلاحاً باکس ماه رمضان یکی از زمانهای مهم و حتی استراتژیک برای مدیران و مخاطبان بود. صداوسیما تشخیص داده که برای ماه رمضان ۱۴۰۱، چهار سریال «خوشنام»، «از سرنوشت»، «نجلا» و «مسافران شهر» را پخش کند. سریالهایی که نشانی از دوران اوج تلویزیون در ماه رمضان سالهای قبل ندارد و بیشتر حکم پُرکردن کنداکتور را دارند.
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون:
◽️ تلویزیون نه تنها برای طولِ سال بلکه در ایام مناسبتهای ملّی و مذهبی، بسیار بدون برنامه عمل میکند. یعنی این ضعف هم در کنداکتور عید نوروز و هم ماه رمضان، دیده میشود. زمانی مسئولان و مدیرانِ صدا و سیما برای ماه رمضان و برخی از مناسبتهای دیگر، تدارکِ جدّی داشتند و این روزها چنین جدّیتی را شاهد نیستیم.
◽️روز به روز سریالها از نظر کیفیت نزول کرده و به جایی رسیدند که عملاً تلویزیون به جایی اینکه در مسیرِ فرهنگسازی حرکت کند، مردم را با تولید برخی از برنامهها و سریالهای بیربط به سمتِ فرهنگسوزی سوق میدهد. اگر مدیران و دستاندرکاران تلویزیون بخواهند سریالهای خوبی برای ایامِ ماه رمضان داشته باشند باید در طول سال برنامهریزی کنند نه اینکه در لحظاتِ آخر به فکر بیفتند و حتی برخی از سریالهای بیربط را به این کنداکتور مهم بیاورند. فقط نام «رمضان» مهم نیست در سریالهایمان باشد بلکه رسمِ «رمضان» هم مهم است مورد توجه قرار بگیرد.
◽️ نظرسنجی این روزهای صداوسیما از حقیقتی پرده برمیدارد که ناخوشایند است. چقدر مردم تلویزیون میبینند و چقدر سریالها را دنبال میکنند؟ آنقدر این آمارها پایین است که ما را متأسف میکند. این همه استعداد و این عقبه درخشانِ تلویزیون که زمانی سریالهای نوروزی و رمضانیاش خیابان خلوت میکرد و این روزها روندی را پیش رو قرار دادهاند که خودِمردم به سمت ماهواره، نمایشخانگی و فضایمجازی بروند.
◽️رمز موفقیت سریالهای تلویزیون که ماندگار شدند و این روزها در ماه رمضان هم بیشتر دیده میشوند؛ مردممحوری، محتوامحوری و توجه به ساختارهای هنری مطلوب بوده است. مؤلفهها و ویژگیهایی که در میانِ سریالهای جدید دیده نمیشود؛ محتوا که مردمی نیست و ساختار هنری سریالها هم ضعیف است.
◽️موضوعی که چندسالی است ماه رمضانها شاهدش هستیم و بدون یک برنامهریزی دقیق، فقط آنتن را پُر میکنند. از طرفی ابتدا سریال ساخته میشود و بعد زمان پخشش را تعیین میکنند، درحالیکه همه میدانیم برای ماه رمضان باید از ابتدا فکر مناسبی پشت ساخت سریال باشد تا در نهایت بشود آنچه به دل مخاطب نشسته است و درکنارش رنگوبویی هم از ماه رمضان در فیلم وجود داشته باشد.
#مدیریت_فرهنگی|
#ماه_رمضان
🆔
@Cultural_governance