#یادداشت_دوم
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
عوامل سرطان زایی که مجوز مصرف هم دارند❗
«
الگوی فقهی ارزیابی غذا یا الگوی پوزیتویستی کُدِکْس آلیمنتاریوس»⁉️
👈 دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دیروز در نشستی،ضمن اشاره به عوامل سرطانزا، مردم را از آنها بر حذر داشت(
اینجا)... درحالی که اکثر این موارد در زندگی مردم فراوان و تبدیل به یک فرهنگ شده و
سبک زندگی سرطانزایی را با الگو گیری از
#مدرنیته برایشان به ارمغان آورده است.(خصوصا در حوزه غذا و سموم و آفت کش ها که با نگاه ناقصِ
سلول پایه و
تغییرات درون سلولی طبق تأییدات سازمان غذا و دارو و پژوهش های آزمایشگاهی هم مجوز تولید و فروش دارند! که این بخشی از مبانی کدکس آلیمنتاریوس است ).
✍ خدای حکیم بعد از آفرینش انسان، تدابیر زیستِی دنیا را هم به او تعلیم داد.
امام رضا علیه السلام فرمودند:«خداوند پیغمبر خویش را قبض روح نفرمود تا دین را برایش کامل نمود و قرآن را بر او نازل کرد که بیان کننده هر چیزی است. حلال و حرام و حدود و احکام و
#تمام_احتیاجات_مردم را در قرآن بیان کرده است...»(📚الکافی ج۱ ص۱۹۸).
یکی از آن موارد بسیار مهمی که انبیاء الهی و ائمه اطهار علیهم السلام برای ما بیان کرده اند،نوع تغذیه متناسب با خلقت و طبیعت انسان است.
از دیدگاه انبیاء و ائمه علیهم السلام، اینکه غذا چگونه
ارزیابی و
تهیه میشود و
چه کسی آنرا تولید میکند و طریقه مصرف آن چگونه باید باشد، بسیار اهمیت دارد.
نگاه مترقی انبیاء به مقوله
غذا، دارای چهار مرحله است.
در مرحله اول به بحث درباره
مبانی و تعاریف ارزیابی مواد غذایی پرداخته و بر اساس این مفاهیم در مرحله دوم، از تدابیر و استانداردهای عمومی برای تولید مواد اولیهِ غذایی بحث میشود.
در مرحله سوم و چهارم، استانداردهای مربوط به طبخ و مصرف نهایی غذا به صورت کلی و نیز ملاحظه هر ماده غذایی به نحو مستقل مدنظر قرار می گیرد.(مثلا طبق روایات،
تهیه آرد و نان از خارج خانه باعث ذلّت و فَقْر میشود.📚کافی ج۵ ص۱۶۷).
در همین مرحله آخر،۳ مؤلّفه بر اساس
#مِزاج (که در مقابل نگاه
سلول پایه و نیز تعریف
طب سنتی از آن قرار دارد) در نظر گرفته میشود که رعایت آنها تاثیر بسزایی در سلامت جسمی و روحی و ذهنی و اخلاقی(فردی و اجتماعی) دارد. و غذاها را بر اساس این سه دسته اثر طبقه بندی میکنیم.
آنها عبارتند از؛ ۱_
ارزش گذاری غذا گاهی بر پایه تاثیر گذاری بر یک عضو بدن از حیث قوت و ضعف( مثلا طبق روایات زردک باعث گرم شدن کلیه ها و تقویت چشم میشود).
۲_
گاهی بر پایه تاثیر گذاری بر اوصاف اخلاقی و ارتباطش با اعضاء بدن مثل قلب( مثلا طبق روایات، میوه به آدم ترسو را شجاع و بخیل را سَخی میکند و یا خوردن کرفس عقل انسان را زیاد میکند و یا خوردن انار در هر شب یا صبح جمعه، وسوسه قلب را از بین میبرد و یا حسد و حرص باعث بیماری جسم میشود...).
۳_
و گاهی بر پایه تاثیر گذاری بر قواعد تقدیر است که به صورت روزانه بر سلامت و مرض و اخلاقیات انسان ها عارض میشود.( مثلا پرداخت زکات مال به عنوان یکی از عوامل تغییر دهنده تقدیر، باعث افزایش کیفیت و
#برکت مال میشود و..).
*نکته: مراد از غذا در لسان قرآن و انبیاء،
غذای #حلال_و_طیب است.(۱۶۸ بقره_ ۸۸مائدة_ ۱۱۴ نحل_ ۵۱ مومنون...).
👈 در نتیجه دستگاه متعالی و مترقی انبیاء و اهل بیت علیهم السلام،غذاها و میوه ها را بر اساس ریز مغذی ها و سلول پایه ارزیابی نمیکند بلکه بر پایه ابعاد سه گانهِ
مِزاج میسنجد.
در پایان، گفتگوهای جدی پیرامون الگوهای فقهی ارزیابی غذا را به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پیشنهاد کرده و تغییر بنیادی در استانداردهای
کشاورزی،دامداری و باغداری را لازم میبینیم.
جهت مطالعه بیشتر👇
«
الگوی فقهی ارزیابی غذا »را بخوانید.
🍎🍏
https://eitaa.com/Darol_salam