‍ 🔴 اصہــب و ابـــقــع کيسٺــند؟ ؟ در لغت به معنای ست و به رومیان نیز به دلیل رنگ چهره و دشمنی با اسلام گفته می شود (1) به معنای خاص نام یکی از دو مدّعی و سفیانی است. بر اساس روایات اصهب و ابقع مخالف سفیانی‌اند که سفیانی در منطقه با آنها به نزاع برمی‌خیزد و بر آنان چیره می‌شود. در لغت : ابلق یعنی هر سیاه و سفید و به خصوص به که با آمیخته باشد و به هر شخص و به و و کسی که لباس و می پوشد، تعبیر شده است. روایات درباره او و اصهب به اجمال سخن گفته‌اند. در این باره به حدیثی از امام باقر (ع) برمی‌خوریم که می‌فرمایند: از شرّ اصهب ابرص پرهیز کن!» پرسیدند: اصهب کیست؟ فرمودند: «ابقع». پرسیدند: ابقع کیست؟ فرمودند: «ابرص». سپس فرمودند: «از شرّ سفیانی نیز پرهیز کن» در این حدیث اصهب و ابقع یک نفر معرفی شده (2)] اما بر اساس بیشتر احادیث اصهب و ابقع نام دو نفر است. احتمالاً اصهب است؛ زیرا برخی از روایات او را با صفت علج معرفی کرده‌اند و این تعبیر معمولاً درباره سربازان کافر به کار می رود. از روایاتی که ابقع و اصهب را نکوهش کرده اند، چنین برمی آید که مواضع سیاسی آنان مخالف اسلام و طرفدار دشمنان دین و کافرند. بنابراین معنی اختلاف و درگیری دو گروه نظامی در سرزمین«شام» که در روایات آمده، همان اختلاف دو زمامدار بر سر زمامداری منطقه است. به نظر می رسد که مرکز فرماندهی ابقع، در پایتخت قرار دارد. چون روایات دلالت دارند که قیام اصهب از خارج پایتخت یا مرکز آغاز می شود. هیچ یک از این دو فرمانده نمی توانند بر دیگری پیروزی قاطعی به دست آورند. سفیانی از این فرصت استفاده کرده، از خارج پایتخت دست به یورش می زند و هر دونفر را تار و مار می کند. (1) امام علی (ع) فرمودند: «از شام سه پرچم برافراشته می شود: پرچم اصهب، ابقع و سفیانی.» (2) امام رضا (ع) نیز می فرمایند: «از نشانه های ظهور آن حضرت، ویرانی شام به هنگام برخورد سه لشکر در زیر پرچم های سفیانی، اصهب و ابقع است.» (3) 📚 منابع: 1. بحارالانوار، ج 52، ص 212؛ عصر ظهور، ص 106. 2. معجم الاحادیث الامام المهدی (ع)، ج 3، ص 81؛ سفیانی از ظهور تا افول، ص 58. 3. روزگار رهایی، ج 2، ص 993. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•