⭕️ درباره این
#سکولاریسم هم بگوئید ⁉️ ⁉️
🔹حتما شنیدهاید که
#سکولار کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست.
این تعریف مشهور، لایههای هزار توی دیگری هم دارد که به
#سکولاریسم_پنهان و
#عملی منتهی میشود.
🔻یکی از پنهانیترین آن مدلها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن
#فرصتها و
#امکانات_بینظیر ، 👈 قواعد حکومتداری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمیکند!
حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟
یعنی
#حوزهای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی سادهانگارانه است!
🔸حوزه سکولار یعنی اینکه
👈با گذشت چهل سال از انقلاب
👈با گسترش حوزههای علمیه
👈داشتن موقعیت ممتاز و بیسابقه در طول تاریخ
👈برای مهمترین مطالبات مردم
👈نسخه دینی تولید نشود⁉️
🔺و در عوض
👈به سیاق چند صدسال پیش
👈بیتوجه به جایگاه اسلام حکومتی
👈دورههای ده ساله و بیست ساله
👈برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود
👈و درباره دردهای جانکاه و سوالات بی پایان مردم
👈به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود
👈و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور
👈نسخهای ندارد!
🔹آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟🔸
آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمیخواهم قبول کنم که حوزههای علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام میافتم، ته دلم میگویم: «نکند واقعا ...»!؟ و بقیه حرفم را میخورم، همان حرفی که امروز
#رحیم_پورازغدی میگوید و
#تکفیرش میکنند!
🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمدعلی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است، «مسائل مورد ابتلای
#مردم و
#حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی» جامعه به آنها را رفع نمایند.
سپس در فهرستی مختصر، بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند:
🔸«...(امروز) نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛
1⃣ مثلًا در
#مسئله_مالکیت و
#محدوده آن،
2⃣ در
#مسئله_زمین و
#تقسیمبندى آن،
3⃣ در
#انفال و
#ثروتهاى_عمومى،
4⃣ در
#مسائلپیچیده_پول و
#ارز و
#بانکدارى،
5⃣ در
#مالیات
6⃣ در
#تجارت_داخلى و
#خارجى
7⃣ در
#مزارعه و
#مضاربه و
#اجاره و
#رهن
8⃣ در
#حدود و
#دیات
9⃣ در
#قوانین_مدنى
🔟 در مسائل
#فرهنگى و
#برخورد با
#هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره.
◀️ در
#حفظ_محیطزیست و
#سالمسازى_طبیعت و
#جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص،
◀️ در مسائل
#اطعمه و
#اشربه
◀️ در جلوگیرى از
#موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید،
◀️ در حل
#معضلات_طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر،
◀️ در مسئله
#معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى،
◀️ تغییر موضوعات
#حرام و
#حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف،
◀️ در مسائل
#حقوقى و
#حقوق_بینالمللى و تطبیق آن با احکام اسلام،
◀️ نقش سازنده
#زن در جامعهاسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیراسلامى،
◀️ حدود
#آزادى_فردى و
#اجتماعى،
◀️ برخورد با
#کفر و
#شرک و
#التقاط و بلوک تابع کفر و شرک،
◀️ چگونگى انجام
#فرایض در سِیر
#هوایى و
#فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین
🔴 و مهمتر از همه اینها،
#ترسیم و تعیین
#حاکمیت_ولایت_فقیه در حکومت و جامعه ...
که همه اینها گوشهاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...»
راستی «حوزههای علمیه غیر سکولار»، برای چه تعداد از این موضوعات مهم، نسخه اسلامی ارائه کردهاند❓ و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «
#حرام است » ارائه کردهاند؟
🔺میدانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخهای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است، درست
#نقطه_مقابل_امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی میدانستند.
✍
#حسین_شمسیان
دفاع همچنان باقیست
eitaa.ir/defa_baghist