💥
تالیف کتاب در بدترین شرایط اجتماعی!
از رویدادهاى مهم عصر ملاّ محمّداسماعیل خواجویى،
فتنه افغانها در ایران و به ویژه در اصفهان بود.
🔹در سال (1122 هـ .ق.) افغانها به ایران حمله کردند و سیزده سال بعد یعنى در سال (1135 هـ .ق.) کاملاً بر ایران مسلّط شدند. حاکمیت متجاوزان افغان تا سال (1142 هـ .ق.) طول کشید. در این مدتِ بیست و دو ساله بر اثر بى کفایتى زمامداران ایران و درنده خویى متجاوزان، سرزمین ایران در فقر و فلاکت به سر مى برد و همه جا ناامنى و جنایت حاکم بود. این عالم جلیل القدر در متن این بحران، با غم و رنج و بلاى خانمان برانداز افغانها گرفتار بود و هیچ راه نجاتى برایش فراهم نبود.
🔸برخى از عالمان حوزه علمیه اصفهان در فراز و نشیب این حوادث، یا به شهادت رسیدند، یا مفقود الاثر شدند و یا از آن جا براى همیشه کوچ کردند. مراکز علمى و فرهنگى اصفهان توسط مهاجمان ویران گردید و
کتابهاى کتابخانه هاى بزرگ این شهر تاریخى به عنوان سوخت در حمامهاى اصفهان به کار گرفته شد. کتابخانه هاى کوچک، یا محبوس ماند و دچار آفت شد یا در زمین و باغچه منازل دفن گردید، یا طعمه زاینده رود شد، یا محراب مساجد از اوراق آن ها پر شد و یا به صورت قاچاق از کشور خارج گردید.
🔻علاّمه خواجویى با وجود این حوادث، با همّت والا موفّق به تحصیل، تدریس و تألیف و پژوهش شد و در کوران آن وقایع مصیبت بار، توانست اثر مهمّى به نام «چهل حدیث» بنگارد. وى در خصوص زمان و مکان تألیف این کتاب تحقیقى چنین مى نویسد:
این کتاب را در زمان و مکانى گرد آوردم که دیده ها و دلها پریشان مى گشت و خون مؤمنین ریخته مى شد و عِرض و ناموس مردم هتک مى گردید و اموال و اولاد مردم به غارت و اسیرى مى رفت و دریاى انواع ظلم و ستم موج مى زد و ابرهاى پى در پى ناراحتى ها و غمها سایه افکنده بود، زمان هرج و مرج و فتنه بود، همه مضطرب و ناراحت و فکرها مشغول و مشوّش بود، در چنین حالى بود که این کتاب را تألیف نمودم(۱)
🔺بعد از شکست افغانها، مجدداً اصفهان به یک مرکز علمى تبدیل شد و از نو جان گرفت. یکى از عالمان پرتلاش و علاقه مند در بازسازى این حوزه، ملاّ محمّداسماعیل خواجویى بوده است
(۱):احوال و آثار علاّمه
#خواجویى، ص 18.
#تراجم_علما
#سیره_علما
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅
@kashkolenab