#اصول_فقه ۸۵
#مقاصد_شریعت ۳
#بیان_مساله ۳
🖋 تحقیق در این مساله، صرفا اختصاص به علم فقه ندارد، بلکه در تمامی علوم اسلامی که با نصوص دینی سر و کار دارد، مطرح است؛ زیرا تکلیف هر پژوهشگری در مقابل نصوص بیان گر اهداف و مقاصد شریعت، باید روشن و واضح باشد تا دریافت های او از سایر نصوص و تولیدات علمی وی، از اعتبار کافی برخوردار شود.
✅ به عنوان مثال، محققی که در علم اخلاق، مطالعه و تحقیق می نماید، قبل از بیان و استنتاج گزاره های اخلاقی، باید از جایگاه نصوص بیان گر مقاصد شریعت، در روند استنتاج این گزاره ها، آگاه باشد، زیرا در غیر این صورت، ممکن است به بیراهه رود و در استخراج دقیق نظام اخلاقی دین مبین اسلام، دچار اشتباه شود و به تبع، در استنباط سلول ها و گزاره های این نظام نیز، به اشتباه افتد.
🔆 همین روند با همین توضیح، در سایر علوم اسلامی نیز مطرح است، زیرا چه در روند استنباط گزاره های جزئی هر کدام از این علوم و چه در روند استخراج نظام کلی حاکم بر آن علم، باید از قبل، تکلیف پژوهشگر با مقاصد کلی شارع حکیم و نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن شده باشد تا در تمام این مراحل و قدم به قدم، از انطباق تک تک اجرای آن علم با اهداف و مقاصد کلی شارع حکیم، اطمینان حاصل نماید.
✨ نتیجه آن است که پژوهش در علوم روان شناسی اسلامی، کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، سیاست اسلامی، تاریخ اسلامی، اقتصاد اسلامی و ... و ترسیم نظامات حاکم بر این علوم، بدون تعیین تکلیف مقاصد شریعت، امکان پذیر نیست.
🔅البته تحقیق در هر کدام از این علوم، مجال و نوشتار جداگانه ای می طلبد و این مختصر بر آن است تا این مساله را در علم فقه بررسی نماید تا تکلیف فقیه در قبال نصوص بیان گر مقاصد شریعت، روشن گردد؛ و البته واضح است که این کار، راه را برای تعیین تکلیف جایگاه این نصوص در دیگر علوم نیز بسیار هموار و آسان می نماید.
ادامه دارد...
📚 کانال پژوهش های اصولی
https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945