#یادداشت
🔰راهکارهای حفاظت و پیشرفت اقتصاد دریا
🔷مجوزها برای صید به صورت ۱۰ روز یک بار داده میشود، با توجه به همین مجوزها نیز سوخت به قایقها و لنجها تخصیص پیدا میکند. نکته قابل توجه آنجا است که بعضی از شناورها با ماهیان کمی وارد اسکله میشوند و بهانه آنها برای حجم صید پایین این است که ماهیان زیادی به تور آنها نیفتاده است. حجم پایین صید صیادان میتواند نشانهای از احتمال قاچاق سوخت یا حتی ماهی به دلیل نرخ ارز بالا باشد.
🔷5120 لنج وجود دارد که به فعالیت صیادی و تجاری مشغول هستند. اگر چه لنجهای تجاری به بخش صیادی ارتباطی ندارند اما یکی از راه حلهای کاهش قاچاق تهلنجی میتواند هدایت لنجداران به بخش آبزیپروری شیلات باشد. در حال حاضر لنجهایی که اقدام به قاچاق تهلنجی میکنند بیشتر از ۳۰ نیسان واردات انجام میدهند.
🔷کالاهایی که در استانهای جنوبی از رویه تهلنجی وارد میشوند موجب استقرار ارزانترین بازارچههای کشور -مانند بازار گناوه و هندیجان- برای پوشاک، لوازم خانگی و دیگر کالاها شدهاند. راهکارهای ایجابی برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق عبارتند از: تاسیس مراکز بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی در دریا، ایجاد حفاظتگاههای فلزی و بتنی برای پناهگیری ماهیان در این مکانها و جایگزینی صید با آبزیپروری.
🔷راهکارهای سلبی اتخاذشده برای حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از قاچاق نیز عبارتند از: عدم صدور مجوزهای جدید برای صیادی، ممنوعیت ارتقاء موتور قایقهای صیادی و تعیین حداکثر توان ۶۰ اسب بخار و جریمه سه ماه تعلیق از صیادی برای صید بدون مجوز./ مسیر اقتصاد
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco