#یادداشت
📌مردم و بازار، بازیچه قدرتطلبی شورای رقابت
🔷آخرین بلوای خودرویی کشور، مجادله شورای رقابت و سازمان بورس بر سر چگونگی عرضه خودرو است. بورس طرفدار عرضه خودرو در بورس کالا است و تجربه اخیر نیز کارآمدی این روش را نسبتا نشان داده است. از طرف دیگر، شورای رقابت معتقد است باید خودروها به قیمتهای اصلاح شده درب کارخانه (همان سیستم قدیمی قرعهکشی و سامانه فروش خودرو) فروخته شوند.
🔷با گذشت یک ماه از این کشمکش، بالاخره شورای رقابت که در دهه گذشته با رفت و برگشتهای مکرر در بازار خودرو، کارنامه قابل دفاعی ندارد، طبق اختیارت قانونی، بازار خودروی کشور را انحصاری تشخیص داده و اعللام کرده که مانند گذشته در حوزه قیمت گذاری و عرضه خودرو اعمال نظر خواهد کرد!
🔷قیمتهای دستوری گذشته، بهدلیل بروز نبودن با شرایط بازار، منجر به زیان خودروسازان شده بودند. قیمتهای دستوری جدیدی که شورای رقابت با کمک سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده اعلام خواهد کرد، قرار است این مشکل را برطرف کنند و قیمت کارخانه را متعادل کنند.
🔷اما واقعیت این است که با چنین تصمیمی، همان اشتباههای قبل را تکرار خواهیم کرد. با همان طرز فکری که مشکل را بوجود آورده است که نمیتوان مشکل را حل کرد! تنظیم بازار، نیازمند توجه به مکانیسم بازار است. قیمتها که به دستور فلان شورا و بهمان ستاد تغییر رفتار نمیدهند!
🔷باید بازار را متعادل کرد تا قیمت اصلاح شود، نه برعکس؛ قیمت معلول بازار است نه علت آن. دستکاری قیمت مثل مصرف مسکن است. تنها برای مدتی درد را آرام میکند. درمان بازار خودرو کشور در گرو وارد کردن تولیدکنندگان جدید به بازار است. باید به شرکتهای خودروساز خارجی اجازه دهیم با تاسیس شرکت با همکاری طرف ایرانی، در بازار ما سرمایهگذاری کنند. تنها چنین رقابتی است که منجر به توسعه و پیشرفت بازار میشود.
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco