تلاش این روزهای انگلیس و رژیم برای باز کردن محور تورانی و جایگزینی "کمربند لاجورد" با مسیر ایران، با اعلام تشکیل I2U2 همزمان شد. دو اقدام مهم ما البته همکاری با روسیه برای تکمیل رشت - آستارا و افتتاح رسمی کریدور شمال - جنوب و همکاری با عراق برای تشکیل خط شلمچه - بصره بوده که بسیار راهبردی است.
حلقه مفقوده اما بندر چابهار است. سوال این است، آقایانی که به طرز عجیبی بر حضور هند در چابهار تاکید دارند و حتی سخن گفتن از لزوم جایگزینی چین در چابهار برای برخی گویا توهین آمیز است، چه طرحی دارند؟
پیشنهادهای عملی و سخاوتمندانه چینیها برای توسعه بندر چابهار هنوز هم روی میز است و ما هنوز با هندیها اندر خم یک کوچهایم. چینیها حتی پیشنهاد تامین امنیت سیستان و بلوچستان با اهرم پاکستان در ازای توسعه بندر چابهار را داده بودند!
همچنین لازم است پکن را از خطرات قومی، انرژی و امنیتی تشکیل دالان تورانی آگاه کرد. شاید تشکیل این کریدور امتیاز زودهنگامی برای چین باشد اما حضور قطعی ناتو در قفقاز جنوبی و احتمال تشکیل ناتوی ترکی در صورت احداث این دالان، همه برآوردهای چین را برباد خواهد داد.
@Muhallel