۷ اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و صلی علی جمیع الانبیاء و المرسلین لا سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما افضل صلواة المصلین با عرض سلام خدمت دوستان عزیز 🌹🌹🌹🌹 اینکه می‌گویند نماز بدون ولایت قبول ا ست اولاً صحت دارد یا خیر؟ و اگر پاسخ مثبت است رابطه بین این دو مفهوم چگونه قابل ترسیم است؟ 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 در جواب این سوال باید بگم که 👇 بله صحت دارد. اما ابتدا باید به مفهوم صحت و قبول بپردازیم. صحت و قبول دو مقوله جداگانه از هم هستند. نمازی که درست خوانده شده، اذکارش درست، با وضو و طهارت و رو به قبله بوده، این نماز صحیح است. اما آیا قبول هم هست؟ این نماز قضا ندارد و اسقاط کننده تکلیف است ولی صحت غیر از قبولی است. این نماز صحیح آیا آن آثاری را که قرآن به آن وعده داده دارد یا نه؟ نه! اگر متمسک به ولایت امیرالمومنین و خاندان پاک نباشد و اعتقادش به سبب ولایت اصلاح نشده باشد این عملش مانند این است که فردی دفترچه حساب دارد ولی هیچ پس اندازی ندارد!  کسی که دفترچه برداشت دارد اما موجودی ندارد دفترچه به حالش ثمری ندارد! نماز، زکات، روزه، حج و... بدون ولایت دفترچه برداشت بدون موجودی‌اند که نمی‌تواند چیزی به عنوان سرمایه به فرد منتقل کند. نماز مقبول، روزه مقبول، حج مقبول، یعنی چی؟ یعنی اعمالی که به اعتبار ولایت برایشان آثار وجود دارد. آیه قرآن می‌فرماید: «إنّ الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» فحشا یعنی اعتقادی که موجب ارتکاب معاصی می‌شود، منکر یعنی معاصی مترتب بر آن اعتقادی که موجب ارتکاب معاصی میشود 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹 منکر یعنی معاصی مترتب بر آن اعتقاد. در روایت فحشا اینطور معنا شده، اعتقادی که انسان را میل به امور زشت می‌دهد و منکر خود آن اعمال زشتی که مرتکب می‌شود. حالا طرف پنجاه سال نماز می‌خواند به نامحرم نگاه می‌کند، دروغ می‌گوید، نمّامی می‌کند، به معاصی میل دارد و به واجبات بی‌میل است! پس چرا نمازی که خدا وعده داده و این همه روایت هم در ذیل آیه آمده آن آثار را ندارد؟ 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 می‌گویند او گرچه نماز را صحیح می‌خواند، اما چون به عامل قبولی صلوه متمسک نبود لذا نمازش مقبول واقع نشد. چون مقبول نیست، آثار وعده داده شده هم بر آن جاری نمی‌شود. بنابراین نماز منهای ولایت صحیح است، اسقاط تکلیف می‌کند، اما قبول نشده است. مرحوم فیض کاشانی در کتاب وافی توضیح می‌دهد اینکه خداوند از نماز غیر مقبول قضا را بر می‌دارد، نه تنها ترحم نیست بلکه موجبات شقاوت را فراهم می‌آورد! اگر می‌گفت که این نماز بی‌ولایت را دوباره بخوان در واقع یک مهلت دیگری داده می‌شد تا آنچه را ازدست دادی اصلاح کنی، اما الان می‌گوید با وجودی که قبول نیست ولی قضایش را بجا نیاور! یعنی فرجه جبران را از او گرفته‌اند. 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 معنای دقیق مفهوم ولایت چیست؟ ولایت از ریشه وَلی (با سکون لاو و یاء) می‌آید یغنی اتصال الشیئین بنحوٍ لا یکون ثالث بینهما؛ اتصال دو چیز به گونه‌ای که هیچ امر سومی نتواند مانع اتصال آن دو شود. اینکه می‌گوییم محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین ولایت دارند به اعتبار این است که به سبب ولایتشان میان مخلوق و خالق به گونه‌ای ارتباط می‌کنند که هیچ کس نمی‌تواند این مخلوق را از ربوبیت خالق جدا کند. 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 حالا کسی که بر ولایت نباشد در شرایط و موقعیت‌های گوناگون زندگی و برخوردهای مختلف هرجور دلشان خواست برخورد می‌کند. مثلاً می‌گوید فلانی اهانت کرد سریع یقه او را می‌گیرد، از فلانی ناراحت است سریع غیبت می‌کند، فلانی خانه دار شده برایش بدگویی و قهر می‌کند. این فرد چون به ولایت عامل نیست دچار این مشکلات می‌شود. ولایتی که می‌گوید محیط آینه است، منشأ ناآرامی رذایل درونی است 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 اطرافیان آینه ای هستند که این رذایل را رو می‌کنند، رابطه محیط با انسان رابطه اظهاری است یعنی اظهار کننده است، نه رابطه ایجادی. کسی که حسد در وجودش هست اگر صاحب نعمتی را ببیند ناراحت می‌شود، ولی نمی‌توان گفت صاحب نعمت در او ایجاد حسد کرد، باید بگوییم صاحب نعمت حسد پنهان مرا تحریک و تهییج و آشکار کرد. پس حسد را ایجاد نمی‌کند، بلکه آن را اظهار می‌کند. انسانی که تا امروز نمی‌دانست حسود است امروز می‌فهمد حسد در او هست. 🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸 رابطه ولایت با تقوا چگونه است؟ ولایت ولی خدا می‌گوید محیط را آیینه ببین و رابطه‌اش را با خودت اظهاری بدان. وقتی ناراحت شدی با امید به وعده‌های خدا به خودت آرامش بده، وقتی آرام شدی دیگر نیاز به غیبت و حسد و نمّامی و بدگویی و سرزنش و اهانت و صد‌ها گناه دیگر نداری، بنابراین ولایت به انسان یاد می‌دهد انسان با اطرافیان چگونه