بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌ایمان آگاهانه»         روز پنجشنبه ١۴٠٢/١٢/٢۴ ✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز از ماه مبارک رمضان «» است و انشاالله به تبیین یکی از آیات جزء سوم قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان در سال ١٣۵٣ شمسی تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ آیه ٢٨۵ سوره بقره: أعوذ باللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّحِيمِ «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ» خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ»: رسول خدا به آنچه بر او از سوی پروردگارش نازل شده، ایمان و اعتماد کامل دارد؛ «وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ»: و همهٔ مؤمنان نیز به خدا و ملائکه او و کتاب‌ها و پیامبران الهی ایمان دارند؛ «لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»: (و براساس ایمانشان گفتند:) ما میان هیچ یک از پیامبران خدا فرق نمی‌گذاریم (چراکه همۀ پیامبران در یک مسیرند)؛ «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا»: و مؤمنان گفتند به گوش جان شنیدیم و آگاهانه فهمیدیم و اطاعت کردیم؛ «غُفْرَانَكَ رَبَّنَا»: (پس) پروردگارا، ما آمرزش تو را خواستاریم؛ «وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ»: و (می‌دانیم که) سرانجام همه به سوی توست. ✍️ در دو روز گذشـته، در تبییـن آیات ٢ و ٢١٨ سوره بقره از جـزء اول و دوم قـرآن کریـم، محضر مبارک شـما بزرگواران عرض کردیم که قرآن، «کتاب زندگی» اسـت و برای تمام مباحث مورد نیاز زندگی دنیوی و اخروی انسان، برنامه و سخن دارد و سپس گفتیم که یکی از مهمترین مباحث زندگی مؤمنانه این است که ایمان همواره باید همراه با عمل باشد و همانطور که از برق بدون چراغ، روشنایی حاصل نمی‌شود، از ایمان بدون عمل صالح هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. امروز نیز انشاالله در تبیین آیه ٢٨۵ سوره بقره به نکتـە مهم دیگـری در رابطه با چگونگی ایمان خلق به خالق اشاره خواهیم کرد. معـروف اسـت کـه روزی پيامبر اکرم (ص) بـا تعدادی از اصحاب از کنـار پیرزنی عبور می‌کردند کـه مشـغول نخریسـی بـود و در همـان حـال خـدا را شـکر می‌کرد و مرتب الحمدلله می‌گفت؛ رسـول خـدا بـه او فرمودند: خـدا را چگونه شـناختی که این‌گونه او را سـتایش می‌کنی؟ پیرزن در پاسخ به حضرت، به چرخ نخریسی خود اشاره کرده و گفت: همانطور کـه ایـن چرخ، بدون کمک دسـت من نمی‌چرخد، چرخ ایـن عالم نیز بدون ارادە خداوند نخواهد چرخید! در این هنگام رسـول خدا رو بـه اصحـاب کرده و فرمودنـد: «شما را به دين این پیرزن توصيه می‌کنم» (تفسير آسان، ج‏١، ص۵٩) در این حکایت مـراد ایـن است کـه وقتـی رابطـۀ ایمانـی بیـن مؤمـن و خداونـد متعـال برقرار می‌شود، او باید در حد وسع و فهم خود بـرای ایمانش به‌ پروردگار، دلیل و برهان داشته باشد و هـر کـس کـه خود را در خیمـۀ ایمانی ذات مقـدس باریتعالی قـرار می‌دهد، باید این سؤال را از خود بپرسد که آیا دلیلی برای خداباوری خود دارد؟ خداوند در آیه ٢٨۵ سوره بقره به همین موضوع، یعنی ایمان با فهم و درک اشاره نموده و می‌فرماید: «وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» یعنی مؤمنان گفتند ما با تمام وجود آنچه را که خدا برای ما معین کرده و فرستاده شنیدیم، فهمیدیم و سپس اطاعت کردیم؛ یعنی اطاعت و ایمان ما کورکورانه نبوده؛ بلکه از روی روشنی و آکاهی بوده است؛ در اینجا باید عرض کنیم که متأسفانه ایمان بسیاری از ما، ایمان آگاهانه نیست! بلکه ایمان مقلدانه یا متعصبانه است! و اگر از ما بپرسند: چرا خدای یگانه و پیغمبر اسلام را بر حق می‌دانیم؟ تنها جوابمان این است که چون پدر و مادر و معلم توی کلاس و مردم کوچه‌بازار می‌گویند که پیامبر اسلام برحق است! یعنی ایمان بسیاری از ما، ایمان مقلدانه است! و حتی در بعضی از مواقع هم، ایمان ما متعصبانه است و العياذبالله در روبروی پیروان ادیان دیگر چه‌بسا به پیامبران الهی دیگر، بی‌احترامی می‌کنیم و فکر می‌کنیم با این کار باعث خشنودی خدا و پیامبر اکرم (ص) شده‌ایم! لذا عمل کردن از روی این نوع ایمان‌ها، نه تنها از نظر خدا ارزشی ندارد، بلکه دارای پیامدهای سوء می‌باشد! https://eitaa.com/ROOZBARG ادامه دارد 👇