🔸ادامه👇
❕این تهدید عملی شد و علی علیه السلام عایشه را طلاق داد ، چنان که سعد بن عبد الله قمی خطاب به امام عصر علیه السلام عرضه داشت ؛
« از اجداد شما براى ما روايت كرده اند كه پيغمبر خدا اختيار طلاق زنان خود را بدست امير المؤمنين عليه السّلام داده بود. حتى روايت شده كه على
عليه السّلام در جنگ جمل براى عايشه پيغام فرستاد كه اسلام و پيروان آن را گرفتار فتنه خود نمودى و فرزندان خود را از روى نادانى به سراشيب مرگ افكندى، اگر خود برميگردى چه خوب و گر نه تو را طلاق ميدهم؛ با اينكه مرگ پيغمبر، زنهاى آن حضرت را طلاق داده بود.
❕امام زمان عليه السّلام پرسيد: طلاق به معنى چيست؟ عرض كرد: يعنى رها كردن زن (كه اگر بخواهد شوهر كند آزاد باشد) فرمود: اگر رحلت پيغمبر زنهاى او را آزاد و رها كرده بود، پس چرا جايز نبود كه آنها بعد از پيغمبر شوهر كنند؟ عرض كرد ، زیرا خداوند متعال ازدواج آنها را (بعد از پيغمبر) حرام كرده بود. فرمود: پس چگونه رحلت پيغمبر آنها را رها گردانيد؟ عرض كرد ، معنى طلاقى كه پيغمبر حكم آن را واگذار بامير المؤمنين عليه السّلام نمود چيست؟ امام فرمود ؛
«خداوند متعال مقام زنان پيغمبر را بزرگ داشت و آنها را به شرف مادرى مؤمنين فائز گردانيد، پيغمبر هم به امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: يا على اين شرافت تا وقتى كه اطاعت ميكنند براى آنها خواهد بود، ولى هر كدام بعد از من نافرمانى خداوند كردند و عليه تو سر بشورش برداشتند، آنها را آزاد بگذار تا اگر بخواهند با ديگرى ازدواج كنند و از مقام ام المؤمنينى ساقط گردند. »
📚کمال الدین ، ج 2 ص 459 _ دلائل الامامه ص 511
❕در برخی دیگر از نقل ها آمده است که این حق طلاق پس از امام علی به سایر امامان منتقل شده است و امام حسین علیه السلام پس از آنکه عایشه به جنازه امام حسن علیه السلام اهانت کرد ، طلاقش تجدید شد و امام حسین مجددا طلاق او از پیامبر را امضاء نمود ، چنان که مسعودی می نویسد ؛
« از پیامبر روایت شده است که اگر اوصیاء من زنی از همسران من را طلاق دهند آنان روز قیامت مرا ملاقات نخواهند کرد و روایت شده است که وقتی عایشه ( با جنازه امام حسن اهانت کرد ) ، حسین علیهما اسلام حکم طلاق او را صادر کرد زیرا پیامبر حق طلاق همسرانش را به امیر مومنان و امیر المومنین به حسن و حسن پس از خودش به حسین علیهم السلام واگذار کرده بود »
📚اثباه الوصیه ص 163 _ اثباه الهداه ج 2 ص 255
👌البته چنان که از روایات فوق روشن شد ، طلاق مذکور نوعی طلاق معنوی است و موجب آن می شود که عایشه دیگر آن احترام و شرافتی را که به خاطر همسری پیامبر داشته ، نداشته باشد و روز قیامت بین او و پیامبر جدایی باشد ، اگر چه در دنیا هنوز حکم همسری ظاهری پیامبر را داشته و مثلا حق ازدواج پس از پیامبر را نداشته است ، لذا می بینیم که علامه مجلسی می نویسد ؛
« همسران منافق پيغمبر از اينكه ام المؤمنين باشند بيرونند، و امير مؤمنان در روز جنگ بصره (كه جنگ جمل باشد) عائشه را طلاق داد تا براى مردم روشن شود كه از اين حكم بيرون است نسبت به برخى اعتبارات و وجوه ( احترام و ارتباط با پیامبر در قیامت ) اگر چه حرمت ازدواج مؤمنان با او به جاى خود مانده است. »
📚بحار الانوار ج 71 ص 265
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir