🔸ادامه 👇
👌اما پاسخ به استدلال آقامیری ؛
❕جمله استثنائيه « إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ » (مگر آنچه پروردگارت بخواهد) كه در آيات فوق هم در مورد اهل بهشت آمده و هم اهل دوزخ ، موجب ایجاد شبهه در عدم جاودانگی بهشت و دوزخ شده است ، در حالی که تعبیر مذکور مفهوم روشنی دارد ؛
1⃣هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى دارد.
❕شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى فرمايد: « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذ » اين عطا و پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمىشود. و اين نشان مى دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است.
2⃣از آنجا كه اين آيات از دو گروه شقى و سعيد بحث مى كند و شقاوتمندان همگى الزاما افراد بى ايمانى كه مستحق خلود باشند نيستند، بلكه ممكن است در ميان آنها گروهى از مؤمنان خطاكار وجود داشته باشند بنا بر اين استثناء مربوط به اين گروه است.
❕ولى اين سؤال پيش مى آيد كه اين استثناء در جمله دوم چه مفهومى خواهد داشت؟ (در مورد سعادتمندان) در پاسخ گفته شده است كه آن نيز در مورد مؤمنان خطاكار است كه مدتى بايد در آغاز به دوزخ بروند و پاك شوند سپس به صف بهشتيان بپيوندند، در حقيقت استثناء در جمله اول نسبت به آخر كار است و در جمله دوم نسبت به آغاز كار. اين احتمال نيز در پاسخ سؤال فوق وجود دارد كه استثناء در جمله اول اشاره به مؤمنان خطاكار باشد كه بعد از مدتى از دوزخ رهايى مى يابند و در جمله دوم تنها اشاره به قدرت و توانايى پروردگار باشد. شاهد اين سخن اينكه در جمله اول بعد از استثناء جمله:" إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ" كه دليل بر انجام اين مشيت است ذكر شده و در جمله دوم" عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ" كه دليل بر ابديت است آمده (دقت كنيد).
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 248
❕در روایات اهل بیت علیهم السلام هم بیان شده است که استثنای « الا ما شاء ربک » نسبت به دوزخیان در مورد مومنین خطاکار است که آنان در دوزخ جاودانه نمی مانند و شامل مطلق دوزخیان ( کفار و مشرکین ) نمی شود .
👌حمران می گوید به امام صادق عليه السلام گفتم: به ما [حديث] رسيده است كه جهنّم عمرش به سر مى آيد، به طورى كه درهايش باد مى خورد. ( كنايه از اين كه ديگر كسى در جهنّم نمى ماند تا درهايش به روى او بسته شود، و خالى از جمعيت خواهد شد. )
❕امام علیه السلام فرمود ؛ «نه به خدا، آن جا ابدى است!».
👌 گفتم: «تا آسمانها و زمين برجايند، در آن ماندگار خواهند بود، مگر آنچه پروردگارت بخواهد»؟ ( پس معناى اين آيه كه حاكى از عدم جاودانگى است، چه
مى شود؟ )
❕امام علیه السلام فرمود ؛ «اين [آيه]، در باره كسانى است كه [سرانجام] از آتش خارج مى شوند [و محكوم به عذاب ابدى نشده اند یعنی مومنین خطاکار]».
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 132
👌بنابراین استثنای « الا ما شاء ربک » در مورد دوزخیان اشاره به مومنین خطاکار است که روزی از دوزخ خارج می شوند نه کفار و مشرکین چرا که آنان تا ابد در دوزخ خواهند بود ، اما متاسفانه برخلاف نصوص و ادله ، آقامیری مدعی است که استثنای مذکور شامل همه دوزخیان می شود ❗️❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir