👌در روایاتی آمده است که مستحب است ، زنان در خانه « حبس » شوند ، ما گفتیم مقصود از حبس در این روایات « اختصاص دادن و مخصوص گردانیدن » است ، یعنی زنان را برای وظائف خانه اختصاص دهید و وظائف بیرون خانه بر عهده مردان باشد ، در ذیل بخوانید ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2915
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050
❕حال معاند جاهل آمده است و می گوید « حبس » به معنای « زندانی کردن است » نه « اختصاص دادن » در حالی که ما می بینیم ابن منظور در « لسان العرب» که از معتبر و مسند ترین کتب لغوی است می گوید ؛
« احتباسک ایاه ، اختصاصک نفسک به » « وقتی می گویی آن چیز را حبس خودت کردی ، یعنی خودت را به آن اختصاص دادی » ، « تقول احتبست الشی ء ، اذا اختصصته لنفسک خاصه » وقتی می گویی آن شی ء را حبس کردم ، یعنی آن چیز را تنها مختص خودت کردی »
📚لسان العرب ج 6 ص 44
❕یا می بینیم راغب در مفردات می نویسد ؛
« تحبیس به معنای وقف کردن و اختصاص دادن چیزی برای همیشه است ، حبیس فی سبیل الله ، یعنی این را در راه خدا برای همیشه وقف و اختصاص دادم »
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 444
❕در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم هم آمده است ؛
« حبس ؛ ان حقیقه هذه الکلمه هی التوقیف فی مکان او علی منظور و برنامج معین حتی لا یتعداه » « حقیقت معنای واژه حبس ، یعنی وقف و اختصاص دادن به مکان یا برنامه ای که از آن تعدی نشود »
📚التحقیق ج 2 ص 183
❕اگر به زندانی نیز ، زندانی گویند از این جهت است که او را به حضور در مکانی خاص اختصاص داده اند ، بنابراین اصل این واژه به معنای مخصوص گردانیدن است .