🔸ادامه👇
❕از روایات اهل سنت استفاده می شود که این جریان برای پیامبر گرامی نیز اتفاق افتاده است ، نقل می کنند ؛
« جبرئيل عليه السّلام نزد پيامبر خدا آمد و او را بُرد تا عبادتگاه ها را نشانش دهد. كوه ثبير، شكافته شد و وارد مِنا گشت و جَمَره ها را نشانش داد. سپس مشعر و آنگاه عرفات را. شيطان، كنار جَمَره بر پيامبر نمايان شد. ايشان، با هفت سنگ او را راند، تا اين كه پنهان شد و از كنار جمره دوم، سربرآورد. پيامبر با هفت سنگ او را زد، تا اين كه ناپديد شد، سپس در آخرين جمره، آشكار شد. هفت سنگ بر او زد، تا اين كه پنهان گشت. »
📚المستدرك على الصحيحين ج 1 ص 650 _ صحيح ابن خزيمة ، ج 4 ص 316
❕بنابراین حکمت و نماد رمی جمرات ، دشمنی با شیطان و هواهای نفسانی است چنان که در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«در موقع رمى جمرات شهوتها و پستي ها و زشتي ها را دور بيفكن »
📚بحار الانوار ج 96 ص 125
❕و به خاطر همین مخالفت و دشمنی کردن با شیطان و هوای نفس است که رمی جمرات موجب پاکسازی گناهان می شود ، چنان که فرمودند ؛
« حاجی وقتی جمرات را رمی می کند ، از گناهانش خارج میشود ، و به ازای هر سنگریزه ، گناه کبیره هلاک کننده ای ، از او بخشیده می شود »
📚وسائل الشیعه ج 14 ص 55
❕در پایان کلام مرحوم فیض کاشانی را در حکمت رمی جمرات از نظر بگذرانیم که فرمود ؛
« بايد قصد تو در اين عمل، اطاعت امر الهى و اظهار رقيّت و بندگى و صرف امتثال باشد بى آن كه عقل و نفس در آن دخالت و تصرّفى كند و نيز به منظور تشبّه جستن به ابراهيم (ع) باشد، چه شيطان در اين محلّ به نزد او آمد تا در حجّ او شبهه اى پديد آورد يا با ارتكاب گناهى او را دچار فتنه اى سازد و خداوند به ابراهيم (ع) دستور داد كه با انداختن سنگ او را دور و از خود مأيوس گرداند.
❕ اينك اگر از دلت بگذرد كه ابراهيم (ع) به شيطان سنگ انداخت و او را از پيش خود دور ساخت براى اين بود كه شيطان بر او وارد شده بود و ابراهيم (ع) او را ديد، ليكن شيطان نزد من نيامده و من او را نديده ام ديگر سنگ انداختن چه معنا دارد. بايد بدانى كه اين خيال از شيطان است و او آن را در دل تو انداخته تا اراده ات را در رمى جمرات سست گرداند و به دلت اندازد كه اين كارى بيهوده و شبيه بازى كودكان است كه نبايد به آن مشغول شوى ليكن تو بايد با جديّت و كوشش در رمى او را از پيش خود برانى و دماغش را به خاك بمالى و بدانى كه تو در ظاهر سنگ به سوى عقبه مى اندازى امّا در واقع سنگ را بر چهره شيطان مى زنى و پشت او را مى شكنى، زيرا خوارى و مقهوريّت شيطان جز با تعظيم و امتثال امر الهى و به مجرّد فرمان او بى آن كه عقل و نفس در آن دخالتى كنند حاصل نمى شود. »
📚راه روشن ( ترجمه المحجه البیضاء ) ، فیض کاشانی ، ج 2 ص 282
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir