🔸ادامه 👇 ❕در روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام هم تصریح به عید بودن روز غدیر و این که عید غدیر افضل اعیاد است شده است چنان که امام صادق علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است ،آن روز ، روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص 125 👌برای عید غدیر ، نماز با فضیلتی نیز نقل شده است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر دو رکعت نماز بخواند و به مقدار نیم ساعت قبل از ظهر غسل کند و دعا کند و در هر رکعت یک سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره قدر را بخواند ، این نماز در نزد خداوند برابری می کند با صد هزار حج و صد هزار عمره و هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت از خدا خواسته نمی شود مگر آنکه اجابت می شود » 📚تهذیب الاحکام ج 3 ص 143 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « هرکس در روز غدیر در هر وقتی که بخواهد، دو رکعت نماز بخواند اگر چه افضل آن است که نزدیک ظهر باشد چرا که همان ساعتی است که پیامبر علی علیهما السلام را به عنوان راهنمای مردم منصوب کرد... پس هرکس در این ساعت دو رکعت نماز بخواند و پس از آن سجده کند و صد مرتبه شکرا لله بگوید و دعایی را که وارد شده است پس از نماز بخواند ( پاداش فراوانی در نزد خداوند دارد )» 📚وسائل الشیعه ج 8 ص 90 ( جهت دیدن دعای مذکور به کتاب مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 889 رجوع کنید ) ❕البته توجه به این نکته لازم است که نماز عید غدیر خم از نمازهای مستحبی است و طبق قاعده کلی فقه شیعه ، نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند جز مواردی که استثناء شده است مانند نماز استسقاء ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « جایز نیست که نماز مستحبی به جماعت خوانده شود چرا که بدعت است و هر بدعتی ضلالت است و هر ضلالتی در آتش است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 124_ خصال ج 2 ص 606 ❕بنابراین نماز عید غدیر هم ، چون نماز مستحبی است ، باید فرادا خوانده شود و به جماعت خواندن آن جایز نیست ( که متاسفانه برخی به این عدم جواز توجه ندارند و به جماعت می خوانند ) ، صاحبان کتابهای فقه استدلالی ، به این نکته تصریح کرده اند ؛ 📚جواهر الکلام ج 13 ص 140 _ الحدائق الناضره ج 10 ص 536 ❕مرحوم صاحب عروه نیز فتوا می دهد ؛ « جماعت خواندن در نمازهای نافله اصلیه مشروع نیست ... حتی به جماعت خواندن نماز غدیر بنابر اقوی » ( فقهایی که بر عروه شرح زده اند ، مانند امام خمینی ، خویی ، گلپایگانی ، مکارم شیرازی و ... این سخن صاحب عروه را پذیرفته اند و رد نکرده اند )» 📚العروه الوثقی مع التعلیقات ج 1 ص 650 ❕اما این که گفته شد روزه در عید قربان و فطر حرام است چگونه در عید غدیر روزه مستحب است نیز پاسخ روشنی دارد چرا که قرار نیست در هر عیدی روزه گرفتن حرام باشد ، ما عید مبعث یا عید جمعه و ... را داریم که روزه در آن مستحب است نه حرام ؛ 📚روضه الطالبین، ج 2 ص 253 _ غنیه الطالبین، ص 502 ❕ما باید سرسپرده پیامبر گرامی باشیم چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنچه را رسول خدا براى‏ شما آورده بگيريد و اجرا كنيد، و آنچه را از آن نهى كرده خوددارى نمائيد، و از مخالفت خدا بپرهيزيد كه خداوند شديد العقاب است. » (حشر 7) ❕و می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕خداوند و رسولش روز غدیر را عید اعلام کرده اند و پیامبر گرامی به روزه آن روز توصیه کرده است و ما نیز باید امر آنان را به روی چشم بگذاریم ، چرا که روزه روز غدیر برای شکرگزاری خداوند به خاطر نعمت ولایت و امامت جعل شده است چنان که در نقلی آمده است مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد چهار عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، عید دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام منصوب کرد . مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ امام پاسخ داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 443 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir