🔸ادامه 👇 ❕مؤلف كتاب «البدء و التاريخ» در مورد حوادث مربوط بعلائم ظهور، در موضوعى كه تحت عنوان «سيّدى كه با پرچمهاى سياه از خراسان خروج خواهد نمود) آورده است چنين مى ‏نويسد ؛ « ثوبان از رسول خدا روايت نموده كه آن حضرت فرمود ؛ هرگاه ديديد كه پرچمهاى سياه از طرف خراسان نمايان شد پس با پاى پياده از آنها استقبال كنيد، زيرا خليفه خدا مهدى عليه السّلام با آنهاست. و در اين باره از «ابن عبّاس بن عبد المطلّب» نيز روايت شده كه گفته است هرگاه پرچمهاى سياه از سوى مشرق، پديدار شد آنگاه است كه شما بايد براى حضرت مهدى عليه السّلام سلطنتش را زمينه‏ سازى كنيد (و در نسخه ديگرى است كه صاحبان آن پرچمها براى حكومت حضرت مهدى عليه السّلام زمينه ‏سازى مى‏ كنند). ❕مؤلّف كتاب نامبرده در توضيح روايات مزبور چنين مى‏ نويسد ؛ «و مردم در تأويل اين اخبار اختلاف كرده ‏اند ... گروه ديگرى گفته‏ اند كه: اين «سيّد» هنوز نيامده است. و نخستين محلّ برانگيختگى او از سوى چين است، از ناحيه‏ اى كه به آن «ختن» گفته مى‏ شود، در آنجا گروهى از فرزندان فاطمه عليها السّلام، از نسل حسين بن على عليه السّلام زندگى مى ‏كنند.و اين عدّه گفته‏ اند: فرمانده سپاه آن سيّد، مرد كوسه ‏اى از طايفه بنى تميم است و درباره او حكايات، و داستانهاى عجيب و غريبى از كشتن و به اسارت در آوردن دشمن نقل مى‏ منند، و خدا به حقيقت آن داناتر است و اللّه اعلم‏ » 📚البدء و التاريخ، ج 2، ص 174، 176 ❕چنان که می بینیم این گونه تحلیل ها مستند به منابع روایی مورد اعتماد نیست و به نوعی تفسیر به رایی است که قابل تکیه نمی باشد . 👌البته ممکن است به نقل ذیل برای آنچه که در رابطه با خراسانی گفتند ، استناد کنند که در «الزام الناصب» از «اربعين ميرلوحى» از فضل بن شاذان از حضرت باقر عليه السّلام ، روایت است که فرمود ؛ «گويا مى‏ یينم قومى را كه خروج كرده‏ اند از دورترين بلاد مشرق از شهرى كه او را شيلا گويند، حق خود را از اهل چين طلب كنند و به ايشان ندهند، باز طلب كنند و به ايشان ندهند، پس چون چنين بينند شمشيرهاى خود را بر دوش نهند، پس راضى توجه كنند و خراسان را از اهلش مطالبه كنند و به ايشان ندهند، پس او را از اهلش بگيرند و آنان اراده دارند كه ملك را ندهند مگر به صاحب شما». 📚الزام الناصب ج 2 ص 133 ❕و از همان «اربعين ميرلوحى» از امير المؤمنين عليه السّلام فرمود ؛ «هرگاه قيام كند، قيام‏ كننده به خراسان همان كس كه از چين و ملتان آمده، سفيانى لشكرى به سوى وى بفرستد پس غلبه بر وى نكند» 📚همان منبع ❕عده ای بر اساس این دو نقل معتقد شده اند که مبدا خراسانی از چین است ، در حالی که این دو نقل در کتب معتبر و متقدمی چون الغیبه طوسی و نعمانی یا کمال الدین و ... نیامده است و حتی علامه مجلسی نیز در بحار الانوار آن را نقل نمی کند با این که رویه علامه مجلسی بر آن بوده است که تمام روایات معتبر و مورد استناد را نقل کند . 👌از سوی دیگر ، مولف الزام الناصب این دو نقل را از کتاب اربعینی نقل می کند که منسوب است به فردی به نام « سید محمد هادی بن لوحی موسوی حسینی » ( الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 1 ص 431 ) که چنین فردی مجهول است و شرح حالی از او در دست نیست . 👌بنابراین چاره ای جز تکیه کردن بر همان شرح حال اجمالی که از خراسانی در منابع مورد استناد ما آمده است ، نمی باشد و نقلها و تفسیرهای دیگری که از خراسانی بیان شده است در منابع معتبر نیامده است و قابل اعتماد نمی باشد ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir