🔸ادامه 👇 ❕قرآن مجيد درباره پيدايش جهان، تعبيرات گوناگونى دارد ؛ 👌در يك جا مى‏ فرمايد ؛ «سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد به وجود آييد، (و شكل گيريد) خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند: ما از روى طاعت آمديم » ( فصلت 11) ❕در جاى ديگر مى‏ فرمايد ؛ «آيا كافران نديدند ( و علم و دانش کسب نکردند ) كه آسمان‏ها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آنها را از يكديگر جدا ساختيم؛ و هر چيز زنده اى را از آب آفريديم؟! آيا ايمان نمى آورند؟!». ( انبیاء 30 ) 👌در اين دو آيه به سه نكته مهم درباره آفرينش جهان و موجودات زنده اشاره شده است ؛ 1. جهان در آغاز به صورت گاز و دود بوده است. 2. جهان در آغاز به هم پيوسته بوده، سپس كرات آسمانى از هم جدا شدند. 3. آغاز آفرينش موجودات زنده از آب بوده است. ❕و اينها همان چيزهايى است كه امروزه به عنوان نظريات مسلم علمى شناخته‏ مى ‏شود. 👌توضيح اين‏كه اگرچه درباره كيفيت پيدايش جهان و نحوه آن فرضيات مختلفى وجود دارد كه از حدود فرضيه تجاوز نمى ‏كند؛ ولى با توجّه به مطالعاتى كه روى كهكشان‏ها و منظومه هايى كه در حال پيدايش و شكل ‏گيرى هستند به عمل آمده، مسلم است كه جهان در آغاز به صورت توده گازى ابر مانند فشرده‏اى بوده كه بر اثر گردش به دور خود، قطعاتى از آن جدا شده و به اطراف پراكنده گشته است؛ و اين قطعات تدريجاً سرد شده و به صورت مايع و در موارد زيادى به صورت جامد در آمده، و كرات مسكونى و غير مسكونى را شكل داده است. ❕به عبارت ديگر مشاهدات دانشمندان فلكى در مورد سحابى ‏ها و جهان ‏هاى دور دست كه در حال تكميل است، اين مسأله را كه دنيا در آغاز به صورت توده گاز دود مانندى بوده از صورت يك فرضيه خارج ساخته و به عنوان يك نظريه قطعى معرفى مى‏ كند؛ اين چيزى است كه محافل علمى جهان آن را پذيرفته ‏اند. 👌در نخستين آيه فوق نيز صريحاً مى ‏خوانيم كه آسمان‏ها در آغاز به صورت دود بودند. هماهنگى اين آيه با اكتشافات دانشمندان كه چندان از عمر آنها نمى‏ گذرد نشانه‏اى از اعجاز علمى قرآن است كه پرده از روى مطلبى كه در عصر نزول قرآن كاملًا ناشناخته بوده بر مى‏ دارد. ❕دومين آيه نيز از به هم پيوستگى جهان و سیارات در آغاز امر و سپس جدا شدن اجزاى آن از يكديگر سخن مى ‏گويد، كه اين مطلب هم امروز به عنون يك اصل، مورد قبول محافل علمى است. 👌پيدايش موجودات زنده (اعم از گياهى و حيوانى) در نخستين بار از آب‏ درياها نيز امروز يك نظريه معروف علمى است؛ هر چند در چگونگى تحول و تطور و پيدايش انواع مختلف گياهان و جانداران در ميان دانشمندان گفتگو است. قرآن نيز در دومين آيه فوق، پيدايش همه موجودات زنده را از آب تعريف مى ‏كند. حتى آياتى كه آفرينش انسان را به خاك نسبت مى‏ دهد، تصريح دارد كه اين خاك با آب آميخته بود و به صورت طين (گل) بود. در آيه 45 سوره نور نيز مى ‏خوانيم: وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ: «و خداوند هر جنبنده اى را از آبى آفريد». 📚پیام قرآن ج 8 ص 157 ❕توضیحات بیشتر در مورد خلقت موجودات زنده از آب را در ذیل بخوانید ؛ https://t.me/Rahnamye_Behesht/6782 ❕بنابراین به هم پيوستگى آسمان و زمين اشاره به آغاز خلقت است كه طبق نظرات دانشمندان، مجموعه اين جهان به صورت توده واحد عظيمى از بخار سوزان بود كه بر اثر انفجارات درونى و حركت، تدريجا تجزيه شد و كواكب و ستاره ‏ها از جمله منظومه شمسى و كره زمين به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « به آسمانها در حالى كه به صورت دود بودند، فرمان داد (فرمانى تكوينى براى پيمودن مراحل خلقت و تكامل). در اين هنگام، ميان بخش‏هاى مختلف آن ارتباط برقرار گشت (و به صورت توده عظيمى در آمدند). سپس آسمانها را از هم جدا ساخت و درهاى بسته آنها را باز گشود » 📚نهج البلاغه خطبه 91 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir