🔸ادامه 👇 ❕مثلا در ذیل آیات سوره الرحمان ، از پیامبرگرامی می خوانیم که فرمود ؛ «دو باغ بهشتى كه بناى آنها و ظروف و هرچه در آنهاست از نقره است و دو باغ بهشتى كه بناى آنها و ظروف و هرچه در آنهاست از طلاست»! 📚مجمع البیان ، ج 9 و 10 ص 210 ❕همين معنا با صراحت بيشترى در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است، فرمود ؛ «نگوييد بهشت يكى است زيرا خداوند مى‏ فرمايد: (پائين‏تر از آن، دو بهشت ديگر است) و نگوييد درجه واحدى است، چرا كه خدا فرموده: «درجاتى است بعضى بالاتر از بعض ديگر ، و اين تفاوت به خاطر اعمال آنهاست». 📚همان منبع ❕امام باقر ع فرمود ؛ « بهشت‏هاى نام‏برده در قرآن، عبارت‏ اند از: بهشت عَدْن (دست نخورده)، بهشت فردوس ، بهشت نَعيم (ناز و نعمت)، و بهشت مأوا (آسايش). خداوند عز و جل، بهشت‏هاى ديگرى نيز دارد كه با اين بهشت‏ها در ميان گرفته شده‏ اند ( و در بین آنها قرار دارند )» 📚الکافی ج 8 ص 100 ❕و فرمود ؛ « بهشت‏های ( اصلی ) ، چهار تايند؛ چرا كه خداوند مى‏ فرمايد: «و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو بهشت است». اين، در جايى است كه شخص به طرف شهوتى از شهوات دنيا كه گناه است، هجوم مى‏ آورد و در همان حال، به ياد مقام پروردگارش مى ‏افتد و از ترس او، آن شهوت را رها مى‏ کند. اين آيه در باره چنين كسى است. اين دو بهشت، براى مؤمنان و پيشتازان است. ❕و سخن او كه: «و پايين ‏تر از آن دو، دو بهشت ديگر است»، يعنى پايين‏تر از آنها در رتبه، نه پايين‏تر از آنها در قُرب [و نزديكى به خداوند]. اين دو بهشت، براى اصحاب يمين ‏اند، و عبارت اند از: بهشت نعيم (ناز و نعمت) و بهشت مَأوا (آسايش). 👌در اين چهار بهشت، ميوه‏ ها از لحاظ فراوانى، مانند برگ درختان و ستارگان‏ اند. گرداگرد اين چهار بهشت، ديوارى است كه طول آن، پانصد سال راه است. يك خشت آن، از نقره است و يك خشتش از طلا و يك خشتش دُر و يك خشتش ياقوت است و ملاطش، مشك و زعفران است و كنگره‏ هايش نورى درخشان‏ اند. انسان، عكس خود را در اين ديوار مى ‏بيند. اين ديوار، هشت دروازه دارد و هر دروازه ‏اش، دو لگنه دارد كه پهناى آنها به اندازه يك سال دويدنِ اسبِ تيز تك است. » 📚الاختصاص ص 356 _ بحار الانوار ج 8 ص 218 ❕بنابراین ، بهشت داراى مقامات و درجات و مراتبى است و مى‏ توان هر كدام را بهشتى دانست، و بدون شك تفاوت مقامات اولياء اللَّه ايجاب مى‏ كند كه درجات آنها در بهشت متفاوت باشد بهشت مقربين با اصحاب اليمين متفاوت است، و بهشت كسانى كه در قله‏ هاى ايمان و معرفت و اعمال صالح قرار دارند با كسانى كه در مراتب پائين‏ترند فرق دارد. 👌حال پاسخ اشکال ملحد ؛ ❕قابل توجه اينكه «جنت» در آيات قرآن گاه به صورت مفرد آمده ( الجنه ) كه مفهوم جنس را مى‏ رساند، و تمام باغ‏هاى بهشتى را شامل مى‏ شود . 📚پیام قرآن ، ج 6 ص 271 ❕ یعنی « ال » وارد شده بر سر « جنه » « ال جنس » است و شامل تمام باغهای بهشتی می شود ،👈 مثلا « ال » موجود بر « الانسان » در آیه شریفه « ان الانسان لفی خسر » ، ال جنس است و شامل تمام انسانها می شود ، جز آنهایی که در ادامه آیه استثناء می خورد . 👉 👌و گاه به صورت جمع، (جنات) كه شامل تمام باغ‏هاى بهشتى و مراحل و مراتب مختلف آن است . ❕شبهه افکن چون با ادبیات عرب بیگانه است ، گمان کرده است که استعمال مفرد « جنه » با استعمال جمع آن « جنات » در تضاد است ، در حالی که توجه ندارد که « ال » وارد بر « جنه » ، « ال » جنس است و شامل تمام باغ ها می شود و تضادی میان این دو استعمال نمی باشد ، جهت اطلاع بیشتر از « ال جنس » رجوع شود ؛ 📚ترجمه و شرح مغنی الادیب ، صفایی ، ج 1 ص 114 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir