👌با توجه به این نکته مسلمان بی نماز ، از کافر و منافق بالاتر است ، زیرا مسلمان در عمل و اطاعت امر خداوند ، سستی می کند و به خلاف کافر و منافق ، منکر یا دشمن خداوند نیست ، البته چنین مسلمان بی نمازی ، از شفاعت بهره ای ندارد ، و به خاطر بی نمازی وارد دوزخ می شود ، چنان که در روایات متعددی از پیامبر گرامی و امام صادق علیهما السلام آمده است که فرمودند ؛ « شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمرد نمی رسد » 📚وسائل الشیعه ج 4 ص 23 ❕مسلمان بی نماز ، از آنجایی که مشمول شفاعت نمی شود ، وارد دوزخ می شود و پس از آنکه مجازات بی نمازیش را دید ، از جهنم به خاطر ایمان و اسلامش خارج می شود ، زیرا تنها کفار و منافقین هستند که تا ابد در دوزخ می مانند ، چنان که کاظم علیه السلام فرمود ؛ «تنها اهل کفر وجحود واهل ضلالت و شرک در جهنم تا ابد باقی خواهند ماند» 📚التوحید صدوق ص407 ❕البته احتمال است که بی نمازان در نهایت دست از ایمان بکشند و کافر اعتقادی از دنیا روند ، که در این صورت مجازات جاودانه جهنم در انتظار آنان است ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « سپس سر انجام کسانی که مرتکب اعمال سوء شدند ، این شد که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخره گرفتند » (روم 10) ❕این تعبیر نشان می دهد که اصرار در گناه و ادامه آن منجر به کفر ( اعتقادی ) و تکذیب آیات الهی می شود . 📚پیام قرآن ج 6 ص 373 ❕در روایت دیگر آمده است که ابلیس در هنگام مرگ توان بی ایمان کردن و فریب اهل نماز را ندارد که به تبع بی نمازان ، حفاظی در برابر فریب های ابلیس و دعوت او به بی ایمانی ندارند ؛ 📚الکافی ج 3 ص 136 ❕پاسخ به چند نکته مورد اشاره ؛ 1⃣مطابق آنچه آمد ، بی نماز ، کافر عملی است نه کافر اعتقادی ، بنابراین هیچگاه کافر و منافق از بی نماز بالاتر نمی شوند ، روایتی که می گوید کافر و منافق از بی نماز برتر هستند ؛ 📚جامع الاخبار ، شعیری ، ص 74 ❕هیچ گونه سندی ندارد و قابل استدلال نیست و بزرگان محدثین چون شیخ حر عاملی و علامه مجلسی نیز از نقل آن ، اعراض کردند که این گواه بر ضعف نقل مذکور می باشد . 2⃣در برابر بی نماز باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و او را به نماز دعوت کرد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 117 ❕و لزوما نهی از منکر به معنای قطع رابطه نیست ، خصوصا آنکه اگر بی نماز از خویشان باشد که قطع رحم با او به صورت مطلق ، جایز نیست و حرام است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3367 3⃣تنها در مورد افرادی که در مسجد از روی بی توجهی و بدون عذر ، حاضر نمی شوند ، در روایاتی از هم کاسه شدن و ازدواج و مشورت کردن با آنان نهی شده تا تنبیه شوند و شان مسجد را حفظ کنند ؛ « استحباب ترک مواکله من لا یحضر المسجد و ترک مشاربته و مشاورته و مناکحته و مجاورته » 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 194 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1889 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir