🔸ادامه 👇 4⃣او در ادامه با استدلال به این آیه طرح اشکال کرده است . خداوند می فرماید ؛ « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً ، لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً » ( فرقان 49 ) ❕اشکال مطرح کرده است که در تعبیر « بلده میتا » اشتباه صورت گرفته است ، زیرا « بلده » مونث است و نعت آن نیز باید مونث باشد ، در حالی که « میتا » مونث نیست . 👌در تفسیر نمونه پاسخ او داده شده است و می گوید ؛ « بايد توجه داشت كه « بلدة » در اينجا به معنى بيابان و صحرا است، و با اينكه اين لفظ مؤنث است صفت آن كه « ميتا » مى‏ باشد به صورت مذكر آمده به خاطر اينكه به معنى مكان است و مكان مذكر مى ‏باشد. » 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 109 ❕بنابراین چون بلده در معنا مذکر است ، نعت او مطابق با معنای آن مذکر آمده است ، چنان که زمخشری ادیب معروف ، به این نکته تصریح می کند و چنین استعمالی را مطابق با قواعد فصحیح عربی می داند ، یعنی به اعتبار معنای یک کلمه ، می توان نعت را از نظر تذکیر و تانیث ، تطابق داد . 📚الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ‏3، ص ، 285 5⃣او در ادامه به آیه تطهیر اشکال مطرح کرده که خداوند می فرماید ؛ «ُ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » ( احزاب 33 ) ❕می گوید حضرت زهرا س نیز ، جزء اهل بیت است ، اما ضمائر در آیه شریفه مذکر آمده است ، در حالی که تذکیر ضمائر ، بر حسب تغلیب است ، که توضیحش را دادیم . 👌عرب در جمعی که متشکل از چند مرد و یک زن است ، ضمیر تذکیر را به خاطر زیادی تعداد مردان بر زنان ، بر تانیث غلبه می دهد ؛ « كتغليب الأكثر على الأقل‏ » 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏1، ص: 440 ❕در آیه تطهیر نیز چون تعداد مردان بیشتر بوده اند ، ضمیر تذکیر بر تانیث ترجیح داده شده است . 6⃣او در پایان به این دو آیه اشکال کرده است که می فرماید ؛ « لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُنا » ( هود 69 ) ، « قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي‏ » ( آل عمران 183 ) ❕می گوید چرا در جایی فعل « رسل » مونث آمده است و در جایی مذکر . 👌در حالی که « رسل » جمع مکسر است ، و در مواردی که فاعل جمع مکسر باشد ، می توان فعل آن هم به صورت مذکر استعمال شود و هم به صورت مونث ؛ « الا اذا کان جمع تکسیر ، فیجوز فیه الوجهان » 📚بدائه النحو ، ص 110 ❕او در گذشته اشکالات دیگری به قرائت « حفص » کرده بود که با پاسخ مفصل ما مواجه شد ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13112 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir