🔸ادامه 👇 👌مترجم یکی از کتابهای او می نویسد ؛ « هركس كتاب رشحات عين الحيات تاليف مولانا فخر الدين على صفى ( واعظ کاشفی ) را بقصد تتبع و تحقيق بخواند و از ترجمه احوالش بشرحى كه گذشت اطلاع يابد و از خويشاوندى و روابط نزديك و حشر و نشر دائم و مستمر او با مولانا عبد الرحمن جامى و خانواده خواجه سعد الدين كاشغرى كه از بزرگان مشايخ طريقه نقشبندي ه‏ا اند واقف شود، بى‏ هيچ شك و ترديدى حكم مى‏ کند كه مولانا فخر الدين على مؤلف رشحات يك نفر مسلمان سنى مذهب خالص است و در تصوف نيز پيرو طريقه نقشبنديه و از ارادتمندان و سرسپردگان مشايخ بزرگ آن طايفه به خصوص خواجه عبيد الله احرار كه كتاب رشحات را بنام او و در مناقب و فضائل و كرامات و كلمات قصار او و بزرگان آن سلسله تاليف كرده است و با توجه به اين نكته كه نقشبنديه تنها فرقه‏ اى هستند از صوفيه كه سلسله نسبت خود را به ابو بكر صديق مى‏ رسانند و روش اين فرقه از صوفيه در شريعت، التزام كامل سنت و عمل به عزيمت و اجتناب تام از بدعت و رخصت است و لذا چنين كسانى با چنان راه و روش آميخته به تعصب‏ نمى‏ توانند پيرو مذهب تشيع و شيعه اثنا عشرى باشند » 📚رشحات عين الحيات(ترجمه)، مقدمه‏ ج‏1، ص: 85 ❕سایت ویکی پدیا نیز که ملحد با جعل و دروغ ، به آن استناد کرد تا آقای واعظ کاشفی را شیعه خالص معرفی کند ، صراحتا می گوید که مذهب او مورد اختلاف است و ذیل عنوان بحث از مذهب او ، ادله ای را از افرادی ارایه می دهد که او سنی بوده است ؛ 🌐https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D9%88%D8%A7%D8%B9%D8%B8_%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D9%81%DB%8C ❕از آنچه گذشت ، شرح حال آقای واعظ کاشفی و جعل و تزویر معاندین در مورد او روشن می شود . 👌چنان که گفتیم ، تفسیر واعظ کاشفی ، از آیه شریفه مورد استناد معاند ، مطابق با عقیده اهلسنت است ، چرا که آنان نقل می کنند که اهل کتاب در هنگام جزیه دادن باید نشسته باشند و مسلمان ایستاده ، تا خواری و ذلت آنها در برابر مسلمان ، نمود پیدا کند ؛ « الصغار ان یوخذ الجزیه منه قائما و المسلم جالسا » 📚احکام القرآن ، جصاص ، ج 3 ص 99 _ تفسیر فخر رازی ، ج 16 ص 30 _ مغنی ابن قدامه ، ج 10 ص 620 _ کفایه الاخیار ج 2 ص 135 _ مغنی المحتاج ، ص 249 _ السراج الوهاج ، ص 551 ❕یا می گویند باید جزیه از اهل کتاب گرفته شود و آنان نشسته باشند و تازیانه نیز بر سرشان آماده زدن باشد ؛ « تعطيها و أنت قائم و أنا جالس و السوط على رأسك » 📚الدر المنثور ، ج 3 ص 228 👌بر همین اساس ، عمر بن خطاب در هنگام شرط و پیمان با اهل کتاب ، آنان را مامور می کرد که موظفند که اگر مسلمانی بر آنان وارد شد و طالب بود که جای آنها بنشیند ، آنان باید بلند شوند و جای خود را به مسلمان دهند ؛ « ان نقوم لهم من مجالسنا إن أرادوا جلوسا » 📚کنزالعمال ، ج 4 ص 504 _ السنن الکبری ، بیهقی ، ج 9 ص 202 ❕یا از پیامبر نقل می کنند که می فرمود برای تحقیر اهل کتاب ، اگر در راه به آنان برخورد کردید ، راه را بر آنان ببندید ، تا آنان با مضیقه و فشار و سختی ، رد شوند ؛ « فَإِذَا لَقِيتُمْ أَحَدَهُمْ فِي طَرِيقٍ فَاضْطَرُّوهُ إِلَى أَضْيَقِه‏ » 📚صحیح مسلم ، ج 7 ص 5 _ سنن ترمذی ، ج 4 ص 162 👌در حالی که دیدگاه شیعه در معاشرت با اهل کتاب ، کاملا بر خلاف دیدگاه اهلسنت است که در این رابطه در سه نمایه فوق الذکر در ابتدای کلام ، توضیحات کافی را داده ایم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir