🔸ادامه 👇 ❕در پایان ، پاسخ اشکال وهابی را می دهیم که با استناد به روایتی از امام رضا ع مدعی بود که بعثت پیامبر گرامی اسلام در ماه رمضان بوده است ، مطابق روایت مذکور ، امام ع فرمود ؛ « لِأَنَّ شَهرَ رَمَضانَ هُوَ الشَّهرُ الَّذي أنزَلَ اللّهُ تَعالى فيهِ القُرآنَ، و فيهِ فَرَّقَ بَينَ الحَقِّ وَ الباطِلِ، كَما قالَ اللّهَ عز و جل: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ»، و فيهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله، و فيهِ لَيلَةُ القَدرِ الَّتي هِيَ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، و فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ » « ماه رمضان، ماهى است كه خداوند در آن، قرآن را نازل كرده و در آن ميان حق و باطل، جدايى انداخته است، آن چنان كه خداوند فرموده است: «ماه رمضان، ماهى كه قرآن در آن فرود آمده است تا هدايتى براى مردم و نشانه ‏هايى روشن از هدايت و فرقان باشد». محمّد نيز در اين ماه به خبرداری رسيده است. و در آن، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است. در آن شب، هر امر حكمت‏ آميزى مقدّر (جدا) مى‏ شود » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 116 👌وهابی به این فراز روایت تمسک کرده است ؛ « فیه نبئ النبی » ، در حالی که اصل معنای « نبئ » ، از ماده « نبأ » ، به معنای خبر است ، و به حسب و قرینه آنچه ما تاکنون توضیح دادیم ، مفهوم روایت چنین می شود که در ماه رمضان و شب قدر ، پیامبر گرامی از نزول دفعی قرآن خبر دار شد ؛ « انه نبئ بالقرآن » 📚پاورقی وسائل الشیعه ، ج 10 ص 242 ❕اگر از این پاسخ هم چشم پوشی کنیم و بگوییم مقصود آن است که پیامبر در ماه رمضان به رسالت مبعوث شدند ، باز هم گفتنی است که روایت مذکور مطابق با عقیده اهلسنت است چرا که آنان چشم خود را بر روایاتی که می گوید پیامبر در ماه رجب مبعوث شده است ، بسته اند و معتقد شده اند که پیامبر در ماه رمضان مبعوث شده است ، امام ع در این فراز روایت ، از روی تقیه ، و به خلاف روایات متواتری که نقل کردیم ، مطابق با عقیده اهلسنت ، سخن گفته اند ، چنان که خود اهلبیت ع به ما ملاک دادند که روایتی را که موافق عقیده اهلسنت است ترک کنید و به روایتی که مخالف انها است ، عمل کنید . ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی : ج 1 ص 68 ❕لذا می بینیم که علامه مجلسی نیز احتمال می دهد که این فراز روایت ، از روی تقیه صادر شده باشد ؛ « یمکن حمله علی التقیه » 📚بحار الانوار ج 18 ص 190 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir