#پاسخی_به_معاند_در_مورد_دیدگاه_اهلبیت_علیهم_السلام_در_مورد_علم_نجوم
👌ما معتقدیم که علم نجوم از علوم شریفی است که پیامبران و امامان علیهم السلام آگاه به آن بوده اند و این علم را از علوم مفید معرفی می کرده اند ، چنان که در حديثی از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است ؛
«الْعُلُومُ ارْبَعَةٌ: الْفِقْهُ لِلَادْيانِ وَالطِّبُ لِلَابْدانِ وَالنَّحْوُ لِلِّسانِ، و النُّجُومُ لِمَعْرِفةِ الازْمان» « «دانش چهار بخش است: فقه براى دين، پزشكى براى بدن، نحو (ادبيّات) براى زبان، ستاره شناسى براى شناخت اوقات».
📚کنز الفوائد ، ج 2 ص 109
❕ در حديثى ديگرى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى خوانيم ؛
«وَ بَعْدَ عِلْمِ الْقُرآنِ ما يَكُونُ اشْرَفَ مِنْ عِلْمِ النُّجُومِ وِ هُوَ عِلْمُ الانْبياءِ وَالاوْصِياءِ وَ وَرَثَةِ الانْبياءِ الَّذينَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ عَلاماتٍ وَ بالْنَجْم هُمْ يَهْتَدونَ و َ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْم »
«بعد از علم قرآن علمى شريفتر از علم نجوم و ستاره شناسى نيست و آن علم انبياء و اوصياء و وارثان آنها است، همانها كه خداوند متعال در حقّ آنها فرموده: خداوند علاماتى قرار داد و به وسيله ستارگان هدايت مى شوند و ما آگاه به این علم هستیم ».
📚مستدرک الوسائل ج 13 ص 103
❕معاند پاسخ گذشته ما در مورد علم نجوم را تقطیع کرده است و چنین وانمود می کنند که اهلبیت ع دید مثبتی به علم نجوم ندارند ، پاسخ گذشته ما را در ذیل بخوانید ؛
💠
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1963
👌در حالی که ما در همان پاسخ گفتیم که مقصود از علم نجومى كه آموختن آن تحريم شده است، دانش ستاره شناسى به مفهوم امروزى آن نيست؛ بلكه مقصود، آشنايى با نقش ستارگان در سرنوشت انسان و پيش بينى حوادث آينده از طريق مطالعه در سير كواكب است.
❕یعنی آنچه با آن شدّت، مورد نهى و مذمّت قرار گرفته عبارت است از «علم به احكام نجوم». يعنى مجموعه پندارها و خيالاتى كه زندگى و سرنوشت انسانها را در اين كره خاكى با اوضاع و احوال ستارگان پيوند مى داد و بوسيله اوضاع فلكى پيشگويى هايى نسبت به آينده، نه تنها در مسايل عمومى و اجتماعى، بلكه در مسايل شخصى و جزيى داشتند، به همين دليل «سلاطين» و شاهان غالبا در دربار خود، براى دستيابى به حوادث آينده، «منجّمانى» استخدام مى كردند و بسيارى از آنها اوضاع كواكب را، مطابق آنچه ميل سلطان بود پيش بينى مى نمودند بنابراین آنچه در روايات اسلامى از آن نهى شده، همين پيشگويى ها و ارتباطات است.
👌در این صورت بود که اهلبیت ع مضرات آگاهی از احوال ستارگان را بیشتر از منافع آن می دانستند ، و می فرمودند جز به مقدار نیازتان از این دانش بهره نگیرید ، تا مبادا گرفتار انحراف شوید ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« آن علمى است كه منافعش اندك و مضرّاتش بسيار است؛ زيرا آنچه مقدّر باشد به وسيله اين علم دفع نمى شود و جلو بلا را به كمك آن نمى توان گرفت. اگر منجّم از بلا خبر دهد محافظت و مراقبت از خود، او را از قضاى الهى نجات نمى دهد و اگر از خير و خوبيى خبر دهد، نمى تواند به آن شتاب بخشد و اگر بديى برايش پيش آيد، نمى تواند آن را برگرداند. منجّم با علم خدا مى ستيزد و به خيال خودش قضاى خدا را از خلق او برمى گرداند. »
📚بحار الانوار ج 58 ص 223
❕در ادامه برای آنکه نشان دهیم که قرآن هم مخالفت کلی با علم نجوم ندارد ، به یک کارکرد مثبت علم نجوم از دید قرآن که برای همگان قابل فهم و درک بوده ، اشاره کردیم و آوردیم ؛
« قرآن مجيد نيز به اين موضوع به عنوان يك نعمت مهمّ الهى و يكى از نشانه هاى توحيد اشاره كرده مى فرمايد ؛ « و به وسيله ستارگان (به هنگام شب) هدايت مى شوند.» ( نحل 16) و در جايى ديگر مى فرمايد ؛ «او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد، تا در تاريكى هاى خشكى و دريا به وسيله آنها راهنمايى شويد. ما نشانه ها (ى خود) را براى كسانى كه آگاهند بيان داشتيم.» ( انعام 97) ، اين تعبيرات نشان مى دهد كه قرآن انسانها را براى فرا گرفتن اين بخش از علم نجوم تشويق مى كند. آنچه ممنوع است همان چيزى است كه به عنوان «احكام نجوم» معروف شده، يعنى از اوضاع كواكب و چگونگى تقارن و تباعد (دورى و نزديكى) آنها مسايلى را كشف مى كنند و پيشگويى هايى نسبت به حال اشخاص، گروهها و جامعه بشرى مى نمايند »
❕این کلام قرآنی ، تنها در صدد بیان یکی از جنبه مثبت علم نجوم و قدرت و تدبیر خداوندی در این رابطه است که مورد درک و فهم همگان بوده است ، نه آنکه فایده علم نجوم را خلاصه در همین مورد کرده باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir