💠ادامه 👇 👌همینطور , ادّعاى مهدويت از سوى خلفای عبّاسيان که سنی مسلک بودند , مطرح می شد و آنان خود را مصداق مهدى مى‏دانستند. القابى مانند: منصور، مهدى، هادى و رشيد، از جمله القابى هستند كه نشان از نوعى باور به مهدويت است. ❕خلفای عباسی خود را مهدى مى‏دانستند و القابى را كه نشانى از مهدويت بود، درباره خود به كار مى‏بردند . در احاديث ساختگى اهلسنت كه برخى از آنها از ابن عبّاس نقل شده , روى مهدويت عبّاسيان، تأكيد شده است. 📚براى آگاهى از اين نقل‏ها، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية: ص 29، 51- 52، 207 و 256، البدء و التاريخ: ج 6 ص 95 ❕انتخاب نام محمّد و لقب مهدى (محمّد المهدى) براى سومين خليفه عبّاسى از سوى پدرش منصور، بر پایه همین سخن بوده است. نوشته‏اند كه منصور عبّاسى در برابر آنچه از محمّد بن عبد اللَّه (نفس زكيّه) نقل مى‏شد كه گفته است مهدى است، گفت: «كذب عدوّ اللَّه، بل هو ابنى؛ "دشمن خدا دروغ مى‏گويد. مهدى فرزند من است» 📚مقاتل الطالبيّين: ص 212 ❕یا ابو مسلم خراسانى که از دشمنان اهلبیت علیهم السلام بود , چنین بود كه پاره‏اى از فرقه «خرّميه» یعنی پيروان اتابك خرّمى پنداشتند او همان كسى باشد كه بايد زمين را پر از عدل و داد كند و كشته شدنش را بدست منصور دوانيقى تكذيب نمودند و به انتظار ظهورش بسر مى‏بردند . 📚المهديه فى الاسلام ص 184 ❕یا يكى از مشهورترين جنبش‏هاى مهدى‏گرايانه سنّى در هند، متعلّق به محمّد جونپورى است كه پيروان وى تا به امروز نيز در هند زندگى مى‏كنند. در باره اين گروه، آثارى از قديم و جديد نوشته شده است كه از آن جمله يك رساله فارسى است كه با عنوان عقايد مهدويان در دفاع از مهدويت وى در برابر مخالفان نوشته است. 👌سيّد محمّد جونپورى، در سفر به حج در سال 901 ق (1495 م) جمله‏ «من اتبعنى فهو مؤمن؛ هر كه از من پيروى كند، او مؤمن است» بر زبان راند و در 903 ق (1498 م) ادّعاى مهدويت خود را كامل ساخت. او تحت پيگرد قرار گرفت و به قندهار و فراه گريخت و در آن جا در گذشت. پيروانش پس از مرگ او نيز در هند نفوذ داشته‏اند. يكى از ايشان، امير اللَّه داد بن جنيد است كه وى را خليفه ششم مهدويان مى‏خوانند . 📚فهرستواره كتاب‏هاى فارسى: ج 11 ص 438. ❕ابن تيميّه در مورد کثرت مدعیان مهدویت در میان اهلسنت مى‏گويد: " در روزگارمان، تعدادى از مشايخ را مى‏شناسم كه زاهد و عابدند و هر كدام بر اين باورند كه مهدى هستند و بسا كه بارها كسانى آنان را مهدى خطاب كرده‏اند، در حالى كه اين شيطان است كه آنان را بدين نام مى‏خواند، هرچند آنان بر اين باورند كه خدا آنان را به اين عنوان مخاطب ساخته است. نام يكى از آنان، احمد بن ابراهيم است. به او گفته مى‏شود: احمد و محمّد در واقع يك اسم است، و ابراهيم خليل هم كه جدّ رسول اللَّه بوده است. بنا بر اين، نام پدر تو ابراهيم است و بدين ترتيب، نام تو (احمد)، نام او (رسول) و نام پدر تو (ابراهيم)، نام پدر اوست! " 📚منهاج السنّة: ج 4 ص 211. ❕بنابراین , سوء استفاده از مفاهيم و باورهاى اصيل و پُرطرفداری چون مهدویت , دلیل بر بطلان آن باور و عقیده نیست , بلکه این سوء استفاده دلیلی بر اصالت و واقعیت آن عقیده است تا جایی که مدعیان دروغین , در صدد بودند که ادعاهای باطل خود را با باور اصیل مهدویت در هم بیامیزند و برای خود جایگاهی کسب کنند . 👌شايع‏ترين و مهم‏ترين انگيزه ادّعاى مهدويت توسط مدعیان دروغگو و برخی از طرفداران منحرف , قدرت‏طلبى و تسلّط بر امور سياسى جامعه است؛ چرا كه اساساً مهدويت، مفهومى دينى- سياسى است و كسى كه مدّعى مهدويت مى‏شود، كمترين نتيجه‏اى كه در ذهن دارد، به دست گرفتن رهبرى و قدرت سياسى است. بنا بر اين، فراوانىِ مدّعيان مهدويت، در درجه اوّل، معطوف به اين انگيزه است , پیروان منافق برخی از ائمه نیز برای کسب قدرت و بابیت , مدعی مهدی بودن برخی از ائمه می شدند و خود را نیز پل ارتباطی با آن امام معرفی می کردند و از این طریق کسب قدرت و اعتبار می کردند اما همواره مطرود جامعه شیعی بودند ,چرا که جامعه شیعی بر پایه نص خداوند و روایات پیامبر اسلام , معتقد به ائمه دوازده گانه و این که مهدی موعود امام دوازدهم است , بودند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255 ❕در کتابهای ذیل نیز , به صورت مفصل از مدعیان دروغگو مهدویت در میان اهلسنت , بحث شده است : 📚امام مهدی ع , رضوی , ص ١٤٣ _ اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن , فقیه ایمانی , ص ١٤٤ _ تاریخ عصر غیبت , پور سید آقایی , ص ٤٠٥ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir