💠ادامه 👇
👌همینطور , ادّعاى مهدويت از سوى خلفای عبّاسيان که سنی مسلک بودند , مطرح می شد و آنان خود را مصداق مهدى مىدانستند. القابى مانند: منصور، مهدى، هادى و رشيد، از جمله القابى هستند كه نشان از نوعى باور به مهدويت است.
❕خلفای عباسی خود را مهدى مىدانستند و القابى را كه نشانى از مهدويت بود، درباره خود به كار مىبردند . در احاديث ساختگى اهلسنت كه برخى از آنها از ابن عبّاس نقل شده , روى مهدويت عبّاسيان، تأكيد شده است.
📚براى آگاهى از اين نقلها، ر. ك: أخبار الدولة العبّاسية: ص 29، 51- 52، 207 و 256، البدء و التاريخ: ج 6 ص 95
❕انتخاب نام محمّد و لقب مهدى (محمّد المهدى) براى سومين خليفه عبّاسى از سوى پدرش منصور، بر پایه همین سخن بوده است. نوشتهاند كه منصور عبّاسى در برابر آنچه از محمّد بن عبد اللَّه (نفس زكيّه) نقل مىشد كه گفته است مهدى است، گفت: «كذب عدوّ اللَّه، بل هو ابنى؛ "دشمن خدا دروغ مىگويد. مهدى فرزند من است»
📚مقاتل الطالبيّين: ص 212
❕یا ابو مسلم خراسانى که از دشمنان اهلبیت علیهم السلام بود , چنین بود كه پارهاى از فرقه «خرّميه» یعنی پيروان اتابك خرّمى پنداشتند او همان كسى باشد كه بايد زمين را پر از عدل و داد كند و كشته شدنش را بدست منصور دوانيقى تكذيب نمودند و به انتظار ظهورش بسر مىبردند .
📚المهديه فى الاسلام ص 184
❕یا يكى از مشهورترين جنبشهاى مهدىگرايانه سنّى در هند، متعلّق به محمّد جونپورى است كه پيروان وى تا به امروز نيز در هند زندگى مىكنند. در باره اين گروه، آثارى از قديم و جديد نوشته شده است كه از آن جمله يك رساله فارسى است كه با عنوان عقايد مهدويان در دفاع از مهدويت وى در برابر مخالفان نوشته است.
👌سيّد محمّد جونپورى، در سفر به حج در سال 901 ق (1495 م) جمله «من اتبعنى فهو مؤمن؛ هر كه از من پيروى كند، او مؤمن است» بر زبان راند و در 903 ق (1498 م) ادّعاى مهدويت خود را كامل ساخت. او تحت پيگرد قرار گرفت و به قندهار و فراه گريخت و در آن جا در گذشت. پيروانش پس از مرگ او نيز در هند نفوذ داشتهاند. يكى از ايشان، امير اللَّه داد بن جنيد است كه وى را خليفه ششم مهدويان مىخوانند .
📚فهرستواره كتابهاى فارسى: ج 11 ص 438.
❕ابن تيميّه در مورد کثرت مدعیان مهدویت در میان اهلسنت مىگويد:
" در روزگارمان، تعدادى از مشايخ را مىشناسم كه زاهد و عابدند و هر كدام بر اين باورند كه مهدى هستند و بسا كه بارها كسانى آنان را مهدى خطاب كردهاند، در حالى كه اين شيطان است كه آنان را بدين نام مىخواند، هرچند آنان بر اين باورند كه خدا آنان را به اين عنوان مخاطب ساخته است. نام يكى از آنان، احمد بن ابراهيم است. به او گفته مىشود: احمد و محمّد در واقع يك اسم است، و ابراهيم خليل هم كه جدّ رسول اللَّه بوده است. بنا بر اين، نام پدر تو ابراهيم است و بدين ترتيب، نام تو (احمد)، نام او (رسول) و نام پدر تو (ابراهيم)، نام پدر اوست! "
📚منهاج السنّة: ج 4 ص 211.
❕بنابراین , سوء استفاده از مفاهيم و باورهاى اصيل و پُرطرفداری چون مهدویت , دلیل بر بطلان آن باور و عقیده نیست , بلکه این سوء استفاده دلیلی بر اصالت و واقعیت آن عقیده است تا جایی که مدعیان دروغین , در صدد بودند که ادعاهای باطل خود را با باور اصیل مهدویت در هم بیامیزند و برای خود جایگاهی کسب کنند .
👌شايعترين و مهمترين انگيزه ادّعاى مهدويت توسط مدعیان دروغگو و برخی از طرفداران منحرف , قدرتطلبى و تسلّط بر امور سياسى جامعه است؛ چرا كه اساساً مهدويت، مفهومى دينى- سياسى است و كسى كه مدّعى مهدويت مىشود، كمترين نتيجهاى كه در ذهن دارد، به دست گرفتن رهبرى و قدرت سياسى است. بنا بر اين، فراوانىِ مدّعيان مهدويت، در درجه اوّل، معطوف به اين انگيزه است , پیروان منافق برخی از ائمه نیز برای کسب قدرت و بابیت , مدعی مهدی بودن برخی از ائمه می شدند و خود را نیز پل ارتباطی با آن امام معرفی می کردند و از این طریق کسب قدرت و اعتبار می کردند اما همواره مطرود جامعه شیعی بودند ,چرا که جامعه شیعی بر پایه نص خداوند و روایات پیامبر اسلام , معتقد به ائمه دوازده گانه و این که مهدی موعود امام دوازدهم است , بودند , در ذیل بخوانید :
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255
❕در کتابهای ذیل نیز , به صورت مفصل از مدعیان دروغگو مهدویت در میان اهلسنت , بحث شده است :
📚امام مهدی ع , رضوی , ص ١٤٣ _ اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن , فقیه ایمانی , ص ١٤٤ _ تاریخ عصر غیبت , پور سید آقایی , ص ٤٠٥
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir