💠ادامه 👇
👌اين تقويم طبيعى براى دو هدف مهم آفريده شده است:
🔸1- نظموبرنامه در زندگى؛ چرا كه زندگى بدون نظم مايه بدبختى وشكست است، خداوند ماه را آفريد تا انسانها با نظم و برنامه خاصّى به سراغ كارهايشان بروند.
🔸2- عبادات دينى نيز مطابق اين تقويم انجام مىپذيرد. با طلوع ماه، اوّل ماه قمرى آغاز مىشود و در ماه رمضان مردم روزه مىگيرند. با طلوع ماهِ شوال، ماه رمضان پايان مىپذيرد و عيد فطر از راه مىرسد، كه در اين روز روزه گرفتن حرام مىباشد. با گذشتن نُه روز از ماه ذىالحجه حجّاج به عرفات مىروند، و در روز دهم به سمت منى حركت كرده، و اعمال مخصوص منى را بجا مىآورند. و پس از سپرى شدن دوازده روز از ذىالحجّه از منى به مكّه باز گشته، اعمال مكّه را بجا مىآورند.
❕خلاصه اين كه هلال ماه هم به زندگى طبيعى و عادى ما نظم مىبخشد، و هم با استفاده از اين تقويم طبيعى اعمال و عباداتمان را بجا مىآوريم.
📚از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله)، ص: 20
❕بنابراین خداوند فلسفه تغییرات هلال را حاكم كردن نظم در مسائل عادى زندگى و نيز مسائل عبادى نظير حج و روزه و مانند آن بيان داشته است.
👌جالب اين كه در ذيل آيه شريفه به نكتهاى اشاره مىكند كه نمونهاى از بىنظمى مردم عصر جاهليّت است. توجّه كنيد:
❕" در عصر جاهليّت آثارى از حجّ ابراهيمى وجود داشت، ولى آميخته با انواع و اقسام خرافات بود، از جمله اين خرافات همان چيزى است كه در ذيل آيه مورد بحث بدان اشاره شده و آن اين كه: وقتى لباس احرام مىپوشيدند و محرم مىشدند از در خانه وارد خانه نمىشدند، بلكه همانند حيوانات از پشت خانه سوراخى ايجاد كرده، و نقبى مىزدند و وارد خانه مىشدند. "
" كان المحرمون لا يدخلون بيوتهم من أبوابها، و لكن كانوا ينقبون « في ظهور بيوتهم- أي في مؤخرها- نقبا يدخلون و يخرجون منه، فنهوا عن التدين بذلك. قال: و رواه أبو الجارود عن أبي جعفر (عليه السلام). "
📚مجمع البیان ج ٢ ص ٥٠٨ _ تفسیر صافی ج ١ ص ٣٤٨
❕قرآن مجيد اين بىنظمى را تقبيح و سرزنش كرده، و آن را نشانه برّ و نيكوكارى نمىداند و به آنان دستور مىدهد مطابق معمول وقبل از احرام از در خانه وارد شوند.
❕بسيارى از مفسران گفتهاند در زمان جاهليت هنگامى كه لباس احرام به تن مىكردند از راه معمولى و در خانه، به خانه خود وارد نمىشدند و معتقد بودند اين كار براى محرم ممنوع است به همين دليل در پشت خانه نقبى مىزدند و هنگام احرام فقط از آن وارد مىشدند، آنها معتقد بودند كه اين عمل يك كار نيك است چون ترك عادت است و احرام كه مجموعهاى از ترك عادات است بايد با اين ترك عادت تكميل شود و بعضى گفتهاند اين كار به خاطر آن بود كه در حال احرام زير سقف نروند زيرا گذشتن از سوراخ ديوار در مقايسه با گذشتن از در براى اين منظور بهتر بود ولى قرآن صريحا مىگويد نيكى در تقوا است نه در عادات و رسوم خرافى و بلافاصله دستور مىدهد حتما از همان طريق عادى به خانهها وارد شويد.
📚تفسیر نمونه ج ٢ ص ١٢
👌از ذيل آيه مورد بحث استفاده مىشود كه هر كارى را بايد از راهش وارد شد.
❗️تمام كارهاى مربوط به دنيا و آخرت راه صحيح و معقولى دارد كه بايد از همان راه وارد شد تا به نتيجه رسيد. اين كه در برخى از روايات بيوت به اسلام و ابواب البيوت به حضرات معصومين عليهم السلام تفسير شده ( البرهان فی تفسیر القرآن ج ١ ص ٤٠٨ ) به همين مطلب اشاره دارد.
❕يعنى ورود به خانه اسلام و شناخت صحيح و درست آن، در صورتى امكانپذير خواهد بود كه از راه صحيح، يعنى معارف اهل بيت عليهم السلام، به دست آيد، و لذا ادّعاهايى كه هر از چندى از گوشه و كنار به گوش مىرسد و برخى از شيّادان مردم را به سوی خود دعوت نموده، و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال مىكنند بر خلاف آيه شريفه است و اعتبارى ندارد.
📚از تو سوال می کنند ص ص ٢٢
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir