💠ادامه 👇 👌اساسا در اینجا پاسخ دیگری نیز می توان اقامه کرد و آن اینکه , قرآن به حسب ترتیب نزول جمع آوری نشده است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4648 ❕یعنی چنین نبوده است که ابتدا آیه ١٥٦ نازل شده باشد و بعد آیه ١٥٧ , در جمع قرآن این آیات به این صورت پشت سر هم قرار گرفتند , نه آنکه در هنگام نزول هم چنین نازل شده باشد . 👌بنابراین خداوند در آیه ١٥٦ اعراف توصیف بندگان شایسته را به موسی ع می گوید و بحث تمام می شود . در آیه ١٥٧ اعراف از کسانی سخن به میان می آورد که رستگار هستند و آنان کسانی هستند که از پیامبر اسلام تبعیت و پیروی می کنند . ❕در آیات مذکور بیان می دارد که رستگاران از پیامبری تبعیت می کنند که پنج ویژگی دارد , یعنی خداوند در همان آیه شریفه , پنج دلیل بر نبوت پیامبر گرامی اسلام اقامه می کند : 1⃣نخست اينكه او" امى" بود و درس نخوانده، اما با اينحال كتابى آورد كه نه تنها سرنوشت مردم حجاز را دگرگون ساخت، بلكه نقطه بازگشت مهمى در تاريخ بشريت بود، حتى آنها كه او را به نبوت نپذيرفته‏اند در عظمت كتاب و تعليماتش ترديد ندارند، آيا از يك انسان درس نخوانده، و مكتب نديده، و پرورش يافته يك محيط جهل و بربريت روى حسابهاى عادى ممكن است چنين كارى انجام پذيرد؟ 2⃣دوم اينكه دلائل نبوت او با تعبيرات مختلف در كتب آسمانى پيشين وجود دارد آن چنان كه انسان را به حقانيت او مطمئن مى‏سازد، بشاراتى در آنها آمده است كه تنها بر او تطبيق مى‏گردد. 3⃣سوم اينكه محتويات دعوت او با عقل و خرد سازگار است، زيرا دعوت به معروف و نهى از منكرات و زشتيها مى‏كند، و اين موضوع با مطالعه تعليماتش به خوبى روشن است. 4⃣چهارم محتويات دعوت او با طبع سليم و فطرت هماهنگ است. 5⃣پنجم اگر او از طرف خدا نبود، حتما به خاطر منافع خويش دست به چنين كارى مى‏زد و در اين صورت نه تنها نبايد غل و زنجيرها را از مردم بگشايد بلكه بايد آنها را هم چنان در جهل و بيخبرى نگهدارد تا بهتر بتواند آنها را استثمار كند، در حالى كه مى‏بينيم او زنجيرهاى گران را از دست و پاى بشريت گشود: زنجير جهل و نادانى از طريق دعوت پى‏گير و مستمر به علم و دانش. زنجير بت‏پرستى و خرافات از راه دعوت به توحيد. زنجير انواع تبعيضات و زندگى طبقاتى از طريق دعوت به اخوت دينى و برادرى اسلامى، و مساوات در برابر قانون و زنجيرهاى ديگر، هر يك از اينها به تنهايى دليلى است بر حقانيت دعوت او و مجموع آنها دليلى روشنتر. 📚تفسير نمونه، ج‏٦، ص: ٣٩٩ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir